
Raportul Special
realizat de specialisti
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 200 din 12.03.2020 a fost publicat Ordinul nr. 1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.
Ordinul nr. 1665/2020 intra in vigoare incepand cu data de 27 martie 2020 si stabileste mijloacele electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, in urma necesitatii crearii mecanismului privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele de executare silita din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Aceasta masura a fost luata astfel incat disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare si sa nu se produca sincope in activitatea desfasurata de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate.
Astfel, comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, iar Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare A.N.A.F., pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente.
Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii.
Extras din Ordinul nr. 1665/2020:
Art. 1. -
Comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, potrivit prezentului ordin.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Art. 2. -
(1) Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare emise de organele de executare silita, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare A.N.A.F., pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente. Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii.
(2) Mijloacele de identificare a institutiilor de credit in mediul electronic si procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3. -
Formalizarea asistentei reciproce, a actiunilor comune si pentru interconectarea proceselor operationale aferente furnizarii de servicii pentru implementarea sistemului automat prin care se realizeaza comunicarea actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se efectueaza prin incheierea unui protocol de colaborare intre A.N.A.F., Asociatia Romana a Bancilor si institutiile de credit.
Art. 4. -
(1) Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Institutiile de credit care doresc sa adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita incheie Conventia-cadru de aderare a institutiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita, conform modelului prevazut in anexa nr. 2. Incepand cu data semnarii conventiei-cadru, institutia de credit impreuna cu A.N.A.F. realizeaza reconcilierea informatiilor existente in bazele de date proprii cu privire la masurile de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti infiintate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului ordin, inclusiv in ceea ce priveste actualizarea sumelor ramase de recuperat din acestea la data concilierii.
Art. 5. -
(1) Se aproba modelul, precum si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a formularului "Adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta", prevazut in anexa nr. 3.
(2) In situatia in care institutia de credit careia i-a fost transmisa ordonantare de plata nu a virat, la termenul stabilit, suma cuprinsa in aceasta, organul fiscal competent analizeaza cauzele care au condus la nevirarea sumei si luarea masurilor conform prevederilor legale in vigoare, in baza Referatului privind nevirarea de catre institutia de credit a sumei cuprinse in ordonantarea de plata, prevazut in anexa nr. 4.
Art. 6. -
Data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestuia in sistemul informatic prevazut la art. 2, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare. Aceste informatii se stabilesc, pentru fiecare institutie de credit, prin protocolul prevazut la art. 3 sau conventia-cadru prevazuta la art. 4 alin. (2), dupa caz.
Art. 7. -
Prelucrarile de date cu caracter personal cuprinse in actele de executare comunicate institutiilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), denumit in continuare RGPD.
Art. 8. -
In vederea asigurarii respectarii prevederilor art. 7, Ministerul Finantelor Publice, respectiv A.N.A.F. publica pe portalul de internet propriu o informare cu privire la modul de ducere la indeplinire a prevederilor RGPD.
Art. 9. -
Actele de executare emise in forma electronica de organul fiscal central se semneaza de catre Ministerul Finantelor Publice cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat.
Art. 10. -
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 11. -
Directiile de specialitate din cadrul aparatului central al Ministerului Finantelor Publice, precum si din cadrul A.N.A.F. si unitatile subordonate acesteia vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 12. -
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica pentru popririle infiintate de catre organele fiscale competente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
(2) Popririle infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman supuse regulilor stabilite la momentul infiintarii lor, cum ar fi: viramentele efectuate de catre institutiile de credit pentru stingerea obligatiilor fiscale/bugetare ce au stat la baza acestora ori, dupa caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.
Art. 13. -
(1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dispozitiile prezentului ordin intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 14. -
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor publice nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 23 mai 2017.
Sursa: Monitorul Oficial al Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
MFP a stabilit mijloacele electronice de transmitere a actelor de executare in vederea popririlor ANAF (Proiect de Ordin)Sfaturi de la experti
Refacere instalatie electrica. Inregistrare cheltuieli
Intrebare: Suntem o firma de comert cu amanuntul (codul CAEN 4711) si am avut un incendiu in locatie, cauzat de un cablu electric defect. Va rugam sa ne precizati care sunt inregistrarile contabile ocazionate de refacerea instalatiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deductibilitate ajustari pentru deprecierea creantelor
Intrebare: Societatea noastra a avut un contract cu un furnizor de prestari servicii (constructor) caruia i s-au platit facturi de avans in suma de 800.000 lei. Totodata, i s-a retinut pentru fiecare factura emisa (serviciu prestat) garantia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA