
Raportul Special
realizat de specialisti
In data de 16 noiembrie 2022 a fost adoptat de Guvern sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din Romania, denumit e-SIGUR -sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport.
Monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice se realizeaza prin intermediul sistemelor de transport inteligente, parte integranta din drum, intr-un sistem integrat si interoperabil in urmatoarele scopuri:
a) supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie pe drumurile publice prevazute la art.10, inclusiv constatarea incalcarii acestora;
b) identificarea unor vehicule supuse confiscarii, cautate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca proba intr-o procedura judiciara;
c) stabilirea masurilor necesare desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei rutiere;
d) reducerea factorilor de risc care pot afecta transporturile cu caracter special sau care pot conduce la tulburarea grava a ordinii publice, constituirea si adaptarea dispozitivelor de paza si ordine publica;
e) administrarea drumurilor publice prin identificarea timpurie a factorilor care pot afecta starea partii carosabile si stabilirea unor masuri preventive pentru diminuarea consecintelor;
Examen Consultant Fiscal 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
f) protejarea spatiilor de servicii si a parcarilor amplasate de-a lungul drumurilor publice;
g) limitarea fenomenului de degradare a partii carosabile.
Monitorizarea traficului rutier consta in colectarea de date cu ajutorul unor mijloace tehnice fixe sau mobile, procesarea automata si manuala, precum si valorificarea acestor date de catre autoritatile publice potrivit competentelor stabilite de lege.
In sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) mijloc tehnic – orice echipament, ansamblu de echipamente, inclusiv elemente componente ale sistemelor de transport inteligente care permite colectarea automata a imaginilor, a sunetului, a informatiilor privind viteza de deplasare a unui vehicul, a informatiilor privind conditiile meteo ori a altor informatii relevante pentru scopul monitorizarii traficului rutier;
b) centre de management al traficului, denumit in continuare centre - noduri unde toate fluxurile informationale de interes in ceea ce priveste traficul rutier ajung si se distribuie astfel incat sa asigure realizarea scopurilor prevazute la art. 2 alin. (1). Centrele sunt localizate pentru autostrazi si drumuri expres la nivelul Centrelor de intretinere si Coordonare si pentru drumurile nationale, la nivelul Directiilor Regionale de Drumuri si Poduri, subunitati din cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.
Monitorizarea traficului rutier in sistem integrat
Conditiile generale de functionare a e-SIGUR
E-SIGUR este un ansamblu de sisteme informatice, infrastructura de comunicatii, elemente de interconectare si interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware si software pentru stocare, procesare automata, procesare manuala, preluare, afisare si transmitere de date, mijloace tehnice certificate sau omologate si verificate metrologic si capabilitati si/sau servicii de imprimare masiva si comunicare a documentelor.
E-SIGUR este parte integranta a centrelor de management al traficului pe drumurile de interes national, administrate de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., denumita in continuare CNAIR.
CNAIR asigura in cadrul centrelor dezvoltarea, functionarea, mentenanta si orice alte activitati legate de administrarea e-SIGUR, cu exceptia capabilitatii si/sau a serviciilor de imprimare masiva si comunicare a documentelor.
E-SIGUR asigura in mod automat si preluarea, respectiv afisarea datelor si informatiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate de fiecare centru in parte.
CNAIR se asigura ca mijloacele tehnice fixe destinate masurarii vitezei care furnizeaza date catre e-SIGUR sunt omologate si verificate metrologic, potrivit normelor in vigoare.
Pentru colectarea datelor de monitorizare a traficului rutier, prin e-SIGUR se utilizeaza mijloace tehnice, detinute cu orice titlu de CNAIR.
Cheltuielile pentru dezvoltarea, dupa caz instalarea, administrarea si operarea e-SIGUR se suporta din sumele care se asigura cu aceasta destinatie, de la bugetul de stat, prin legile bugetare anuale, din fonduri externe si alte surse de finantare constituite potrivit legii, precum si, prin derogare de la prevederile art.30 alin.(2) din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarare a Guvernului din fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului.
Crearea de semnalari si procesarea acestora
e-SIGUR proceseaza automat datele de monitorizare a traficului rutier colectate si datele cuprinse in sistemele informatice prevazute la art. 7 alin.(1) si creeaza semnalari privind:
a) posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice sau posibila prezenta in trafic a unor vehicule supuse confiscarii, cautate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca proba intr-o procedura judiciara;
b) posibila prezenta in trafic a unor vehicule care circula fara achitarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri.
Semnalarile privind posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice vizeaza:
a) limita maxima admisa de viteza pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
b) interdictia sau restrictia de a conduce un vehicul pe o banda a sensului de deplasare;
c) semnificatia culorii rosii a semaforului;
d) interdictia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a carui inmatriculare este suspendata; e) trecerea la nivel cu calea ferata;
f) interdictia de a adopta un comportament agresiv in conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
In cazul in care pe drumul public se creeaza restrictii sau limitari temporare, CNAIR are obligatia de a corela functiile e-SIGUR cu acestea.
Atentie! e-SIGUR permite procesarea manuala, de catre politistii rutieri din cadrul Politiei Romane, a semnalarilor prevazute la art.10 alin.(1) lit. a) si alin.(2), precum si a datelor de monitorizare a traficului rutier colectate, aflate in legatura cu aceste semnalari. Procesarea manuala se realizeaza prin platformele software ale Politiei Romane.
Politistii rutieri din cadrul dispeceratelor de monitorizare au competenta teritoriala generala de constatare a contraventiilor si de aplicare a sanctiunilor contraventionale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul in care, prin procesarea manuala a semnalarilor privind posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice si a datelor de monitorizare a traficului rutier colectate, aflate in legatura cu aceste semnalari, politistul rutier constata savarsirea unor contraventii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, acesta intocmeste cu ajutorul platformelor software la care are acces documentele necesare parcurgerii procedurii de identificare a contravenientului si, dupa caz, procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii contraventionale.
Imaginilor procesate li se aplica tehnici de anonimizare a fetei conducatorului vehicului, a pasagerilor, precum si a celorlati participanti la trafic. Imaginea conducatorului vehiculului se prelucreaza numai in scopul stabilirii identitatii acestuia, daca aceasta nu s-a putut stabili in procedura de identificare ori exista o suspiciune rezonabila cu privire la identitatea stabilita.
Procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii contraventionale se intocmeste in lipsa contravenientului, dupa stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, mentionandu- se aceasta in procesul-verbal, fara a fi necesara confirmarea faptelor de catre martori sau a obiectiunilor contravenientului, ca inscris in forma electronica. Acesta se intocmeste si se comunica in conditiile revazute la art.109 alin.(31) - (35) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Investitii pe termen scurt si pe termen lung. Criptomonede
Intrebare: Asociatul unic al microintreprinderii intentioneaza sa achizitioneze actiuni si criptomonede, din veniturile societatii. 1. Care este monografia contabila? 2. Ce obligatii declarative si de plata intervin?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cota de impozitare cladiri agricole. Aplicare cota aditionala. Restituire impozit
Intrebare: Societatea a primit decizii de impunere pentru anii 2024 si 2025, cu o cota de 0,57% pentru constructiile agricole, decizii de impunere pe care nu le-a contestat in termenul legal de 45 de zile de la primire. La aceasta cota, prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA