Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%: ce date contine si cine il completeaza

10-Feb-2022
4305
Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%: ce date contine si cine il completeaza

Ordinul 98 din 31 ianuarie 2022 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5% a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 131 din 9 februarie 2022.

Registrul se completeaza de notarii publici, la data autentificarii actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate, pentru locuintele care se livreaza cu cota redusa de TVA de 5%, atat cele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice, cat si cele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice.

Registrul se consulta de notarii publici, inainte de autentificarea actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru achizitia de locuinte a caror valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de TVA de 5%.

Registrul se utilizeaza in situatia in care transmitatorul dreptului de proprietate asupra locuintei este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, potrivit art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) si h) din Codul fiscal.
5.

Registrul cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice;
b) datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor dreptului de proprietate;


c) adresa completa a locuintei achizitionate cu cota redusa de TVA de 5%, in conditiile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 sau 5 din Codul fiscal, dupa caz;
d) valoarea, fara TVA, la care s-a incheiat operatiunea economica prin care se transfera dreptul de proprietate asupra locuintei, inclusiv asupra terenului pe care este construita;
e) numarul si data incheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
f) datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
g) data si numarul de inregistrare ale inscrierii in registru, care sunt generate automat de aplicatia informatica.

Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%

1. In temeiul dispozitiilor art. XXVII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, denumita in continuare ordonanta de urgenta, coroborate cu prevederile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5 si alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, se organizeaza Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, denumit in continuare registru.
2.
(1) Registrul este organizat in format electronic, conform modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura, si este gestionat cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
(2) Ghidul privind accesul notarilor publici la registru si modalitatea de utilizare a acestuia sunt elaborate de Centrul National pentru Informatii Financiare, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, si sunt puse la dispozitia notarilor publici, prin intermediul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
3. Pe baza registrului se verifica indeplinirea conditiei referitoare la achizitionarea cu cota redusa de TVA de 5% a unei singure locuinte a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 5 din Codul fiscal.
4.
(1) Registrul se completeaza de notarii publici, la data autentificarii actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate, pentru locuintele care se livreaza cu cota redusa de TVA de 5%, atat cele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice, prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, cat si cele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice, prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Registrul se consulta de notarii publici, inainte de autentificarea actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru achizitia de locuinte a caror valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de TVA de 5%.
(3) Registrul se utilizeaza in situatia in care transmitatorul dreptului de proprietate asupra locuintei este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, potrivit art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) si h) din Codul fiscal.
5.
(1) Registrul cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice;
b) datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor dreptului de proprietate;
c) adresa completa a locuintei achizitionate cu cota redusa de TVA de 5%, in conditiile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 sau 5 din Codul fiscal, dupa caz;
d) valoarea, fara TVA, la care s-a incheiat operatiunea economica prin care se transfera dreptul de proprietate asupra locuintei, inclusiv asupra terenului pe care este construita;
e) numarul si data incheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
f) datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
g) data si numarul de inregistrare ale inscrierii in registru, care sunt generate automat de aplicatia informatica.
(2) In sensul alin. (1) lit. a), prin datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice se intelege numele, prenumele si codul numeric personal ale persoanei fizice. in cazul dobanditorilor persoane fizice nerezidente, prin datele de identificare se intelege numele si prenumele, codul numeric personal/numarul de identificare fiscala, data si locul nasterii, tipul, seria si numarul actului de identitate, statul emitent al actului de identitate. in situatia in care dobanditorii sunt casatoriti, in registru se inregistreaza ambii soti, cu exceptia situatiei in care, prin conventie, s-a stabilit ca bunul se dobandeste de catre un singur sot ca bun propriu, situatie in care se inregistreaza doar sotul care are calitatea de dobanditor.
(3) In sensul alin. (1) lit. b), prin datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor se intelege denumirea si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei juridice sau alte entitati fara personalitate juridica sau numele, prenumele si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei fizice. in cazul transmitatorului/transmitatorilor al carui/caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)-e) si h) din Codul fiscal, se inscrie codul de identificare fiscala.
(4) In sensul alin. (1) lit. f), prin datele de identificare ale notarului public se intelege numele si prenumele notarului public care a autentificat actul juridic inscris in registru, codul de identificare fiscala si numarul unic de inregistrare din Registrul national de evidenta a notarilor publici (RNENP), gestionat de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.
6.
(1) Notarii publici sunt responsabili pentru inscrierea corecta si completa a informatiilor in registru.
(2) Accesul notarilor publici la registru, in vederea indeplinirii atributiilor prevazute de lege, se face pe baza unui certificat digital calificat, detinut potrivit dispozitiilor legale.
(3) Notarii publici sunt inrolati in aplicatia informatica de gestiune a registrului de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.
7. In urma efectuarii interogarii in registru si a inscrierilor prevazute de prezenta procedura, notarului public i se elibereaza un certificat generat de aplicatia informatica, conform modelului stabilit prin ghidul prevazut la pct. 2 alin. (2), care se ataseaza la documentatia actului autentic incheiat. La interogarea de catre notarul public, aplicatia informatica evidentiaza exclusiv inregistrarile achizitiilor a caror valoare este cuprinsa intre 450.000 si 700.000 lei.
8. Indreptarea eventualelor erori materiale produse cu ocazia efectuarii inscrierilor in registru se face de catre notarul public care a efectuat inscrierea in registru a informatiilor pentru care este necesara indreptarea erorii materiale.

Extras din Ordinul 98/2022:

Avand in vedere dispozitiile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5 si alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 342 alin. (1) si (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si avizul conform al Ministerului Finantelor comunicat prin Adresa nr. 743.153 din data de 19.01.2022,

in temeiul prevederilor art. XXVII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si ale art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

Articolul 1
Se aproba Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Articolul 2
Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezinta trimiteri la titlul VII „Taxa pe valoarea adaugata“ al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 3
Organele fiscale au acces la informatiile inscrise in Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, conform competentelor care le revin potrivit legii.

Articolul 4
Structurile competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice si organele fiscale din subordine vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Articolul 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016