Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4

29-Oct-2009
1799

Nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4


Sistemul VIES

expert contabil Simona Panait

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Sistemul informatic VIES (VAT Information Exchange System) asigura schimbul de informatii cu statele membre ale Uniunii Europene privind taxa pe valoarea adaugata.

Prin VIES se creeaza baza de date pentru determinarea contributiei statelor membre la bugetul comunitar.

Practic, prin intermediul mijloacelor electronice, intre autoritatile fiscale din statele membre au loc schimburi de informatii reciproce cu privire la TVA aplicata in cadrul tranzactiilor intracomunitare. Normele si procedurile de cooperare administrativa intre statele membre sunt reglementate prin Regulamentul (CE) nr. 1925/2004 al Comisiei din 29 octombrie 2004 pentru pu nerea in apli care a Regulamentului CE nr. 1798/2003 al Consiliului privind cooperarea administrativa in domeniul TVA.

Prin aceste norme sunt definite anumite notiuni si tipul de informatii care pot fi solicitate intre state.

Notiunile definite se refera la:

  • ?firma fantoma? = comerciantul inregistrat in scopuri de TVA care, cu potentiale intentii frauduloase, achizitioneaza sau declara ca achizitioneaza bunuri sau servicii fara plata TVA si furnizeaza aceste bunuri sau servicii cu TVA, dar fara sa restituie TVA datorata autoritatii nationale corespunzatoare;

  • ?furtul numarului de inregistrare TVA? = utilizarea numarului de inregistrare in scopuri de TVA al altui comerciant, in mod ilicit.

Categorii de informatii care se solicita fara o cerere prealabila

In baza articolului 17 din Regulamentul (CE) nr. 1.798/2003, pentru urmatoarele tipuri de informatii si subinformatii are loc un schimb automat sau un schimb automat structurat:

  • informatii privind comerciantii fara un sediu fix, cu subinformatii referitoare la:

? alocarea numerelor de identificare TVA persoanelor platitoare de impozit, stabilite in alt stat membru;

? rambursarile de TVA persoanelor platitoare de impozit care nu sunt stabilite pe teritoriul statului, in conformitate cu Directiva 79/1072/CEE a Consiliului;

  • informatii privind noile mijloace de transport, cu subinformatii referitoare la:

? livrari scutite in conformitate cu articolul 28c punctul (A) litera (b) din Directiva 77/388/CEE a Consiliului s4t, de noi mijloace de transport definite la articolul 28a alin. (2), efectuate de persoane considerate persoane platitoare de impozit in conformitate cu articolul 28a alin. (4), care sunt inregistrate ca platitoare de TVA;

? livrari scutite in conformitate cu articolul 28c punctul (A) litera (b) din Directiva 77/388/CEE, de nave si aeronave noi, definite la articolul 28a alineatul (2), efectuate de persoane platitoare de impozit, inregistrate ca platitoare de TVA, altele decat cele mentionate anterior, catre persoane neinregistrate ca platitoare de TVA;

? livrari scutite in conformitate cu articolul 28c punctul (A) litera (b) din Directiva 77/388/CEE, de autovehicule terestre;

  • informatii privind vanzarea la distanta pentru care nu se percepe TVA in statul membru de origine, cu subinformatii referitoare la:

? livrari care depasesc pragul prevazut la articolul 28b punctul (B) alineatul (2) din Directiva 77/388/CEE;

? livrari ce se situeaza sub pragul prevazut la articolul 28b punctul (B) alin. (2) din Directiva 77/388/CEE, in cazul in care persoana platitoare de impozit alege sa fie impozitata in statul membru de destinatie, in conformitate cu articolul 28b punctul (B) alin. (3) din directiva mentionata;

  • informatii privind tranzactiile intracomunitare presupuse a fi incorecte, cu subinformatii referitoare la:

? livrari in situatiile in care este cert ca valoarea livrarilor intracomunitare notificata prin sistemul de schimb de informatii privind TVA (VIES) variaza semnificativ fata de valoarea achizitiilor intracomunitare raportate aferente;

? livrari intracomunitare de bunuri care nu sunt scutite de TVA, in conformitate cu articolul 28c punctul (A) din Directiva 77/388/CEE, catre o persoana platitoare de impozit stabilita in alt stat membru;

_ informatii privind (potentiale) ?firme fantoma?, cu subinformatii referitoare la:

? persoane platitoare de impozit al caror numar de identificare TVA a fost anulat sau nu mai este valabil ca urmare a absentei sau simularii activitatii economice si care au efectuat tranzactii intracomunitare;

? persoane platitoare de impozit care sunt (potentiale) ?firme fantoma?, dar al caror numar de inregistrare TVA nu a fost anulat;

? persoane platitoare de impozit care efectueaza livrari intracomunitare si clientii acestora din alte state membre, in cazurile in care clientul este o (potentiala) ?firma fantoma? sau care folosesc ?o inregistrare TVA furata?.

Acest schimb de informatii se face prin intermediul sistemului VIES.

Cuprinsul raportului VIES

Raportul VIES este accesibil doar organelor de inspectie fiscala si este util pentru a face corelatia dintre achizitiile intracomunitare raportate de firmele inregistrate in scopuri de TVA in baza declaratiei recapitulative trimestriale cod 390 si livrarile intracomunitare raportate de partenerii din state membre. Raportul VIES cuprinde in formatii furnizate in baza articolului 22 din Re gu la men tul Consiliului nr. 1798/2003 privind cooperarea administrativa in domeniul TVA si este structurat pe doua sectiuni, sistematizate in functie de natura operatiunilor raportate:

Sectiunea 1

1. Informatii primite prin sistemul VIES referitoare la livrarile intracomunitare declarate de catre toti contribuabilii din toate statele membre catre operatorul verificat, structurate pe tabele sistematizate pe sume si state membre

  • tabele sistematizare pe sume:

Sumele globale sunt furnizate in baza urmatoarelor informatii:

Stat

membru

(cod tara)

Perioada

Livrari intracomunitare

? lei

Livrari intracomunitare ? moneda originala

Livrari intracomunitare triunghiulare

? lei

Livrari intracomunitare triunghiulare

? moneda originala

Moneda

  • tabele sistematizare pe state membre:

Sumele detaliate pe fiecare stat membru sunt furnizate in baza urmatoarelor informatii:

Nr. crt.

Perioada (trim./an)

Cod de identificare in scopuri de TVA: (cod, denumire)

Livrari intracomunitare ? lei

Livrari triunghiulare ? lei

Livrari intracomunitare ? moneda originala

Livrari triunghiulare ? moneda originala

Moneda

2. Lista neconcordantelor constatate intre informatiile raportate prin VIES si cele declarate de catre contribuabil prin declaratia recapitulativa

  • tabelul este sistematizat pe fiecare trimestru din perioada supusa verificarii:

Sumele detaliate pe fiecare stat membru sunt structurate pe diferentele dintre raportarile preluate din declaratia 390 depusa de operatori economici din Romania si baza de date alcatuita din informatiile raportate de operatorii eocnomici din statele membre:

Stat membru (cod tara)

Achizitii DRT ? lei

Livrari VIES

? lei ?

Diferenta pozitiva

Diferenta negativa

Pe langa informatiile referitoare la achizitiile intracomunitare efectuate de operatori economici, raportul VIES mai cuprinde in final o sectiune denumita Livrari romanesti suspecte, sistematizata pe urmatoarele informatii:

Nr. crt.

Perioada (trim./an)

Cod TVA partener:

Suma

? lei ?

Diferenta negativa

Eroarea este precizata pe scurt si de cele mai multe ori prezinta mentiunea ?Codul TVA nu este activ in perioada indicata?. In astfel de situatii, organul de control este indreptatit sa considere operatiunea de livrare intracomunitara declarata de operatorul economic din Romania drept operatiune scutita ca operatiune taxabila, fapt ce conduce la stabilirea diferentelor suplimentare de plata.

Datorita faptului ca beneficiarul bunurilor nu a de clarat un cod activ, operatiunea nu poate fi conside rata scutita cu drept de deducere a TVA deoarece nu se respecta cumulativ cele doua conditii impuse prin Codul fiscal la:

  • articolul 128 alin. (9): ?Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri... expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora?;

  • articolul 143 alin. (2) litera a): ?Sunt, de ase menea, scutite de taxa urmatoarele: a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod va labil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru?.

Prin O.M.E.F. nr. 552/2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului ?Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri? se impune doar respectarea concordantei dintre raportarile efectuate prin deconturile de TVA si raportarile efectuate prin declaratia cod 390. Nu se impune respectarea concordantei datelor furnizate prin sistemul VIES.

-----------------------------------------------------------

Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007

Bdul Natiunile Unite nr. 4, Gemenii Center, sector 5, Bucuresti

Tel./Fax: 021.317.25.87

ISSN: 1842-8029

Presedinte: George Straton

Director General: Florin Campeanu

Director Economic: Mariana Netoiu

Director Creatie-Productie: Cristina Straton

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"