Modificari in ceea ce priveste impozitul pe profit autor: expert fiscal, consultant contabil Irina Coma Surprizele anului 2010 Platile anticipate in contul impozitului pe profit
In conformitate cu art 34 din Codul fiscal lit. a si b, incepand cu anul 2010 contribuabilii, persoanele juridice romane, urmeaza sa aplice sistemul platilor anticipate. Redam mai jos prevederile specificate mai sus: ?(1) Plata impozitului se face astfel: a) contribuabilii, societati comerciale bancare, persoane juridice romane, si sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine, au obligatia de a plati impozit pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, actualizate cu indicele de inflatie (decembrie fata de luna decembrie a anului anterior), estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza platile anticipate. Termenul pana la care se efectueaza plata impozitului anual este termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit, prevazut la art. 35 alin. (1); b) contribuabilii, altii decat cei prevazuti la lit. a), au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit trimestrial pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul, daca in prezentul articol nu se prevede altfel. Incepand cu anul 2010, acesti contribuabili urmeaza sa aplice sistemul platilor anticipate prevazut pentru contribuabilii mentionati la lit. a).? Astfel, in conditiile in care acest articol nu va mai suferi vreo modificare - de la anul vom plati trimestrial transe din impozit pe profit stabilit la nivelul anului 2009, actualizat cu rata inflatiei, urmand ca regularizarea si calculul final sa se efectueze la sfarsitul exercitiului financiar ? odata cu depunerea Declaratiei 101 privind impozitul pe profit. Impozitul minim de plata ? va ramane in vigoare si in anul 2010 ? daca nu vor exista modificari in acest sens. Este posibila limitarea acestuia doar la nivelul unor categorii de activitati. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor - conform Codului fiscal actual ? acesta are valabilitate doar pana la 31.12. 2009. Daca un vor exista modificari legislative in sensul prelungirii aplicarii acestuia si in anul 2010, atunci incepand cu 1 ianuarie 2010, toate microintreprinderile vor trebui sa se declare ca platitoare de impozit pe profit. Principalele modificari referitoare la impozitul pe profit aplicabile cu 1 ianuarie 2010: - Apare o noua categorie de persoane juridice supuse impozitului pe profit: persoane juridice cu sediul social in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene. Impozitul se aplica atat in cazul persoanei juridice romane cat si persoanei juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene, asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa atat din Romania cat si din strainatate.
La capitolul venituri neimpozabile: - prin art.20 lit.b s-au adaugat, ca si venituri neimpozabile si diferentele favorabile de valoare rezultate din evaluarea titlurilor de participare si a obligatiunilor emise pe termen lung, efectuata potrivit reglementarilor contabile. Acestea sunt impozabile la data:
- transmiterii cu titlu gratuit;
- cesionarii;
- a retragerii;
- a lichidarii invetotiilor financiare;
- la data retragerii capitalului social la persoana juridica la care se detin titlurile de participare.
- prin art. 20 lit.c s-au adaugat ca si venituri neimpozabile si veniturile din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere pentru care nu s-a acordat deducere;
- Prevederea de la art 20 lit e ? referitoare la neimpozitarea veniturilor din tranzactionarea titlurilor de participare pe iata autorizata nu va mai fi valabila incepand cu 1 ianuarie 2010, intrucat aceasta facilitate a fost valabila numai in cursul anului2009.
La capitolul cheltuieli: - Prin art. 21 alin (3) litc. c au fost incluse in categoria cheltuielilor sociale cu deductibilitate limitata la 2% din fondul de salarii si alte cheltuieli efectuate de catre societate in baza contractului colectiv de munca la nivel national sau de ramura.
Contractul colectiv de munca la nivel national sau de ramura cuprinde o serie de prevederi referitoare la drepturile si obligatiile angajatorilor si ale salariatilor cu privire la conditii generale de munca precum si cele prevazute in procesul de negociere. Prin art.21 alin (4) lit. b au fost eliminate din categoria cheltuielilor nedeductibile dobanzile, majorarile si penalitatile de intarziere datorate in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente. Normele metodologice privind aplicarea art.21 alin .(1) prevad acordarea deductibilitatii cheltuielilor pentru penalitati de intarziere si daune interese rezultate din contracte economice incheiate cu persoane juridice romane (rezidente). Pana la 31.12.2009 - aceleasi cheltuieli dar emanate din contracte ecomonice incheiate cu nerezidenti erau nedeductibile la calculul impozitului pe profit, ceea ce insemna aplicarea unui tratament discriminatoriu. De la 1 ianuarie 2010 se elimina prevederea referitoare la nedeductibilitate. Vor fi in continuare nedeductibile amenzile, dobanzile si penalitatile de intarziere datorate catre autoritati romane si / sau straine. - Prin art. 21 alin (4) lit. p a fost reformulat modul de deducere a sumelor aferente sponsorizarii si / sau mecenatului / burselor private . Nu se modifica nimic fata de prevederile aplicate pana in prezent, doar se reformuleaza in vederea unei exprimari mai bune.
- Prin art. 22 alin. (2) a fost reasezata modalitatea de determinarea a bazei de calcul pentru deducerea provizioanelor constituite pentru refacerea terenurilor afectate si pentru redarea acestora in circuitul economic, silvic sau agricol de catre contribuabilii autorizati sa desfasoare activitate in domeniul exploatarii zacamintelor naturale. Daca in prezent baza de calcul asupra careia se aplica cota de 1% o reprezinta veniturile si cheltuielile din exploatare, incepand cu ianuarie 2010 ? baza de calcul se determina ca diferenta dintre venituri inregistrate in legatura cu realizarea si vanzarea zacamintelor naturale si cheltuieli efectuate cu exctractia, prelucrarea si livrarea acestora.
- Prin art. 23 alin. 2 ? la capitolul Cheltuieli cu dobanzi si diferente de curs valutar -s-au adus lamuriri cu privire la faptul ca se iau in calculul limitei deductibile a cheltuielilor cu dobanzile numai diferentele nefavorabile de curs valutar aferente imarumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare.
Masura se aplica in acest mod si pana in prezent, insa s-a simtit nevoia mentionarii exacte a acestui aspect. - Prin art. 34 si 35 au fost modificate termenele de declarare si plata a impozitului pe profit - acestea fiind corelate cu prevederile art.111 alin 41 din Codul de procedura fiscala.
Astfel: - Organizatiile nonprofit au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.
- Contribuabilii care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.
- Contribuabilii prevazuti la alin. (1) lit. b), care definitiveaza pana la data de 25 februarie inchiderea exercitiului financiar anterior, depun declaratia anuala de impozit pe profit si platesc impozitul pe profit aferent anului fiscal incheiat, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator.
- Contribuabilii au obligatia sa depuna o declaratie anuala de impozit pe profit pana la data de 25 aprilie inclusiv a anului urmator, cu exceptia contribuabililor prevazuti la art. 34 alin. (4), (5), (11), care depun declaratia anuala de impozit pe profit pana la termenele prevazute in cadrul acestor alineate.
Noua Declaratia 101 privind impozitul pe profit anual - Prin Ordinul ANAF nr. 1.607/2009 a fost aprobat noul model al Declaratiei 101 privind impozitul pe profit precum si instructiunile de completare.
- Acest formular va fi utilizat pentru declararea impozitului pe profit pentru anul 2009.
- Noul formular cuprinde trei parti, a treia parte fiind defalcata in doua subcapitole care se refera strict la doua categorii de platitori de impozit pe profit
- Cele trei parti sunt urmatoarele:
- A. Date de identificare a platitorului;
- B. Date privind impozitul pe profit;
- C. Date privind definitivarea impozitului pe profit anual, care cuprinde doua subcapitole:
- Definitivarea impozitului pentru contribuabilii prevazuti la art 34 alin (1) lit. a , alin.(4), alin. (5) din Codul fiscal;
- Definitivarea impozitului pentru contribuabilii prevazuti la art 34 alin (1) lit. b. din Codul fiscal.
Noul formular si instructiunile de completare este prezentat mai jos: - GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
I N S T R U C T I U N I de completare a formularului 101 ?Declaratie privind impozitul pe profit?, cod 14.13.01.04 Sectiunea B ?Date privind impozitul pe profit? Randurile 1?10 ? se completeaza cu datele corespunzatoare, inregistrate in evidenta contabila a contribuabililor. La randul 2, ?Cheltuieli de exploatare? se inscriu si cheltuiala cu impozitul pe profit, precum si cheltuiala cu impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal devin platitori de impozit pe profit potrivit art. 1071 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care se inregistreaza un rezultat negativ (pierdere), acesta se va inregistra cu semnul ?-? (minus). Randul 11 ? se completeaza cu sumele reprezentand diferente favorabile de curs valutar, rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in contabilitate la data schimbarii sistemului contabil in contul ?Rezultatul reportat?, ca urmare a retratarii sau transpunerii, si care devin impozabile la data incasarii/platii acestora, pentru perioada retratata sau transpusa. De asemenea, se completeaza si cu sumele reprezentand rezervele care au fost deductibile la determinarea profitului impozabil, devenite impozabile in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (5), alin. (51) si alin. (6) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Totodata, acest rand se completeaza si cu sumele reprezentand veniturile care se iau in calcul la determinarea profitului impozabil, conform art. 19 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit prevederilor legale in vigoare pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv. Randul 12 ? se completeaza cu sumele reprezentand diferente nefavorabile de curs valutar rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in contabilitate la data schimbarii sistemului contabil in contul ?Rezultatul reportat?, ca urmare a retratarii sau transpunerii la data incasarii/platii acestora, pentru perioada retratata sau transpusa. Se completeaza si cu cheltuielile de administrare capitalizate in valoarea stocurilor (la data scaderii din gestiune a stocului respectiv), valoarea cheltuielilor de cercetare-dezvoltare si valoarea mijloacelor fixe de natura obiectelor de inventar ramase de recuperat, corespunzator duratei initiale de amortizare, dupa caz. De asemenea, acest rand se completeaza cu sumele reprezentand cheltuielile care se iau in calcul la determinarea profitului impozabil, conform art. 19 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit prevederilor legale in vigoare pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv. Randul 14 ? se completeaza cu suma reprezentand amortizarea fiscala determinata conform prevederilor art. 24 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 15 ? se completeaza cu sumele reprezentand cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar, care sunt reportate din anii fiscali anteriori, conform prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste sume vor fi preluate de la randul 32 din declaratia privind impozitul pe profit depusa pentru anul anterior. Randul 16 ? se completeaza cu valoarea reprezentand constituirea sau cresterea neta a rezervei legale in perioada de raportare, in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 17 ? se inscriu din punct de vedere fiscal provizioanele constituite potrivit art. 22 din titlul II din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, altele decat cele care sunt inregistrate pe cheltuieli de exploatare la randul 2 din formular. Randul 18 ? se completeaza cu valoarea altor deduceri la calculul profitului impozabil, conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 20 ? se completeaza cu veniturile financiare reprezentand dividendele pe care contribuabilul le-a primit de la o alta persoana juridica romana. Randul 21 ? se completeaza cu valorile corespunzatoare veniturilor neimpozabile, altele decat cele inregistrate la randul 20, prevazute la art. 20 si 201 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 24 ? se completeaza cu sumele reprezentand cheltuielile cu impozitul pe profit inregistrate in evidenta contabila. In cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal devin platitori de impozit pe profit potrivit art. 1071 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la acest rand se inscriu si sumele reprezentand cheltuielile cu impozitul pe veniturile microintreprinderilor inregistrate in evidenta contabila. Randul 25 ? se completeaza cu cheltuielile cu impozitul pe profitul/veniturile realizat/realizate in strainatate, reflectate drept cheltuiala in evidenta contabila. Randul 26 ? se inscriu valorile reprezentand cheltuielile reglementate de art. 21 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 27 ? se inscrie valoarea cheltuielilor de protocol care depaseste limita prevazuta la art. 21 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 28 ? se inscrie valoarea cheltuielilor de sponsorizare si/sau mecenat si cu bursele private, efectuate potrivit legii si inregistrate in contabilitate. Randul 29 ? se inscrie valoarea cheltuielilor cu amortizarea inregistrata in contabilitate. Randul 30 ? se inscriu toate sumele inregistrate drept cheltuieli in contabilitate, angajate pentru constituirea sau majorarea provizioanelor si a rezervelor, peste limitele sau in alte conditii decat cele prevazute la art. 22 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 31 ? reprezinta valoarea cheltuielilor cu dobanzile nedeductibile fiscal, care nu sunt reportate pentru perioada urmatoare, in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (5) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 32 ? reprezinta valoarea cheltuielilor cu dobanzile si cu diferentele de curs valutar aferente anului fiscal de raportare, nedeductibile fiscal pentru anul fiscal curent, dar care sunt reportate pentru perioada urmatoare, potrivit prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 33 ? se completeaza cu valoarea cheltuielilor efectuate in scopul realizarii de venituri neimpozabile, cu exceptia celor prevazute la art. 20 lit. c) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 34 ? se completeaza cu sumele reprezentand alte cheltuieli nedeductibile, cum sunt: - depasirile limitelor admisibile, stabilite prin dispozitiile art. 21 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia celor mentionate la lit. a), g),h), i);
- cheltuielile prevazute la art. 21 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia celor mentionate la lit. a), b), i) si p);
- alte cheltuieli care nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Randul 37 ? se completeaza cu sumele reprezentand pierderile inregistrate in perioada curenta, de reportat pentru perioada urmatoare, conform prevederilor art. 32 alin. (2) si art. 33 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru tranzactiile efectuate pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv. Randul 38 ? se completeaza cu valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare atat din activitatile din Romania, cat si din cele din surse externe. Nu se includ la acest rand pierderile fiscale din anii anteriori, reglementate de art. 32 alin. (2) si art. 33 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru tranzactiile efectuate pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, nerecuperabile din profitul impozabil al anului de raportare. Randul 40.1 ? se inscrie suma rezultata din aplicarea cotei de 16% asupra profitului impozabil care se impune cu aceasta cota. Randul 40.2 ? se completeaza cu suma reprezentand impozitul de 5% aplicat asupra veniturilor din activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, in conditiile reglementate de art. 18 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 41.1 ? se completeaza cu valoarea cea mai mica dintre urmatoarele doua valori, pe fiecare stat din care se obtin venituri prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu retinere la sursa, venituri impuse atat in Romania, cat si in statul strain, respectiv: - suma impozitelor platite direct sau indirect prin retinere la sursa si virate de o alta persoana catre acel stat strain, pentru profiturile sediilor permanente din acel stat sau pentru alte venituri provenite din acel stat, confirmate de documentele ce atesta plata acestora;
- suma egala cu impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la:
- profiturile impozabile obtinute de sediile permanente din acel stat strain, profituri calculate in conformitate cu prevederile titlului II din Codul fiscal;
- celelalte venituri obtinute in acel stat strain.
Randul 41.2 ? se inscrie suma ce reprezinta scutirea de la plata a impozitului pe profit realizat din activitatea desfasurata pe durata de existenta a zonei defavorizate etc. Randul 41.3 ? se inscriu sumele ce reprezinta reduceri ale impozitului pe profit, calculate potrivit legislatiei in vigoare, exclusiv deducerea privind sponsorizarea si/sau mecenatul si cu bursele private, efectuate potrivit legii. Randul 43 ? se inscriu sumele reprezentand cheltuieli cu sponsorizarea si/sau mecenatul in limitele si in conditiile prevazute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu bursele private, potrivit legii. 4. Sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual? 4.1. Punctul I se completeaza de catre contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (1) lit. a), alin. (4) si (5) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza: Randul 1 ? se preia suma inscrisa la randul 44, reprezentand impozitul pe profit anual. Randul 2 ? se inscrie suma reprezentand impozitul minim anual, prevazut la art. 18 alin. (2) si (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre contribuabilii obligati la plata acestuia in conformitate cu prevederile legale mai sus invocate. Pentru anul 2009 se va recalcula corespunzator perioadei 1 mai?31 decembrie 2009. Contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (4) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu completeaza acest rand, avand in vedere faptul ca, in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din acelasi act normativ, acestia nu datoreaza impozit minim. Randul 3 ? se compara suma inscrisa la randul 1 cu suma inscrisa la randul 2 si se inscrie suma reprezentand impozitul pe profit datorat la nivelul sumei celei mai mari. La compararea sumelor se vor avea in vedere dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2009, aprobata prin Legea nr. 227/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora, contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (1) lit. a) si alin. (5) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru definitivarea impozitului pe profit anual, aplica prevederile art. 18 alin. (2) din aceeasi lege prin compararea impozitului pe profit datorat la sfarsitul anului fiscal cu impozitul minim anual, prevazut la art. 18 alin. (3) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru anul 2009, contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (1) lit. a) si alin. (5) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, efectueaza comparatia impozitului pe profit anual cu impozitul minim anual, prevazut la art. 18 alin. (3) din Legea nr. 571/2003,cu modificarile si completarile ulterioare, determinat in mod corespunzator pentru perioada impozabila respectiva. Randul 4 ? se inscrie suma reprezentand diferenta de impozit pe profit stabilita de organele de inspectie fiscala pentru anul fiscal de raportare si care se regaseste in indicatorii din formular. Randul 5 ? se inscriu sumele reprezentand plati anticipate in contul impozitului pe profit, declarate trimestrial prin formularul 100. In situatia in care in anul fiscal de raportare sumele au fost corectate prin depunerea unei declaratii rectificative (formularul 710 ?Declaratie rectificativa?), se vor avea in vedere sumele corectate. 4.2. Punctul II se completeaza de catre contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza: Randul 1 ? se preia suma inscrisa la randul 44, reprezentand impozitul pe profit anual. Randul 2 ? se inscrie suma reprezentand diferenta de impozit pe profit stabilita de organele de inspectie fiscala pentru anul fiscal de raportare si care se regaseste in indicatorii din formular. Randul 3 ? se inscriu sumele reprezentand impozitul pe profit datorat, declarate prin formularul 100, pentru trimestrele I, II si III, in anul fiscal de raportare (se vor prelua sumele inscrise la rd. 1, respectiv la rd. 2 din formularul 100). Acest rand se completeaza in situatia in care, pentru trimestrele I, II si III, in anul fiscal de raportare nu se datoreaza impozit minim (rd. 1.1 din formularul 100 nu este completat). In situatia in care sumele au fost corectate prin depunerea unei declaratii rectificative (formularul 710 ?Declaratie rectificativa?), se vor avea in vedere sumele corectate. Randul 4 ? se inscrie suma reprezentand impozitul pe profit, declarata prin formularul 100, pentru trimestrul IV, de catre contribuabilii care definitiveaza inchiderea exercitiului financiar anterior pana la data de 25 aprilie inclusiv a anului urmator celui de raportare. In situatia in care suma a fost corectata prin depunerea unei declaratii rectificative (formularul 710 ?Declaratie rectificativa?), se va inscrie suma corectata. Randul 5 ? se inscriu sumele reprezentand impozitul minim, declarate trimestrial prin formularul 100 de catre contribuabilii obligati la plata acestuia, in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) si (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare (se vor prelua sumele inscrise la rd. 1.1, respectiv la rd. 2 din formularul 100). In situatia in care sumele au fost corectate prin depunerea unei declaratii rectificative (formularul 710 ?Declaratie rectificativa?), se vor avea in vedere sumele corectate. Randul 6 ? se inscriu sumele reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat pentru anul de raportare prin formularul 100 de catre microintreprinderile care in cursul anului fiscal devin platitoare de impozit pe profit, potrivit art. 107 1 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare (se vor prelua sumele inscrise la rd. 1, respectiv la rd. 2 din formularul 100). Acest rand se completeaza in situatia in care, pentru trimestrele I, II si III, in anul fiscal de raportare nu se datoreaza impozit minim (rd. 1.1 din formularul 100 nu este completat). In situatia in care sumele au fost corectate prin depunerea unei declaratii rectificative (formularul 710 ?Declaratie rectificativa?), se vor avea in vedere sumele corectate. Randul 7 ? se inscriu, pentru anul de raportare, sumele reprezentand impozitul minim, declarate trimestrial prin formularul 100 de catre microintreprinderile obligate la plata acestuia in conformitate cu prevederile art. 107 alin. (2) si (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si care in cursul anului fiscal devin platitoare de impozit pe profit, potrivit art. 107 1 din acelasi act normativ. In situatia in care sumele au fost corectate prin depunerea unei declaratii rectificative (formularul 710 ?Declaratie rectificativa?), se vor avea in vedere sumele corectate. Randul 9 ? se completeaza cu impozitul minim aferent trimestrului IV, prevazut la art. 18 alin. (2) si (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Suma inscrisa la rd. 8 ?Diferenta de impozit pe profit? se compara cu suma inscrisa la rd. 9 ?Impozit minim pentru trimestrul IV?. In functie de rezultatul compararii, suma mai mare se preia la randul 10 sau 11, dupa caz. Randul 10 ? se inscrie suma de la randul 8, in situatia in care se datoreaza impozit pe profit stabilit in conformitate cu dispoztitiile titlului II din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv daca suma inscrisa la randul 8 este mai mare decat suma inscrisa la randul 9. Randul 11 ? se preia suma de la randul 9, in situatia in care suma inscrisa la randul 8 este mai mica decat suma inscrisa la randul 9, suma reprezentand impozitul minim aferent trimestrului IV. Impozitul pe dividende Impozitul pe dividende care trebuie retinut, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se platesc dividendele. In cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator (anterior termenul era 31 decembrie a anului respectiv). Impozitul pe venit - Noile prevederi includ si tichetele de vacanta la categoria veniturilor salariale neimpozabile ? art. 55 alin. (4) lit. a2
- Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie.
- Art. 55 alin. (2) - Sunt asimilate salariilor si:
- remuneratia obtinuta de directori in baza unui contract de mandat conform legii societatilor comerciale;
- remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane in baza contractului de mandat potrivit legii de infiintare si functionare a asociatiilor de proprietari;
- sumele primite de reprezentanti in AGA, in consiliile de administratie, membrii directoratului, ai consiliilor de Supraveghere si comisia de cenzori;
- sume reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti;
- indemnizatiile lunare platite conform legii de angajatori pe perioada de neconcurenta conform contractului individual de munca;
- Contribuabilii care realizeaza individual sau intr-o forma de asociere venituri din activitati independente venituri din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole determinate in sistem real au obligatia de a depune o declaratie de impunere la organul fiscal competent pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Plata impozitului final pentru anul anterior se va face tot pana la data de 25 mai a anului urmator;
- Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de contribuabil pe baza declaratiei de impunere prin aplicarea cotei de 16 % sau a cotelor prevazute la art 67 alin 3, asupra venitului net anual fiscal dupa caz;
- Veniturile obtinute din strainatate se vor declara pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Plata diferentelor de impozit se va face tot pana la data de 25 mai a anului urmator.
Impozitul pe veniturile nerezidentilor - Se aduc unele precizari cu privire la retinerea impozitului pe veniturile platite catre nerezidenti, scutirile aferente, coroborarea prevederilor Codului Fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si ale legislatiei Uniunii Europene, cat si cu privire la obligatiile procedurale (declaratia anuala privind retinerea la sursa a impozitului, certificate de atestare fiscala, plata impozitului etc.)
- Se introduc prevederi specifice referitoare la dovedirea conditiilor necesare pentru aplicarea cotelor de impozitare mai favorabile din legislatia europeana sau conventiile de evitare a dublei impuneri.
- Incepand cu 1 ianuarie 2011 va deveni aplicabil un capitol distinct numit "Redevente si dobanzi la intreprinderi asociate".
Impozitul pe reprezentanta - Termenele de plata a impozitului pe reprezentanta vor fi 25 iunie si 25 decembrie (fata de20 iunie si 20 decembrie in prezent). Se mentine impozitui anual de 4.000 Euro.
3. Accize - Prin intermediul Ordonantei nr. 109/ 2009 se introduce un nou capitol referitor la Regimul accizelor armonizate, care reprezinta taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului de alcool si bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice si electricitate.
- Se introduc modificari importante cu privire la alte produse accizabile. Astfel, incepand cu 1 aprilie 2010, se elimina din sfera de aplicare a accizelor produsele pentru care accizele sunt stabilite in cote procentuale, respectiv confectii din blanuri naturale, articole din cristal, bijuterii din aur si/sau din platina, produse de parfumerie, arme si arme de vanatoare, altele decat cele de uz militar, iahturi si alte nave si ambarcatiuni cu sau fara motor pentru agrement, motoare cu putere peste 25CP destinate iahturilor si altor nave, precum si ambarcatiuni pentru agrement.
- Se mai stabilesc si dispozitii tranzitorii pentru deplasarile de produse accizabile in regim suspensiv de accize catre alte state membre care nu au adoptat sistemui informatizat.
- Modificarile aduse de Ordonanta intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2010.
- Prin exceptie, prevederile referitoare la regimul accizelor armonizate precum si alte prevederi referitoare la produsele accizabile intra in vigoare incepand cu data de 1 aprilie 2010.
- Cursul de schimb pentru calculul accizelor in 2010 Conform Jurnalului Oficial al Uniunii Europene nr. C237 / 02.10.2009, cursul de schimb aplicabil in anul 2010 pentru calculul valorii in lei a accizelor, a impozitului la titeiul din productia interna si a taxei pe poluare pentru autovehicule este de 4,2688 RON /1 EUR.
- Conditiile de exigibilitate si nivelul accizelor care urmeaza sa fie aplicate sunt cele in vigoare la data la care accizele devin exigibile in statul membru in care are loc eliberarea pentru consum.
- Termenul de plata a accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care accizele devin exigibile, cu exceptia cazurilor pentru care prezentul capitol prevede in mod expres alt termen de plata. Prin exceptie de la aceste prevederi, in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural, termenul de plata a accizelor este data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc facturarea catre consumatorul final. In cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat intr-un regim suspensiv, momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale de import.
- Orice platitor de accize are obligatia de a depune lunar la autoritatea competenta o declaratie de accize, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva.
- Prin exceptie, destinatarul inregistrat care primeste doar ocazional produse accizabile are obligatia de a depune declaratia de accize pentru fiecare operatiune in parte. Declaratiile de accize se depun la autoritatea competenta, de catre platitorii de accize, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia. Intarzierea la plata accizelor cu mai mult de 5 zile de la termenul legal atrage suspendarea autorizatiei detinute de operatorul economic platitor de accize pana la plata sumelor restante.
4. Procedura fiscala 4.1. Inlesniri la plata obligatiilor fiscale Intrucat efectele crizei economice nu s-au atenuat, in Proiectul de lege pentru aprobarea OUG 92/2009 privind amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico - financiare (aprobat in Camera Deputatilor in data de 20 noiembrie 2010) se aduc completari, care vin sa imbunatateasca procedura de acordare si sa usureze sarcinile agentilor economici. Aceste completari se refera in principal la: - Amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachiatate se va prelungi si in anul 2010. Astfel, contribuabilii pot solicita amanari la plata obligatiilor fiscale si in anul 2010.
- Perioada pentru care se acorda amanarea la plata este de cel mult 6 luni de zile;
- S-a propus abrogarea conditiei de a nu inregistra obligatii fiscale restante;
- Prin proiectul de lege s-au modificat dispozitiile referitoare la garantiile constituite de contribuabili, in sensul ca acestea nu vor mai acoperi sumele amanate la plata precum si majorarile de intarziere datorate pe perioada amanarii la plata, ci vor reprezenta dupa cum urmeaza: a. 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata daca amanarea se acorda pe o perioada de pana la 3 luni, inclusiv; b. 40% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3 luni.
- S-a oferit posibilitatea contribuabililor de a achita obligatiile fiscale curente in cel mult 30 de zile de la scadenta, dar nu mai tarziu de 20 decembrie a anului fiscal. Precizam ca, prevederea initiala era mult mai rigida, in sensul ca obliga contribuabilii la plata la scadenta a obligatiilor fiscale curente pentru ca amanarea la plata acordata sa-si mentina valabilitatea;
- S-a reglementat ca, pe perioada amanarii la plata, sa se datoreze dobanzi al caror nivel sa fie de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere fata de nivelul de 0,1% al majorarii de intarziere prevazut initial in ordonanta de urgenta. Suma totala a dobanzilor de 0,05%, comunicata contribuabililor prin decizia de amanare la plata, se achita la sfarsitul perioadei de amanare impreuna cu suma totala a obligatiilor fiscale amanate la plata;
- Nerespectarea conditiilor de mentinere a valabilitatii amanarii la plata acordata sau neplata obligatiilor la termenul stabilit in decizia de amanare la plata conduc la recalcularea majorarilor de intarziere cu cota de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.
Prin amanarea la plata a obligatiilor fiscale nu se inlatura obligatia contribuabilului de a plati datoriile catre buget, ci doar se acorda un nou termen de plata, pana la care administratia fiscala suspenda executarea silita pentru aceste obligatii, insa aceasta va fi reluata in situatia nerespectarii conditiilor de mentinere a valabilitatii amanarilor la plata acordate. Scopul masurilor legislative adoptate este acela de a oferi contribuabililor posibilitatea reintregirii resurselor financiare in perioada de amanare la plata a obligatiilor fiscale restante si de a asigura incasarea obligatiilor fiscale curente la buget, obligatiile fiscale amanate la plata putand fi, de asemenea, achitate si in cursul perioadei de amanare la plata. 4.2. Certificarea Declaratiilor fiscale privind impozitul pe profit de catre consultanti fiscali Incepand cu anul 2010 ? va intra in vigoare masura impusa la art.83 alin (5) din Codul de Procedura fiscala ? respectiv obligativitea de a se certifica Declaratiile fiscale anuale de catre un consultant fiscal, exceptie facand societatile care sunt auditate. Mentionam ca masura aceasta a fost suspendata pana la 31.12.2009 - aceasta fiind introdusa prin OUG 47/2007 - privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Pentru necertificarea declaratiilor fiscale anuale de catre un consultant fiscal in legeislatia actuala nu sunt prevazute sanctiuni. Organele fiscale au obligatia sa inregistreze toate declaratiile fiscale (atat cele certificate cat si cele necertificate) ? acestea reprezentand in primul rand un tiltlu de creanta. Ulterior procesarii declaratiilor, organele fiscale vor transmite notificari agentilor economici care nu au indeplinit aceasta obligatie. ISSN: 1842-8029 ? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare. |