Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[MODEL] Bilant contabil si reglementari cheie

09-Dec-2024
972
[MODEL] Bilant contabil si reglementari cheie
Cuprins
Bilantul contabil este un document financiar esential, care reflecta situatia economica a unei entitati la un anumit moment. Acesta ofera o imagine clara asupra activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, fiind un instrument indispensabil pentru analiza financiara si luarea deciziilor strategice. In acest articol, iti prezentam un model practic pentru intocmirea bilantului contabil si reglementarile cheie pe care trebuie sa le cunosti cu privire la bilantul contabil

Aspecte esentiale despre bilantul contabil

Bilantul contabil este un document financiar care ofera o imagine clara a pozitiei financiare a unei entitati economice la un moment dat. 

Iata cateva aspecte esentiale pe care trebuie sa le stii despre un bilant contabil:

1. Este structurat in active, datorii si capitaluri proprii, asigurand echilibrul intre acestea:
  • Activele – sunt resursele economice detinute de companie (imobilizari corporale, stocuri, creante, numerar).
  • Datoriile – sunt obligatiile financiare fata de terti (credite, datorii comerciale).
  • Capitalurile proprii – sunt fondurile proprii ale companiei, inclusiv profitul reinvestit. 

2. Potrivit legislatiei contabile in vigoare, orice persoana juridica este obligata sa intocmeasca acest raport contabil. Neintocmirea, nesemnarea si nedepunerea in termenul legal constituie contraventie si se pedepseste in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991.

3. Exista mai multe tipuri de bilanturi contabile. Acestea sunt clasificate in functie de dimensiunea firmei (simplificat si de baza), perioada de raportare (trimestrial sau anual), sfera de cuprindere a elementelor patrimoniale (primar, centralizat sau consolidat) si altele. 

4. Bilantul contabil este intocmit si semnat obligatoriu de un expert contabil. Conform legii, situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR). Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal! - Aflati tot ce este nou si semnificativ pentru un contabil in 2025 ca sa evitati necazurile cu ANAF!

Termen depunere bilant 2025

Conform OUG 138/2024 publicata in MO in data de 5 decembrie 2024, s-au stabilit urmatoarele termene pentru depunerea situatiilor financiare anuale si termenul-limita pentru depunerea raportarilor contabile anuale:

1. Termenul-limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale este:
  • pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare – pentru societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European;
  • pana la data de 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare – pentru toate celelalte persoane juridice.

In cazul in care datele prevazute mai sus sunt zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora.

Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic depun situatiile financiare anuale in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale. Fac exceptie entitatile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. b), care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea depun situatiile financiare anuale in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.

2. Termenul-limita pentru depunerea raportarilor contabile anuale este:
  • pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare. In cazul in care data de 31 mai este nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acesteia.
ATENTIE!
Termenul prevazut mai sus se aplica si in cazul raportarilor contabile anuale depuse de entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. 

Procedura corectie bilant

Ordinul care reglementeaza procedura de corectare a erorilor din situatiile financiare este Ordinul 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.

Astfel conform dispozitiilor punctului 3 din Proceduri poate fi corectata completarea eronata a:

a) denumirii entitatii raportoare (codului unic de inregistrare al entitatii raportoare);
b) activitatii CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate (indicatorilor raportati prin formularul «Bilant»/«Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii», daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente precum act constitutiv, contracte etc. si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere de la pct. 6);
d) numarului de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul „Date informative”.

Pentru corectarea erorilor constatate ulterior depunerii situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat erori.

La registratura se vor depune:
  • situatiile financiare in format electronic impreuna cu formatul fizic
  • o declaratie pe propria raspundere a administratorului, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare. Aceasta declaratie se va include si in fisierul zip atasat bilantului. 

MODEL bilant contabil

Modelul de bilant contabil poate fi descarcat in format PDF – AICI»»

Documentul este depus impreuna cu contul de profit si pierdere si anexe.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016