Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Certificat de rezidenta fiscala. Cum procedam in cazul in care avem un client extern?

11-Aug-2015
8186

In cazul urmator, unei firme din Romania i se solicita de catre un client extern certificat de rezidenta fiscala. Cum va proceda firma? Apare obligatia de a cere si de la furnizorii externi acest certificat?

Impozitul pe veniturile nerezidentilor este reglementat de Titlul V din Codul fiscal. In situatia platilor de redevente, dividende, dobanzi, comisioane , prestari servicii - conform art.115 din Codul fiscal, daca se doreste aplicarea prevederilor din conventiile de evitare a dublei impuneri pentru a beneficia astfel de impuneri mai mici sau deloc, este obligatorie prezentarea Certificatului de rezidenta fiscala conform art.118 din Codul fiscal.

In cazul livrarilor si achizitiilor de bunuri in /din afara Romaniei nu este nevoie de Certificat de rezidenta fiscala.

In cazul in care ati platit diverse servicii furnizorilor externi dar ati retinut la sursa impozit pe venitul nerezidentilor de 16% conform art.116 din Codul fiscal, sau ati calculat impozit pe veniturile nerezidentilor cu ajutorul procedeului sutei marite, atunci nu este necesar sa solicitati Certificatul de rezidenta fiscala.

Va recomandam insa sa solicitati acest Certificat pentru a benficia de neimpozitare sau taxe mai mici – conform prevederilor Conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state. Lista Conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state se regaseste la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Conventii/Conventii.htm

In cazul in care in functie de natura tranzactiilor pe care le-ati avut, ati constatat ca trebuia sa retineti la sursa impozit si nu ati retinut impozit pe venit nrezidentilor, va recomandam sa solicitati furnizorilor Certificatele de rezidenta fiscala valabile pe anii in care ati efectuat platile respective, pentru a justifica neretinerea si /sau regulariza impozitul de plata pe perioada de prescriptie.


Daca prestati servicii de diverse tipuri clientului extern (cum ar fi spre exemplu: consultanta, publicitate, marketing, reparatii, juridice, punere la dispozitie personal, prelucrari diverse, etc.), in situatia in care nu ii transmiteti clientului un Certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din Romania, valabil la data efectuarii platilor catre nerezidenti, atunci clientul va retine la sursa un impozit pe venit conform legislatiei interne aplicabila in statul sau. In caz contrar, daca ii transmiteti acest certificat, atunci se vor aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri – incheiata intre Romania si Spania – art. 7 – si beneficiarul de venit nu va retine la sursa impozit pentru serviciile prestate.

In vederea obtinerii Certificatului de rezidenta fiscala conform OMFP 724/2011 – Anexa 2, veti depune urmatoarele documente la administratia financiara:

1. Cerere tip, care poate fi tiparita, accesand adresa de internet a A.N.A.F. >> www.anaf.ro >> Toate formularele cu explicatii - la categoria Formulare fiscale fara numar de identificare >> ( model Anexa nr.1 la O.M.F.P nr.724/2011 - formular redactat in limba romana si engleza);
2. Copia de pe ultimul Certificat de inregistrare eliberat de Oficiul Registrului Comertului;

3. Taxa de timbru, conform prevederilor legislatiei in vigoare la data depunerii cererii.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma, consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate, fie din cauza falimentului acestora, fie din motive juridice sau economice. In aceste situatii, firmele trebuie sa le elimine din contabilitate, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Contract de administrare/mandat si reglementari cheie pentru antreprenori

    • Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.). In acest articol, vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

    • Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.» citeste mai departe aici

  • Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

    • Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati. In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

    • OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016