Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie. Exceptii de la termen

13-Iun-2022
11842
Contribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie. Exceptii de la termen

Contribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie daca considera ca anumite drepturi le-au fost incalcate. Exista mai multe exceptii de la acest termen. Noile instructiuni privind contestatiile au fost cuprinse in Ordinul 1021/2022.

Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal, cu exceptia situatiei in care titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat nu cuprinde unul dintre urmatoarele elemente:

a) posibilitatea de a fi contestat;

b) termenul de depunere a contestatiei;

c) organul fiscal la care se depune contestatia.

Atentie! In aceste cazuri contestatia poate fi depusa in termenul de 3 luni de la data comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal.

Ordinul 1021/2022 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 482 din 13 mai 2022.

Poate formula contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un titlu de creanta sau printrun alt act administrativ fiscal. in lipsa unui act administrativ fiscal devin incidente prevederile art. 8 alin. (1) teza a doua si ale art. 11 alin. (1) lit. c) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Contestatia se depune la organul fiscal emitent al titlului de creanta sau al altor acte administrative fiscale atacate.

Daca contestatia este formulata printr-un imputernicit, se va prezenta imputernicirea/mandatul-procura/imputernicirea avocatiala, dupa caz.

In cazul in care contestatarul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare si i-a fost ridicat dreptul la propria administrare, contestatia va purta semnatura administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz, si va fi insotita de actul prin care a fost numit.

In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele care privesc depunerea imputernicirii/mandatului/procurii, precum si semnatura, structura de solutionare a contestatiilor va solicita contestatarului ca in termen de 5 zile de la comunicare sa indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar, contestatia va fi respinsa, fara a se mai antama fondul cauzei.

Structura de solutionare a contestatiilor nu se poate substitui contestatarului cu privire la motivele de fapt si de drept pentru care a contestat titlul de creanta sau orice alt act administrativ fiscal, structura de solutionare a contestatiilor urmand a se investi in limitele sesizarii.

Motivarea contestatiei se va face cu respectarea dispozitiilor privind termenul de depunere a contestatiilor, sub sanctiunea decaderii.

Contestatia se depune la organul fiscal emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestatiei organul emitent al acestuia, in termen de cel mult 5 zile de la data primirii, va intocmi si va transmite structurii de solutionare a contestatiilor competente, potrivit pct. 5.3, dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.

Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia, ce trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, imputernicirea avocatiala/procura/mandat, actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat, in copie, si anexele acestuia, dovada comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor ce au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestatar, precum si oricare alte inscrisuri necesare solutionarii cauzei.

In cazul in care contestatia este depusa direct la structura de solutionare a contestatiilor, aceasta o va transmite organului emitent al actului atacat, in vederea constituirii dosarului contestatiei, a verificarii conditiilor procedurale, precum si a intocmirii referatului cu propuneri de solutionare.

Referatul cu propuneri de solutionare cuprinde precizari privind indeplinirea conditiilor de procedura, mentiuni cu privire la starea juridica a societatii, precum si propuneri de solutionare a contestatiei, avand in vedere toate argumentele contestatarului, atat procedurale, cat si pe fondul cauzei, si documentele in sustinere; in caz contrar, dosarul se restituie in vederea completarii.

Referatul se aproba de conducatorul organului fiscal emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal atacat.

In conditiile in care din actele dosarului cauzei nu se poate verifica respectarea termenului de depunere a contestatiei, iar in urma demersurilor intreprinse nu se poate face dovada datei la care contestatarul a luat cunostinta de titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat, inclusiv in situatia in care comunicarea prin publicitate a fost viciata prin nerespectarea procedurii in materie, aceasta va fi considerata depusa in termenul legal.

In situatia depunerii prin posta a contestatiei, organul emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal atacat este obligat sa anexeze la dosarul contestatiei plicul prin care a fost transmisa contestatia.

Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura civila se aplica in mod corespunzator, astfel:
a) termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.

De exemplu: Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat contribuabilului in data de 29 iunie, termenul de 45 de zile incepe sa curga de la data de 30 iunie si se implineste in data de 13 august, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este 14 august;

b) termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus saptamanal) se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.
De exemplu: In situatia in care data de 30 iulie prezentata la exemplul anterior este sambata, ultima zi de depunere a contestatiei este luni, 1 august;

c) termenul de 3 luni prevazut la art. 270 alin. (4) din Codul de procedura fiscala se sfarseste in ziua lunii corespunzatoare zilei de plecare.
De exemplu: Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat contribuabilului in data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfarseste in data de 15 aprilie, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este data de 15 aprilie;

d) termenul care, incepand la data de 29, 30 sau 31 a lunii, se sfarseste intr-o luna care nu are o asemenea zi se va socoti implinit in ultima zi a lunii, cum ar fi exemplul expus mai jos:

Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat in data de 30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfarseste in ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 sau 29 februarie, reprezentand ultima zi de depunere a contestatiei.

Cand contestatarul isi majoreaza pretentiile, dispozitiile procedurale privind termenul de depunere a contestatiei se aplica corespunzator pentru diferentele contestate suplimentar.

Prin majorare de pretentie se intelege diferentele de obligatii fiscale contestate suplimentar, altele decat cele impotriva carora s-a introdus initial contestatie, cu exceptia accesoriilor aferente obligatiilor fiscale contestate initial, potrivit principiului de drept accesoriul urmeaza principalul.
Instructiuni pentru aplicarea art. 271 din Codul de procedura fiscala - Retragerea contestatiei

Contestatiile pot fi retrase

Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestatar sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei. Dovada calitatii de imputernicit se face potrivit legii. in cazul in care contestatarul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/ faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.

Retragerea contestatiei poate fi facuta in tot sau in parte. in situatia in care cererea de retragere are ca obiect doar anumite capete de cerere din contestatia initiala, despre aceasta se va face mentiune in decizia emisa in solutionarea cauzei; contestatia si cererea de retragere partiala vor fi conexate, pentru o mai buna solutionare a cauzei.

Dupa primirea cererii de retragere a contestatiei, structura specializata de solutionare a contestatiilor va comunica contestatarului decizia prin care ia act de renuntarea la contestatie.

Decizia prin care se ia act de renuntare la contestatie urmeaza procedura emiterii si comunicarii deciziilor emise in solutionarea contestatiilor.

Organul competent

Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor solutioneaza contestatii formulate impotriva titlurilor de creanta si a altor acte administrative fiscale.

Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor prin servicii de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial.

Serviciile de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial solutioneaza contestatiile repartizate de conducerea Structurii specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor in functie de natura titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal atacat, calitatea contestatarului, cuantumul obligatiilor fiscale/vamale contestate, organul fiscal/vamal emitent al titlului de creanta/actului administrativ fiscal atacat si raza teritoriala in care isi au domiciliul fiscal contestatarii.

Raportul de inspectie fiscala/Procesul-verbal emis de organele fiscale/vamale, dupa caz, nu constituie titlu de creanta, acesta stand la baza emiterii actului administrativ fiscal, fapt pentru care nu poate fi contestat decat impreuna cu acesta. in situatia in care se contesta totusi doar raportul de inspectie fiscala/procesul-verbal, organul fiscal emitent va solicita contestatarului ca in termen de 5 zile lucratoare sa precizeze daca intelege sa conteste si titlul de creanta, iar, in caz contrar, contestatia va fi respinsa ca inadmisibila.

In cazul solutionarii contestatiei formulate impotriva unei decizii de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, emisa ca urmare a inspectiei fiscale efectuate pentru solutionarea unui decont cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, competenta de solutionare este data de cuantumul TVA stabilite suplimentar.

In situatia contestarii deciziei de modificare a bazei de impunere, competenta de solutionare se stabileste in functie de suma cu care se diminueaza pierderea fiscala.

Atunci cand, ca urmare a constatarii pierderii inlesnirilor la plata, contestatarului i se stabilesc, pe cale de consecinta, debite si accesorii, competenta de solutionare a contestatiei se stabileste in functie de cuantumul debitelor si accesoriilor.

In cazul contestarii creantelor fiscale accesorii care nu sunt aferente unor creante fiscale principale stabilite prin decizii de impunere/acte administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, competenta de solutionare se stabileste in functie de cuantumul sumei contestate inscrise in fiecare act administrativ luat individual.

In situatia in care decizia de calcul al accesoriilor cuprinde creante fiscale accesorii aferente unor creante fiscale principale stabilite prin mai multe acte administrative fiscale contestate si pentru care competenta de solutionare a apartinut unor structuri de solutionare diferite, competenta in ceea ce priveste contestatia indreptata asupra deciziei de calcul al accesoriilor apartine unei singure structuri de solutionare. in acest caz, competenta este data de cuantumul cel mai mare al creantelor fiscale accesorii, aferente deciziilor de impunere prin care au fost stabilite creante fiscale principale.

Forma si continutul deciziei de solutionare a contestatiei

Decizia se semneaza de catre conducatorul structurii de solutionare a contestatiei sau de persoana cu functie de conducere imputernicita de acesta, dupa caz.

Decizia privind solutionarea contestatiei se intocmeste si se comunica astfel:

a) cate un exemplar se comunica contestatarului/ administratorului special/administratorului judiciar sau lichidatorului, persoanelor introduse in procedura de solutionare a contestatiei, dupa caz, si organului fiscal care a intocmit actul atacat;
b) un exemplar ramane la dosarul contestatiei;
c) un exemplar se pastreaza la dosarul deciziilor.

In cazul in care, de la data formularii contestatiei si pana la data solutionarii contestatiei, competenta de administrare a contestatarului s-a schimbat, organul fiscal care a emis actul atacat are obligatia transmiterii exemplarului original al deciziei de solutionare a contestatiei noului organ fiscal in administrarea caruia se afla contribuabilul, in vederea punerii in executare a acesteia.

In situatia in care decizia de solutionare a contestatiei priveste creante fiscale, organul emitent al actului fiscal atacat va inainta o copie a deciziei la compartimentul/serviciul/biroul cu atributii de evidenta analitica pe platitori.

Structurile de solutionare a contestatiilor vor tine evidenta deciziilor de solutionare intr-un registru, din care sa rezulte numarul atribuit deciziei de solutionare, numarul de inregistrare al contestatiei la structura de solutionare a contestatiilor, identitatea contestatarului, precum si solutia adoptata.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. In aceasta categrie intra operatorii Bolt, Uber, BlackCab. Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante

    • ANAF reaminteste contribuabililor interesati ca, luni 2 decembrie 2024 este termenul limita de depunere a ”Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” aferente perioadei de raportare precedente – Formularul 394. Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante Perioada de raportare (luna, trimestru etc.) este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor

    • Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor nedeductibile la platitorii de impozit micro? Sa luam cazul in care la o microintreprindere amortizarea este peste 1500 lei si are cheltuieli cu combustibilul pentru mijloace de transport folosite si in scop personal. Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor? Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor Specialistul ne spune ca in cazul unei microintreprinderi, din punct de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016