Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Corectarea evidentei contabile. Greseli semnificative aferente exercitiilor financiare precedente

17-Iun-2020
4010

La preluarea unei firme client de catre un nou contabil s-a sesizat ca in bilant 2018 depus la Anaf s-au pierdut informatii din evidenta contabila a anilor precedenti (*ex: solduri la anumiti parteneri pentru conturi 401, 409 ...).



Situatii ca exemplu:

1. s-a omis o factura de avans imobilizari cu TVA 24% care fusese emisa de furnizor in an 2015 si achitata tot in an 2015, pentru care s-a primit factura de storno avans de la furnizor abia in an 2020.

Contarea in 2015 a fost: 4093/4426=401 de 500 lei/120 lei (TVA 24%) si 401=5121 ca plata.

In anii urmatori in evidenta contabila nu mai apare soldul/ rulajul de la contul 409 de 500 lei (fara sa se fi facut vreo reglare ulterioara, pur si simplu s-a pierdut informatia la preluarea soldului initial in anii urmatori)

2. s-a omis o factura de comision/servicii facturate de furnizor in 2015 si neachitate catre furnizor, de tipul: 622/4426=401 cu 99 lei/23.76 lei (TVA 24%)

In anul 2015 in evidenta contabila aceste informatii existau, inclusiv in jurnal cumparari TVA si in Decontul TVA depus la ANAF.

In anul 2018 avem bilant depus la Anaf fara aceste informatii.

Acum dorim sa corectam prin preluarea informatiei la momentul sesizarii erorii contabile/ fiscale, adica la an 2020, luand in considerare ca sunt valori nesemnificative la bilant.

Cum corectam in evidenta contabila acest lucru? Notele contabile de corectie.

Si ma intereseaza cu TVA-ul respectiv cum corectam, ca nu putem folosi cont 4426 "TVA deductibil" ca am denatura TVA deductibil din contabilitate, deoarece acela a fost deja declarat la Anaf la timpul lui si inregistrat in contabilitate la timpul lui.

Si legislatia care sustine raspunsul va rog.

Raspunsul economistului senior Costin Istrate: 

Baza legala:
REGLEMENTARI CONTABILE din 29 decembrie 2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate
.
54. - (1) Principiul intangibilitatii. Bilantul de deschidere pentru fiecare exercitiu financiar trebuie sa corespunda cu bilantul de inchidere al exercitiului financiar precedent.
(2) In cazul modificarii politicilor contabile si al corectarii unor erori aferente perioadelor precedente, nu se modifica bilantul perioadei anterioare celei de raportare.
(3) Inregistrarea pe seama rezultatului reportat a corectarii erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente, precum si a modificarii politicilor contabile nu se considera încalcare a principiului intangibilitatii.
.
2.5.2. Corectarea erorilor contabile
65. - (2) Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
66. - (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greselilor matematice, greselilor de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor.
(3) In intelesul prezentelor reglementari, erorile din perioadele anterioare se refera inclusiv la prezentarea eronata a informatiilor in situatiile financiare anuale.
67. - (2) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
(3) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
68. - (1) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
(2) In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative.
(3) In notele explicative la situatiile financiare trebuie prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea.

Opinie:
Conform Reglementarilor mentionate, corectarea evidentei contabile se realizeaza prin intermediul rezultatului reportat (cont 1174), notele contabile de corectie propuse fiind urmatoarele:

1. (sub rezerva verificarii modului in care s-a stabilit egalitatea bilantiera a activului si pasivului bilantier pentru anul 2015):

1174. Rezultatul reportat provenit din = 4093. Avansuri acordate pentru imobilizari corporale (A)
corectarea erorilor contabile (A/P)

2. (sub rezerva verificarii declaratiilor de TVA depuse si eventual a fisei pe platitor de la ANAF cu rulajele si soldurile conturilor de TVA de plata, respectiv de recuperat*):

% = 401. Furnizori (P)
1174. Rezultatul reportat provenit din
corectarea erorilor contabile (A/P)
4426. TVA deductibila (A)
* avand in vedere cele prezentate, TVA a fost declarata in mod corect, lipsind insa informatia din evidenta contabila; prin inregistrarea notei contabile, soldurile actuale ale conturilor 4423 sau 4424, ar trebui sa reflecte la final soldurile declarate in declaratia ANAF.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016