In acest articol prezentam regulile de evaluare pentru fiecare dintre cele trei momente, exceptiile, conturile utilizate pentru diferentele de curs si tratamentul elementelor nemonetare.
Cursul valutar in contabilitatea financiara: cadru legal
Contabilitatea in Romania se organizeaza in limba romana si in moneda nationala conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 82 din 24 decembrie 1991, republicata privind Legea contabilitatii.Astfel, contabilitatea financiara a operatiunilor efectuate in valuta se organizeaza atat in moneda nationala, cat si in valuta, aspect reglementat prin art. 3 alin. (2) din acelasi act normativ.
Evaluarea elementelor monetare in valuta si a celor exprimate in lei, dar a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, se efectueaza conform reglementarilor contabile adoptate prin O.M.F.P. nr. 1.802 din 29 decembrie 2014, ale caror prevederi au intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2015.
Prin acest act normativ, la pct. 7 alin. (1) din cadrul sectiunii 1.1 ,,Arie de aplicabilitate“ se reglementeaza aceleasi prevederi cuprinse in art. 3 din Legea contabilitatii cu privire la organizarea contabilitatii financiare a operatiunilor efectuate in valuta.
In contabilitate, evaluarea in lei pe baza cursului de schimb valutar comunicat de catre B.N.R. se efectueaza in trei situatii posibile:
- la data tranzactiei;
- la finele lunii;
- la inchiderea exercitiului financiar.
Cursul de schimb reprezinta raportul de schimb intre doua monede care se compara in cadrul mecanismului cursului de schimb. Altfel spus, cursul de schimb este pretul unei monede exprimat in raport cu moneda altei tari.
Evaluarea la data tranzactiei
Iata cateva situatii posibile de utilizare a cursului valutar in vigoare la data efectuarii tranzactiei pentru inregistrarea in contabilitatea financiara:a. subscrierea in valuta a capitalului social. Inregistrarea se efectueaza la cursul de schimb valutar al B.N.R. din data subscrierii;
b. achizitia unor bunuri sau servicii. Pentru bunurile insotite de factura sau de aviz de insotire, sub rezerva primirii ulterioare a facturii, valoarea acestora se inregistreaza in baza cursului valutar in vigoare la data receptiei;
c. plata in valuta a achizitiei de bunuri sau de servicii decontate din avansuri de trezorerie. In acest caz, cheltuielile se inregistreaza in contabilitate:
- fie la cursul valutar din data efectuarii operatiunilor;
- fie la cursul din data decontarii avansului;
d. vanzarea-cumpararea de valuta. Valoarea fiecarei operatiuni se inregistreaza in contabilitate la cursul utilizat de banca comerciala la care se efectueaza licitatia cu valuta, fara ca operatiunea respectiva sa genereze in evidenta contabila diferente de curs valutar, favorabile sau nefavorabile;
e. contractarea unor datorii in valuta la incheierea unui contract de leasing financiar. Datoriile in valuta in cadrul unui contract de leasing financiar se inregistreaza in evidenta contabila la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de B.N.R. la data acordarii finantarii. Aceeasi regula se aplica si in cazul datoriilor de leasing financiar in lei, cu decontare in functie de cursul unei valute;
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPrestare servicii reparatie barja catre un beneficiar din Serbia Prestari servicii reparatii barja catre beneficiar din Serbia. Regim TVA "Obligatii declarative" Societate din Romania inregistrata in scopuri de tva presteaza servicii de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulFacturarea chiriei fara TVA si ajustarea TVA deduse pentru cladire si modernizari Daca se deduce tva-ul din investitiile executate si se si recupereaza de la stat cum ramane cu facturarea chiriei? Pot sa facturez fara TVA sau e obligatoriu cu TVA? Sau aceasta...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDistribuire titluri de participare, impozit dividende Daca o societate comerciala distribuie parti sociale asociatilor in baza art. 93 lit. F, aceste venituri nu sunt impozabile la persoana fizica, dar trebuie achitat impozitul pe...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulModel proces verbal de predare primire trusa scule In cadrul societatii avem angajati carora le este necesara o trusa de scule pentru a-si desfasura activitatea. Aceasta nu este data pe proces verbal de predare primire astfel ca la...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAchizitie intracomunitare. Inregistrare factura cu document de transport in luna urmatoare Daca marfa din Polonia este receptionata fizic pe 29.09.2026, documentul furnizorului are data de 24.09.2026, insa transportul este facturat abia pe 01.10.2026. Care sunt...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
f. lichidarea unui depozit bancar constituit in valuta. La lichidare, se utilizeaza cursul de schimb valutar comunicat de B.N.R., la data lichidarii;
g. lichidarea unui acreditiv constituit in valuta. La lichidare, se utilizeaza cursul de schimb comunicat de B.N.R., la data lichidarii.
Evaluarea la finele lunii calendaristice
Creantele si datoriile in valuta, inclusiv cele exprimate in lei, dar a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, se evalueaza la finele fiecarei luni, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ultima zi bancara a lunii in cauza.Nota:
Nu se evalueaza la finele lunii, respectiv la finele exercitiului financiar, sumele inregistrate in conturile m 409 „Furnizori – debitori” si 419 „Clienti – creditori”.
Contul 409 are urmatoarele analitice:
• 4091 Furnizori – debitori, pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor;
• 4092 Furnizori – debitori, pentru prestari de servicii;
• 4093 Avansuri acordate, pentru imobilizari corporale;
• 4094 Avansuri acordate, pentru imobilizari necorporale.
Disponibilitatile in valuta si alte valori de trezorerie (titluri de stat in valuta, acreditive si depozite in valuta) se evalueaza la finele fiecarei luni, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de B.N.R. pentru ultima zi bancara a lunii in cauza.
Evaluarea la inchiderea exercitiului financiar
Evaluarea la bilant se efectueaza la cursul de schimb valutar comunicat de B.N.R., valabil la data incheierii exercitiului financiar.Evaluarea se efectueaza pentru:
Disponibilitati banesti in valuta. Conform reglementarilor de la sectiunea 3.2 din Reglementarile contabile, pct. 90 alin. (2), disponibilitatile banesti si alte valori similare in valuta (cecuri, cambii, bilete la ordin, scrisori de garantie, acreditive, ipoteci si alte valori din casieria unitatilor) se evalueaza in bilant la cursul de schimb valutar comunicat de B.N.R., valabil la data incheierii exercitiului financiar in bilant.
Alte elemente din bilant. Conform reglementarilor de la sectiunea 3.2 din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, pct. 89 alin. (3), in bilant, evaluarea creantelor si a datoriilor exprimate in valuta, dar si a celor cu decontare in lei in functie de cursul unei valute se efectueaza la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar. In scopul prezentarii in bilant, valoarea creantelor astfel evaluate, se diminueaza cu ajustarile pentru pierdere de valoare.
Conform prevederilor de la pct. 94, de la lit. a) la lit. d), se stabilesc urmatoarele reguli de evaluare la data bilantului:
1. elementele monetare exprimate in valuta (disponibilitati si alte elemente asimilate, de exemplu acreditive si depozite bancare, creante si datorii in valuta) trebuie evaluate si prezentate in situatiile financiare anuale utilizand cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei si valabil la data incheierii exercitiului financiar. Diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, intre cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de B.N.R. de la data inregistrarii creantelor sau datoriilor in valuta, sau cursul la care acestea sunt inregistrate in contabilitate si cursul de schimb de la data incheierii exercitiului financiar, se inregistreaza la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.
Diferentele de curs nefavorabile sau favorabile rezultate din calcule, se recunosc in contabilitate la cheltuieli sau la venituri din diferente de curs valutar, dupa caz, astfel:
- diferente nevaforabile in contul 6651 „Diferente nefavorabile de curs valutar legate de elementele monetare exprimate in valuta”. In debitul acestui cont se inregistreaza diferentele nefavorabile aferente:
- datoriilor in valuta, in corespondenta cu creditul conturilor 161, 162, 166, 167, 168, 269, 401, 403, 404, 405, 408, 451, 453, 455, 462, 509;
- disponibilitatilor in valuta existente in casierie, precum si a depozitelor si altor valori de trezorerie in valuta, in corespondenta cu creditul conturilor 512, 531, 541, 542, 267, 508;
- diferente favorabile in contul contul 7651 „Diferente favorabile de curs valutar legate de elementele monetare exprimate in valuta”. In creditul acestui cont se inregistreaza:
- datoriilor in valuta, in corespondenta cu debitul conturilor 161, 162, 166, 167, 168, 269, 401, 403, 404, 405, 408, 451, 453, 455, 462, 509;
- disponibilitatilor in valuta, existente in casierie sau in conturi la banci, precum si a depozitelor si a altor valori de trezorerie in valuta, in corespondenta cu debitul conturilor 512, 531, 267, 508, 541, 542;
2. creantele si datoriile, exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, trebuie evaluate si prezentate in situatiile financiare anuale utilizand cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei si valabil la data incheierii exercitiului financiar.
Eventualele diferente nefavorabile sau favorabile rezultate din calcule se recunosc in contabilitate la „alte cheltuieli financiare” sau la „alte venituri financiare”, astfel:
- diferente nevaforabile in contul 668 „Alte cheltuieli financiare”. In debitul acestui cont se inregistreaza diferentele nefavorabile aferente:
- datoriilor din leasing financiar, in corespondenta cu creditul contului (167);
- clientilor si debitorilor, in corespondenta cu creditul conturilor 411, 418, 461;
- datoriilor fata de entitatile afiliate, entitatile asociate si entitatile controlate in comun, in corespondenta cu creditul conturilor 451, 453, 512;
- creantelor fata de entitatile afiliate, entitatile asociate si entitatile controlate in comun, precum si a creantelor imobilizate, in corespondenta cu creditul conturilor 451, 453, 267;
- diferente favorabile in contul 768 „Alte venituri financiare”. In creditul acestui cont se inregistreaza diferentele nefavorabile aferente:
- datoriilor din leasing financiar, in corespondenta cu debitul conturilor 167;
- clientilor si debitorilor, in corespondenta cu debitul conturilor 411, 418, 461, 512;
- datoriilor fata de entitatile afiliate, entitatile asociate si entitatile controlate in comun, in corespondenta cu debitul conturilor 451, 453;
- creantelor fata de entitatile afiliate, entitatile asociate si entitatile controlate in comun, precum si a creantelor imobilizate in corespondenta cu debitul conturilor 451, 453, 267, 512;
- diferentele favorabile din evaluarea valorilor mobiliare pe termen scurt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, in corespondenta cu debitul conturilor 501, 506;
3. elementele nemonetare achizitionate cu plata in valuta si inregistrate la cost istoric (imobilizari, stocuri) trebuie prezentate in situatiile financiare anuale utilizand cursul de schimb valutar de la data efectuarii tranzactiei;
4. elementele nemonetare achizitionate cu plata in valuta si inregistrate la valoarea justa (de exemplu, imobilizari corporale reevaluate) trebuie prezentate in situatiile financiare anuale la aceasta valoare.
Nota:
Nu se evalueaza la finele lunii, respectiv la finele exercitiului financiar, sumele inregistrate in conturile 409 „Furnizori – debitori” si 419 „Clienti – creditori”.
IMPORTANT DE RETINUT!
Aceleasi cursuri valutare se utilizeaza si de catre persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venit si care au optat pentru aplicarea regulilor privind contabilitatea in partida dubla, posibilitate reglementata in mod expres prin art. 1 alin. (5) din Legea contabilitatii nr. 82/1991: „Persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venit, definite de Codul fiscal, si ale caror venituri sunt determinate in sistem real au obligatia sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, potrivit reglementarilor contabile emise in acest sens, cu exceptia situatiei in care in legislatia fiscala se prevede altfel.”
Vrei sa ai acces rapid la acte normative esentiale, reglementari contabile si legislatie fiscala actualizata? Acceseaza DomeniulContabil.ro - Ai acces la informatii specializate si consultanta de la experti fiscali si contabili. Click AICI>>
Sursa foto: Pexels.com
Fiscalitatea.ro 


