Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea marfurilor la autoritatea vamala se poate face electronic, prin formulare simplificate

25-Aug-2021
2828
Declararea marfurilor la autoritatea vamala se poate face electronic, prin formulare simplificate

In Monitorul Oficial a fost publicat, in data de 23 august 2021, un nou Ordin al ANAF pentru digitalizarea sistemului vamal. Astfel, declararea marfurilor la autoritatea vamala in vederea plasarii sub un regim vamal se poate face electronic, prin formulare simplificate.

Declararea marfurilor la autoritatea vamala in vederea plasarii sub un regim vamal se poate face, prin derogare de la depunerea unei declaratii vamale standard, pe baza unei declaratii simplificate in conformitate cu art. 166 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, denumit in continuare cod, sau a unei inscrieri in evidentele declarantului in conformitate cu art. 182 din cod.

Transmiterea si prelucrarea cererilor, precum si emiterea si gestionarea ulterioara a autorizatiilor, respectiv modificarea, revocarea, anularea si suspendarea acestora, pentru declararea marfurilor la autoritatea vamala, se efectueaza prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene si pus la dispozitia operatorilor economici si a autoritatilor vamale din statele membre de Comisia Europeana.

Cererea pentru obtinerea autorizatiei de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate in conformitate cu art. 166 alin. (2) din cod sau a autorizatiei de a depune o declaratie vamala sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului se depune de solicitant in Portalul comerciantilor din UE.

Inainte de luarea deciziei de neacordare a autorizatiei, biroul vamal comunica solicitantului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum si ale art. 8 si 9 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea in aplicare a anumitor dispozitii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

De asemenea, sunt interzise utilizarea declaratiei simplificate si inscrierea in evidentele declarantului daca cuantumul taxei pe valoare adaugata nu a fost platit, amanat sau garantat, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si, dupa caz, daca cuantumul accizelor nu a fost platit sau garantat.

Autorizatia de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate se acorda pe baza unei cereri depuse in Portalul comerciantilor din UE.

La cerere se anexeaza, in format electronic, urmatoarele documente:

a) inscrisul care atesta imputernicirea pentru statutul de reprezentant vamal, daca este cazul, in conformitate cu art. 19 alin. (2) din cod;
b) cazierul judiciar al solicitantului;
c) cazierul judiciar al angajatului (angajatilor) solicitantului responsabil(i) de problemele vamale ale solicitantului;
d) cazierul judiciar al persoanei (persoanelor) responsabile de solicitant sau care exercita controlul asupra gestiunii acestuia;
e) declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al solicitantului cu privire la activitatea societatii;
f) chestionarul de autoevaluare, prevazut la art. 26 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446, completat pentru sectiunile 1-5.

Declaratia pe propria raspundere mentionata la alin. (2) lit. e) trebuie sa contina urmatoarele precizari:

a) numarul si valoarea totala exprimata in lei a operatiunilor utilizate in mod regulat, desfasurate cu tari terte, realizate in anul anterior, calculate de la momentul depunerii cererii de autorizare;
b) cuantumul taxelor la import pentru operatiunile utilizate in mod regulat, desfasurate cu tari terte in anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;
c) categoriile de marfuri pentru care solicita autorizatia de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate nu fac parte din categoriile excluse de la aceasta procedura;
d) descrierea si codul din Nomeclatura combinata a marfurilor care fac obiectul unor reglementari specifice, daca este cazul.

Cererea se accepta de biroul vamal in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din cod, ale art. 11 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 si ale art. 12 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.

In aplicarea prevederilor art. 145 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 pentru luarea deciziei de acordare a autorizatiei, biroul vamal verifica indeplinirea de catre solicitant a urmatoarelor conditii:

a) nu inregistreaza obligatii fiscale restante administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii. Pentru verificarea indeplinirii conditiei se solicita certificat de atestare fiscala in format electronic prin intermediul aplicatiei informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;
b) nu are inscrise in cazierul fiscal fapte sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum si de cele care privesc disciplina financiara, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 327/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru verificarea indeplinirii conditiei se solicita certificat de cazier fiscal in format electronic prin intermediul aplicatiei informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;
c) nu inregistreaza debite fata de autoritatea vamala;
d) nu este in stare de insolventa, in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara. Verificarea acestor informatii se face prin consultarea informatiilor din baza de date RECOM a Oficiului National al Registrului Comertului;
e) in cazierele judiciare prevazute la alin. (2) lit. b)-d) nu sunt inscrise fapte din care sa rezulte ca in cursul ultimilor 3 ani au fost comise incalcari grave sau repetate ale legislatiei vamale sau ale dispozitiilor fiscale in legatura cu activitatea sa economica, inclusiv cu activitatea economica a solicitantului.

In cazul in care conditiile legale sunt indeplinite, biroul vamal aproba acordarea autorizatiei de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate si o inregistreaza in Sistemul de gestionare a deciziilor vamale.

Inainte de luarea deciziei de suspendare/revocare a autorizatiei, biroul vamal comunica titularului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum si ale art. 8 si 9 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447.

Ordinul 1211/2021 pentru modificarea Normelor privind utilizarea declaratiilor vamale simplificate si inscrierea in evidentele declarantului, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.887/2016 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 807 din 23 august 2021.

Extras din Ordin:

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Articolul I
Normele privind utilizarea declaratiilor vamale simplificate si inscrierea in evidentele declarantului, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.887/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 5 iulie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 1
(1) Declararea marfurilor la autoritatea vamala in vederea plasarii sub un regim vamal se poate face, prin derogare de la depunerea unei declaratii vamale standard, pe baza unei declaratii simplificate in conformitate cu art. 166 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, denumit in continuare cod, sau a unei inscrieri in evidentele declarantului in conformitate cu art. 182 din cod.
(2) Transmiterea si prelucrarea cererilor, precum si emiterea si gestionarea ulterioara a autorizatiilor, respectiv modificarea, revocarea, anularea si suspendarea acestora, se efectueaza prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene si pus la dispozitia operatorilor economici si a autoritatilor vamale din statele membre de Comisia Europeana in conformitate cu art. 10 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea in aplicare a anumitor dispozitii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii si cu cap. III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2021/414 al Comisiei din 8 martie 2021 privind modalitatile tehnice pentru dezvoltarea, intretinerea si utilizarea sistemelor electronice destinate schimbului si stocarii de informatii in temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului. Cererea pentru obtinerea autorizatiei de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate in conformitate cu art. 166 alin. (2) din cod sau a autorizatiei de a depune o declaratie vamala sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului se depune de solicitant in Portalul comerciantilor din UE.
2. La articolul 4, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) inainte de luarea deciziei de neacordare a autorizatiei, biroul vamal comunica solicitantului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum si ale art. 8 si 9 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea in aplicare a anumitor dispozitii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
3. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) De asemenea, sunt interzise utilizarea declaratiei simplificate si inscrierea in evidentele declarantului daca cuantumul taxei pe valoare adaugata nu a fost platit, amanat sau garantat, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si, dupa caz, daca cuantumul accizelor nu a fost platit sau garantat.
4. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 17
(1) Autorizatia de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate se acorda pe baza unei cereri depuse in Portalul comerciantilor din UE.
(2) La cerere se anexeaza, in format electronic, urmatoarele documente:
a) inscrisul care atesta imputernicirea pentru statutul de reprezentant vamal, daca este cazul, in conformitate cu art. 19 alin. (2) din cod;
b) cazierul judiciar al solicitantului;
c) cazierul judiciar al angajatului (angajatilor) solicitantului responsabil(i) de problemele vamale ale solicitantului;
d) cazierul judiciar al persoanei (persoanelor) responsabile de solicitant sau care exercita controlul asupra gestiunii acestuia;
e) declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al solicitantului cu privire la activitatea societatii;
f) chestionarul de autoevaluare, prevazut la art. 26 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446, completat pentru sectiunile 1-5.
(3) Declaratia pe propria raspundere mentionata la alin. (2) lit. e) trebuie sa contina urmatoarele precizari:
a) numarul si valoarea totala exprimata in lei a operatiunilor utilizate in mod regulat, desfasurate cu tari terte, realizate in anul anterior, calculate de la momentul depunerii cererii de autorizare;
b) cuantumul taxelor la import pentru operatiunile utilizate in mod regulat, desfasurate cu tari terte in anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;
c) categoriile de marfuri pentru care solicita autorizatia de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate nu fac parte din categoriile excluse de la aceasta procedura;
d) descrierea si codul din Nomeclatura combinata a marfurilor care fac obiectul unor reglementari specifice, daca este cazul.
(4) Cererea se accepta de biroul vamal in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din cod, ale art. 11 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 si ale art. 12 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
(5) in aplicarea prevederilor art. 145 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 pentru luarea deciziei de acordare a autorizatiei, biroul vamal verifica indeplinirea de catre solicitant a urmatoarelor conditii:
a) nu inregistreaza obligatii fiscale restante administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii. Pentru verificarea indeplinirii conditiei se solicita certificat de atestare fiscala in format electronic prin intermediul aplicatiei informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;
b) nu are inscrise in cazierul fiscal fapte sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum si de cele care privesc disciplina financiara, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 327/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru verificarea indeplinirii conditiei se solicita certificat de cazier fiscal in format electronic prin intermediul aplicatiei informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;
c) nu inregistreaza debite fata de autoritatea vamala;
d) nu este in stare de insolventa, in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara. Verificarea acestor informatii se face prin consultarea informatiilor din baza de date RECOM a Oficiului National al Registrului Comertului;
e) in cazierele judiciare prevazute la alin. (2) lit. b)-d) nu sunt inscrise fapte din care sa rezulte ca in cursul ultimilor 3 ani au fost comise incalcari grave sau repetate ale legislatiei vamale sau ale dispozitiilor fiscale in legatura cu activitatea sa economica, inclusiv cu activitatea economica a solicitantului.
5. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 18
In cazul in care conditiile legale sunt indeplinite, biroul vamal aproba acordarea autorizatiei de plasare a marfurilor in mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaratii simplificate si o inregistreaza in Sistemul de gestionare a deciziilor vamale.
6. Articolul 19 se abroga.
7. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 22
(1) Inainte de luarea deciziei de suspendare/revocare a autorizatiei, biroul vamal comunica titularului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din cod, precum si ale art. 8 si 9 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447.
8. La articolul 22, alineatul (4) se abroga.
9. Articolul 30 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 30
Dispozitiile art. 17 se aplica in mod corespunzator si in cazul autorizatiei de a depune o declaratie vamala sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului.
10. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 31
Dispozitiile art. 18 se aplica in mod corespunzator si in cazul autorizatiei de a depune o declaratie vamala sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului.
11. Articolul 32 se abroga.
12. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 34
Dispozitiile art. 21 si 22 se aplica in mod corespunzator si in cazul autorizatiei de a depune o declaratie vamala sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului.
13. La articolul 40, alineatele (3) si (4) se abroga.
14. Articolul 70 se abroga.
15. La articolul 76, literele a) si f) se abroga.
16. Articolul 77 se abroga.
17. Articolul 78 se abroga.
18. La articolul 80, alineatul (4) se abroga.
19. La articolul 81, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 81
(1) In cazul in care incarcarea marfurilor se realizeaza in afara programului de lucru, iar titularul autorizatiei a obtinut aprobarea de transmitere a declaratiei de export in afara programului de lucru al biroului vamal, acesta transmite, in timpul programului de lucru al biroului vamal, o informare de incarcare cu datele si informatiile disponibile, al carei model este prevazut in anexa nr. 2.
20. Articolul 85 se abroga.
21. Articolul 86 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 86
Pana la datele de modernizare ale sistemului national de import mentionate in anexa la Decizia de punere in aplicare (UE) 2019/2.151 a Comisiei din 13 decembrie 2019 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea si instalarea sistemelor electronice prevazute in Codul vamal al Uniunii, autorizatiile emise in Sistemul de gestionare a deciziilor vamale, precum si orice modificare sau decizie de revocare, anulare si suspendare a acestora sunt inregistrate de biroul vamal si in aplicatia nationala «Autorizari pentru procedurile simplificate de vamuire
22. Articolul 89 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 89
Modificarile intervenite in datele avute in vedere la acordarea autorizatiei vor fi comunicate biroului vamal competent, prin intermediul Sistemului de gestionare a deciziilor vamale, in termen de 3 zile de la producerea acestora. Pe baza datelor comunicate, atunci cand este cazul, biroul vamal reverifica indeplinirea conditiilor de autorizare si ia masurile care se impun.
23. Articolul 90 se abroga.
24. Anexa nr. 1 se abroga.
25. La anexa nr. 2, mentiunea „sigilii*** (marca si seria)“ se elimina.
26. Anexa nr. 3 se abroga.
Articolul II
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016