Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Este OFICIAL! OG 11/2021 implementeaza utilizarea SAF-T. Cine are aceasta obligatie?

01-Sep-2021
5269
Este OFICIAL! OG 11/2021 implementeaza utilizarea SAF-T. Cine are aceasta obligatie?

Ordonanta de Urgenta nr.11/2021 din 30 august 2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 832 din 31 august 2021.

Conform noului act normativ, va fi implementata utilizarea fisierului standard de control fiscal pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil catre organul fiscal, intr-un format standardizat de date.

Astfel, se poate realiza mult mai usor o analiza si un control fiscal. In plus, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil.

Obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal revine:

Contribuabilul/Platitorul are obligatia de a depune la organul fiscal central o declaratie cuprinzand informatii din evidenta contabila si fiscala, denumita in continuare fisierul standard de control fiscal.

Fisierul standard de control fiscal se depune in format electronic, la termenul stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F..

In cazul in care depunerea fisierului standard de control fiscal nu a fost validata ca urmare a detectarii unor erori in completarea sa, data inregistrarii fisierului valid este data din mesajul transmis initial cu conditia depunerii de catre contribuabil/platitor a unui fisier valid in termen de 5 zile lucratoare dupa termenul prevazut la alin. (2).

Natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, precum si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa depuna fisierul standard de control fiscal se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal, precum si conditiile in care se realizeaza transmiterea se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Contraventii aplicabile pentru incalcarea dispozitiilor referitoare la fisierul standard de control fiscal

Constituie contraventii urmatoarele fapte:

a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a fisierului standard de control fiscal;
b) depunerea incorecta ori incompleta a fisierului standard de control fiscal.
Contraventiile prevazute mai sus se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la lit. a);
b) cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la lit. b).

Nu se sanctioneaza contraventional:
a) persoanele care corecteaza fisierul standard de control fiscal pana la termenul legal de depunere a urmatorului fisier;
b) persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza fisierul standard de control fiscal ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.

Alte modificari ale Codului de Procedura Fiscala:

  • Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen;
  • Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent. Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamana, cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. De asemenea, se limiteaza contactul fizic intre contribuabili si administratia fiscala;
  • Permanentizarea procedurii rambursarii de TVA, solicitata prin deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in sensul in care rambursarea se efectueaza cu control ulterior. Anterior, masura a fost aplicata ocazional si a dus la o scadere semnificativa a stocului de rambursari de TVA. De exemplu, la 1 noiembrie 2019, numarul solicitarilor de rambursari de TVA nesolutionate era de aproximativ 30.000, in timp ce la 31 iulie 2021 se mai aflau in diferite stadii de solutionare doar 4.700 de cereri;
  • Permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni. Astfel, contribuabilii aflati temporar in dificultate financiara pot avea la dispozitie lichiditatile financiare necesare continuarii activitatii. Totodata, creste gradul de colectare a creantelor bugetare prin stimularea conformarii voluntare. In prezent, 58.476 de contribuabili beneficiaza de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatii in suma de 12,7 miliarde de lei. incasarile la bugetul de stat sunt in cuantum de 14,2 miliarde, rate esalonate si obligatiile de baza;
  • Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor in cazul in care un contribuabil de buna-credinta achita o obligatie bugetara la un alt organ fiscal decat cel competent. Modificarea va permite virarea sumelor respective catre organul fiscal competent, cu pastrarea datei platii initiale, astfel incat contribuabilul va beneficia de bonusurile acordate de autoritati, cum ar fi plata la jumatate din minimul legal al amenzii;
  • Extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale cu modificari ulterioare pentru inspectiile fiscale si verificarile situatiilor fiscale personale efectuate in perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, in scopul evitarii unor posibile discriminari intre contribuabili. De asemenea, aministia fiscala va fi aplicata si pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite ca urmare a unor proceduri de verificare;
  • S-a creat posibilitatea corectarii declaratiilor fiscale, ori de cate ori sunt dispuse masuri printr-o hotarare judecatoreasca definitiva care implica si modificari de impuneri aferente unor creante fiscale si perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016