Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[EXEMPLU CALCUL] Actualizarea unei sume cu rata inflatiei, reglementari cheie si studiu de caz practic

08-Mai-2025
623
[EXEMPLU CALCUL] Actualizarea unei sume cu rata inflatiei, reglementari cheie si studiu de caz practic
In 2025, conform art. XXXVI din OUG 156/2024, anumiti operatorii economici au obligatia de actualizare a tarifelor si taxelor pe care le obtin din activitatea de baza, cu cel putin rata anuala a inflatiei pentru anul 2024 fata de ultima actualizare a acestora.

In acest articol vom oferi mai multe informatii cu privire la aceasta obligatie si vom prezenta un exemplu de calcul pentru actualizarea unei sume cu rata inflatiei pentru a asigura respectarea prevederilor legale. 

Ajustarea tarifelor si taxelor aferente activitatii de baza in functie de rata anuala a inflatiei

Art. XXXVI din OUG 156/2024 prevede ca, pentru anul 2025, operatorii economici carora li se aplica prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de actualizare a tarifelor si taxelor pe care le obtin din activitatea de baza.

Actualizarea se va face cu cel putin rata anuala a inflatiei pentru anul 2024 fata de ultima actualizare a acestora, cu exceptia situatiilor in care cresterile anuale de tarife si taxe au fost superioare ratei anuale a inflatiei. 

ATENTIE!
Prevederile nu se aplica taxelor si tarifelor stabilite prin reglementari europene sau reglementari nationale in aplicarea reglementarilor europene. 

Operatorii economici vizati sunt cei la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara. 

Este important de mentionat faptul ca, activitatea de baza NU se limiteaza automat la codul CAEN principal, desi acesta este in mod uzual utilizat. Activitatea de baza poate include si activitatile desfasurate in mod constant si semnificativ de operatorul economic, din care se obtin tarife si taxe si care sunt parte integranta a scopului entitatii, chiar daca sunt aferente unor coduri CAEN secundare.

Prin urmare, ar trebui incluse si acele activitati care:
  • Se desfasoara cu regularitate, nu ocazional;
  • Sunt incluse in planul anual de activitate / BVC;
  • presupun existenta unei structuri organizatorice dedicate sau a unei autorizari/contractari recurente.
  • contribuie in mod relevant la veniturile operatorului;
  • sunt parte din misiunea institutionala;
  • sunt reglementate sau monitorizata de autoritatea tutelara.

Indicele inflatiei pentru anul 2024 conform Eurostat si rata inflatiei

Inflatia, in termeni simpli, inseamna o crestere generalizata a preturilor. Rata inflatiei reprezinta procentul cu care au crescut preturile bunurilor si serviciilor intr-o anumita perioada (de regula, un an) fata de o perioada anterioara. Este o valoare procentuala si exprima ritmul cu care se modifica nivelul general al preturilor. 

Conform Institutului National de Statistica (INSSE), in anul 2024, in Romania rata inflatiei a fost de 5,6%. 

In Europa, conform datelor Eurostat, rata anuala a inflatiei la finalul anului 2024 se situa la:
  • 2,4% - in zona euro 
  • 2,7% - in Uniunea Europeana 

DE STIUT!
Indicele inflatiei, cunoscut sub denumirea de Indicele anual al preturilor de consum (IPC) este diferit de rata inflatiei. 

Indicele anual al preturilor de consum reprezinta o valoare numerica (ex: 105,59) si masoara evolutia de ansamblu a preturilor marfurilor si serviciilor achizitionate de populatie in anul curent fata de anul precedent (sau alt an ales ca perioada de referinta). Indicele Preturilor de Consum este folosit pentru a calcula rata inflatiei. 

Conform INSSE, incepand cu anul 1992, indicele mediu al preturilor unui anumit an se determina ca medie aritmetica simpla a indicilor lunari din acel an, calculati fata de aceeasi baza (baza din octombrie 1990=100). 


Rata anuala a inflatiei se calculeaza scazand 100 din indicele anual al preturilor de consum. 

Conform datelor INSSE, in 2024 indicele anual al preturilor de consum a fost 105,59 , iar rata inflatiei 5,6 (adica 105,59 – 100).

[EXEMPLU CALCUL] Actualizarea unei sume cu rata inflatiei

Pentru a vedea cum se actualizeaza o suma cu inflatia, vom lua ca exemplu de calcul indexarea unei chirii cu rata inflatiei.

Presupunem ca in anul 2020, o entitate a semnat un contract de inchiriere in suma de 20.000 lei, care se indexeaza anual cu indicele de inflatie de la data de 01.01. Vom vedea mai jos cum se calculeaza indexarea cu indicele de inflatie.

Formulele de calcul pentru actualizarea unor valori cu inflatia sunt:

A. Folosind IPC (indicele preturilor de consum):
Suma actualizata pentru anul curent = (Suma initiala de actualizat x IPC) /100

B. Folosind rata inflatiei:
Suma actualizata pentru anul curent = (Suma initiala de actualizat x rata inflatiei)/100 + suma initiala de actualizat 

Mentionam ca indiferent de metoda de calcul folosita, rezultatul actualizarii este acelasi deoarece Rata Inflatiei = IPC – 100

Avand in vedere ca IPC este publicat cu doua zecimale, iar rata inflatiei cu o zecimala, rezultatul obtinut prin aplicarea distincta a celor doua metode poate fi diferit datorita rotunjirii.

Revenind la speta noastra, conform datelor INSSE, valorile IPC in anii 2020-2024 au fost:

IPC 2020 - 102,63
IPC 2021 - 105,05
IPC 2022 - 113,80
IPC 2023 – 110,40
IPC 2024 - 105,59 

Pentru o chirie de 20.000 lei in anul 2020, aceasta va fi actualizata cu IPC la inceputul fiecarui an, astfel:

pentru anul 2021 – suma actualizata cu inflatia este = (20.000 x 102,63)/100 = 20.256 lei
pentru anul 2022 – suma actualizata = (20.256 x 105,05)/100 = 21.278,93 lei
pentru anul 2023 – suma actualizata = (21.278,93 x 113,80)/100 = 24.215,42 lei
pentru anul 2024 – suma actualizata = (24.215,42 x 110,40)/100 = 26.733,82 lei 
pentru anul 2025 - suma actualizata = (26.733,82 x 105,59)/100 = 28.228, 24 lei

Cartea neagra a controlului fiscal - lucrarea va ofera toate informatiile esential pentru a depasi cu bine orice control ANAF!

Studiu de caz practic

Va prezentam mai jos un alt exemplu pentru calcularea diferentelor salariale ce trebuie platite conform unei hotarari judecatoresti. Raspunsul este oferit de specialistii portalcontabilitate.ro

Diferente salariale stabilite prin hotarari judecatoresti


Intrebare: 
Ma puteti ajuta cu calculul indicelui de inflatie pentru diferente salariale? Cum calculez? Il aplic la brutul stabilit ca diferenta (si calculez la suma rezultata contributiile si impozitul) sau la restul de plata? De exemplu, salariul brut achitat a fost de 2.200 lei, iar salariul brut cuvenit era de 4.700 lei. Daca indice de inflatie este 128%, cum calculez diferenta salariala? Care este restul de plata?

Raspuns : 

Valoarea actualizata se determina pentru fiecare salariu in parte, astfel:

A = Suma initiala de actualizat x IPC.

A - suma actualizata (salariul brut actualizat)

Suma initiala de actualizat reprezinta salariul brut lunar.

IPC - indicele preturilor de consum, pentru fiecare luna in parte.

Din punctul de vedere al impozitului pe venitul din salarii, conform prevederilor art. 78 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul veniturilor reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotararijudecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.

Astfel, impozitul aferent salariilor stabilite in baza hotararii judecatoresti se va calcula si retine la luna platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza conform reglementarilor legale in vigoare la data platii venitului si se vireaza pana pe data de 25 a lunii urmatoare. Nu se calculeaza deduceri.

Referitor la CAS, potrivit art. 139 alin. (1) lit. i) din acelasi act normativ, Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include: (...)

i) sume reprezentand salarii/diferente de salarii, stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept.

Referitor la CASS, potrivit art. 157 alin. (1) lit. k), Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, o reprezinta castigul brut care include: ( ) k) sume reprezentand salarii/diferente de salarii, stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept;

Conform art. 142 din Codul fiscal:

Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale urmatoarele:

aa) sumele reprezentand dobanzi si actualizarea cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, sau potrivit legii, dupa caz, acordate in legatura cu salariile, soldele, pensiile sau alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv diferente ale acestora;

Conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal:

(2) Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate sumele prevazute la art. 76 alin. (4) lit. d), art. 141 lit. d) si art. 142, cu exceptia sumelor reprezentand valoarea nominala a biletelor de valoare sub forma tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii.

Aceesi prevedere se regaseste si in ceea ce priveste CAM la art. 220 4 alin. (2) din Codul fiscal.

Sumele reprezentand actualizari cu indicele de inflatie si dobanda legala reprezinta venituri impozabile in baza art. 76 alin. (2) lit. p) din Codul fiscal conform caruia:

Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

p) sume reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept;

In consecinta, asupra sumelor reprezentand dobanzi si actualizarea cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept se retine doar impozit pe venit in cota de 10%.

Drepturile cuvenite salariatului sunt cele stabilite de hotararea judecatoreasca. Or, drepturile salariale cuvenite salariatului conform hotararii judecatoresti sunt brute. In consecinta, inflatia si dobanda se calculeaza la drepturile salariale brute. 

Practic, se va calcula astfel:

Diferenta salariu brut:4700-2200 = 2500 lei

Diferenta salariala actualizata cu indicele de inflatie:

2500*128% = 3200 lei

Total diferenta salariala actualizata cu indicele de inflatie = 5700 lei

CAS: 2500*25%= 625 lei

CASS: 2500*10%= 250 lei

Impozit retinut: (5700-625-250)*10%=483

Venit net: 5700-625-250-483=4342 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016