Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a publicat, pe site-ul oficial, un ghid privind modalitatea de aplicare a facilitatilor fiscale acordate persoanelor fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, incepand cu veniturile aferente lunii noiembrie 2023.
In materialul realizat de specialistii ANAF sunt prezentate informatii utile referitoare la modalitatea de calcul privind determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru persoanele fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator si beneficiaza de facilitati fiscale sau modalitatea de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii pentru un venit brut mai mare de 10.000 lei.
Persoanele fizice prevazute la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal sunt scutite de la plata impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla functia de baza, pentru venituri brute lunare de pana la 10.000 lei, inclusiv.
Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut lunar a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, diminuat cu impozitul aferent partii din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv.
1. Modalitatea de calcul privind determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru persoanele fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator si beneficiaza de facilitati fiscale
Persoanele fizice1 sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, in conditiile stabilite prin ordin2 comun al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului educatiei si al ministrului finantelor.
Pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinute din salarii si asimilate salariilor realizate de persoana fizica in baza unui singur contract individual de munca, raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.
Impozitul lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla functia de baza, se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, precum si urmatoarele:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva, potrivit legii;
- contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizeaza servicii medicale furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (5);
- contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual. Abonamentul vizeaza servicii furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (5), in limita aceluiasi plafon, indiferent de numarul de persoane.
Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale (CAS), in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, cu respectarea prevederilor art. 142 din Codul fiscal.
Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, o reprezinta castigul brut, potrivit prevederilor art. 157 din Codul fiscal.
In concluzie, persoanele fizice prevazute la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal sunt scutite de la plata impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla functia de baza, pentru venituri brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv.
Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut lunar a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, diminuat cu impozitul aferent partii din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv.
2. Reducerea cotei contributiei de asigurari sociale (CAS) cu punctele procentuale corespunzatoare cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat, prevazuta in Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
Incepand cu veniturile aferente lunii noiembrie 2023, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator si beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, cota de CAS se reduce cu procentul contributiei la fondul de pensii administrat privat, prevazuta de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru venituri brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv3, la locul unde se afla functia de baza.
Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei persoana fizica nu beneficiaza de facilitati fiscale.
Persoanele fizice prevazute la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal pot opta pentru plata contributiei datorata la fondul de pensii administrat privat.
tinand cont de prevederile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare4, precum si ale art. 42 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare5, coroborate cu prevederile art. 2 alin. (2) si art. 78 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, contributia la fondul de pensii administrat privat datorata potrivit art. 1384 alin. (3) din Codul fiscal, se ia in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor.
Exemplu important pentru contribuabili privind modalitatea de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii pentru un venit brut mai mare de 10.000 lei.
Exemplu pentru anul 2023
A = venitul brut din salarii si asimilate salariilor (A > 10.000 lei)
Bcas = baza de calcul a CAS
Bcass = baza de calcul a CASS
Nota: La aplicarea formulelor de calcul, se vor avea in vedere dispozitiile legale ce vizeaza bazele de calcul ale impozitului pe venit si ale contributiilor sociale obligatorii.
In situatia in care, in cursul aceleiasi luni, persoana fizica prevazuta la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal se muta la alt angajator, aceasta beneficiaza de facilitatile fiscale pentru fiecare loc de realizare (sursa de venit), la locul unde se afla functia de baza, in limita veniturilor realizate in luna respectiva, corespunzatoare fiecarei perioade din luna de desfasurare a activitatii, pentru un venit brut lunar scutit de pana la 10.000 lei inclusiv, cumulat.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Dividende neridicate si lasate in societate
Intrebare: In luna decembrie 2024, asociatul unic hotaraste repartizarea sumei de 100.000,00 lei din profitul nerepartizat din anii precedenti (contul 1171) la dividende. Se calculeaza impozitul de 8% in valoare de 8.000,00 lei, cu scadenta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Transmitere facturi de cazare. Clienti cu cod de TVA strain
Intrebare: O societate comerciala cu obiect de activitate in regim hotelier emite facturi catre persoane juridice straine (cu cod de TVA). Are obligatia transmiterii acestor facturi emise pe cod de TVA strain in e-Factura, avand in vedere ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA