In acest articol vom analiza pasii necesari pentru formularea unei contestatii, termenele legale, documentele obligatorii si aspectele cheie de care trebuie sa tina cont contribuabilii in relatia cu ANAF, pentru a asigura un proces corect si eficient.
Cine poate contesta o decizie impusa de ANAF
Dreptul de a formula o contestatie ANAF revine oricarui contribuabil care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un titlu de creanta sau printr-un alt act administrativ fiscal. Acest lucru este prevazut in art. 1.1 din Ordinul MF nr. 1021/2022 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.In conformitate cu actul normativ mai sus mentionat, in lipsa unui act admnistrativ fiscal, respectivul contribuabil poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, urmand procedura prevazuta in Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
In general, contestatia fiscala poate viza obligatii fiscale stabilite (plata TVA), dobanzi si penalitati, masuri de executare silita sau alte acte administrative fiscale.
Ce trebuie sa contina o contestatie catre ANAF
Art. 269 din Codul de procedura fiscala stabileste forma si continutul unei contestatii fiscale. Aceasta trebuie formulata in scris si va cuprinde obligatoriu urmatoarele informatii:- datele de identificare a contestatorului;
- obiectul contestatiei;
- motivele de fapt si de drept;
- dovezile pe care se intemeiaza;
- semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia.
In cazul in care contestatia este formulata printr-un imputernicit, se va prezenta imputernicirea/mandatul-procura/imputernicirea avocatiala, dupa caz.
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al titlului de creanta sau al altor acte administrative fiscale atacate si nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru.
In cazul in care contestatarul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare si i-a fost ridicat dreptul la propria administrare, contestatia va purta semnatura administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz, si va fi insotita de actul prin care a fost numit.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSponsorizare prin lucrari de amenajare: tratament fiscal si documente justificative Revin cu o nelamurire. Scoala figureaza in Registrul National al Institutiilor Publice din Romania. In acest caz, daca nu este inregistrata in registrul entitatilor pentru care se...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSchimbarea sediului social. Este necesar un nou registru unic de control? Daca societatea ALFA SRL isi schimba sediu social; are nevoie de un alt Registru unic de control?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImprumut intre societati afiliate. Cum se stabileste dobanda de piata Societatea X SA a imprumutat societatea Y SRL cu suma de 3.600.000 lei, pe o perioada de 3 ani fiind societati afiliate, care este dobanda si rata care se va incasa lunar si daca...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozitul pe profit: cum se deduc dobanzile din imprumuturi de la banci si afiliati Societatea are incheiat cu asociatul acesteia un contract de imprumut purtator de dobanda egala cu nivelul dobanzii de referinta BNR. Mentionam ca societatea are si credite bancare...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozitul pe profit cumulat la 9 luni este mai mic decat cel declarat la 6 luni. Ce se declara in D100? La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din per ian-sept este de 5851 lei. Ce inregistrari contabile fac...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
In cazul in care contestatia nu indeplineste cerintele prevazute in lege in ceea ce priveste depunerea imputernicirii/ mandatului/procurii, precum si semnatura, structura de solutionare a contestatiilor va solicita contestatarului ca in termen de 5 zile de la comunicare sa indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar, contestatia va fi respinsa.
Cartea Neagra a Controlului Fiscal - Afla TOT ce trebuie sa stii pentru a trece cu brio de orice inspectie fiscala!!!
In cat timp de la decizia ANAF trebuie sa depui contestatia
In ceea ce priveste termenul de depunere al contestatiei, se aplica prevederile art.270 din Codul de procedura fiscala, si anume contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii.Este important de facut urmatoarele precizari cu privire la termenul de depunere:
1. Termenul de depunere se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.
De exemplu: Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat contribuabilului in data de 29 iunie, termenul de 45 de zile incepe sa curga de la data de 30 iunie si se implineste in data de 13 august, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este 14 august.
2. Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus saptamanal) se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.
De exemplu: In situatia in care data de 30 iulie prezentata la exemplul anterior este sambata, ultima zi de depunere a contestatiei este luni, 1 august.
3. Daca actul administrativ fiscal nu contine elementele prevazute la art. 46 alin. (2) lit. i) din Codul de procedura fiscala, contestatia poate fi depusa, in termen de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ fiscal, la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat. Termenul de 3 luni se sfarseste in ziua lunii corespunzatoare zilei de plecare.
De exemplu: Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat contribuabilului in data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfarseste in data de 15 aprilie, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este data de 15 aprilie.
Elementele prevazute la art. 46 alin 2 lit i se refera la:
- posibilitatea de a fi contestat actul administrativ
- termenul de depunere a contestatiei
- organul fiscal la care se depune contestatia.
4. Termenul care, incepand la data de 29, 30 sau 31 a lunii, se sfarseste intr-o luna care nu are o asemenea zi se va socoti implinit in ultima zi a lunii, cum ar fi exemplul expus mai jos:
Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat in data de 30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfarseste in ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 sau 29 februarie, reprezentand ultima zi de depunere a contestatiei.
Care este procedura de solutionarea a contestatiei
Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor prin servicii de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial.Dupa depunerea contestatiei la organul fiscal emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal contestat, acesta trimite catre structura de solutionare a contestatiilor competente in termen de cel mult 5 zile de la data primirii dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.
Dosarul contestatiei va cuprinde:
- contestatia cu semnatura persoanei indreptatite
- imputernicirea avocatiala/procura/mandat (daca este cazul)
- actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul (daca este cazul)
- titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat, in copie, si anexele acestuia
- dovada comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat
- copii ale documentelor ce au legatura cu cauza supusa solutionarii
- documentele depuse de contestatar
- alte inscrisuri necesare solutionarii cauzei.
Referatul cu propuneri de solutionare cuprinde precizari privind indeplinirea conditiilor de procedura, mentiuni cu privire la starea juridica a societatii, precum si propuneri de solutionare a contestatiei, avand in vedere toate argumentele contestatarului, atat procedurale, cat si pe fondul cauzei, si documentele in sustinere. Acest referat este obligatoriu si trebuie aprobat de conducatorul organului fiscal emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal atacat.
In situatia depunerii prin posta a contestatiei, organul emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal atacat este obligat sa anexeze la dosarul contestatiei plicul prin care a fost transmisa contestatia.
Model contestatie ANAF
Va prezentam un model de contestatie ANAF impotriva unei decizii fiscale in care au fost stabilite obligatii suplimentare de plata pentru TVA. Documentul poate fi descarcat in format PDF- AICI>>Retragerea contestatiei fiscale
Dupa depunerea unei contestatii la ANAF, contribuabilul are dreptul de a o retrage in orice moment pana la solutionarea ei.Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestatar sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei.
In cazul in care contestatarul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
Contestatia fiscala poate fi retrasa integral sau partial, iar in cazul unei retrageri partiale care vizeaza doar anumite capete de cerere din contestatia initiala, acest aspect va fi mentionat expres in decizia de solutionare a cauzei.