Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[INFOGRAFIC] Plafoane numerar 2025. Noile plafoane valabile

02-Ian-2025
14984
[INFOGRAFIC] Plafoane numerar 2025. Noile plafoane valabile
Cuprins
Cunoasterea reglementarilor privind plafoanele de numerar este esentiala pentru conformarea cu legislatia fiscala. Aceste plafoane sunt stabilite pentru combaterea evaziunii fiscale si pentru promovarea tranzactiilor prin mijloace electronice. Va prezentam care sunt plafoanele de numerar valabile pentru 2025. 

Infografic plafoane numerar 2025

Iata un infografic cuprinzator cu plafoanele de numerar valabile in 2025:

Plafoanele de numerar valabile din 2025 - explicatii detaliate

Conform Legii 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, actualizata prin OUG nr. 115 din 14 decembrie 2023 , plafoanele de incasari si plati in numerar pentru anul 2025, sunt urmatoarele:

1. Operatiunile de incasari intre persoane juridice se fac in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana.

2. Platile catre persoanele juridice,
in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi.

3. Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele juridice si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana.

ATENTIE!
Operatiunile de incasari si plati efectuate intre persoanele juridice si persoane fizice, reprezentand primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar.

De asemenea, sunt interzise incasarile si platile fragmentate de la/catre o persoana, pentru operatiunile de incasari/plati in numerar prevazute mai sus, cu o valoare mai mare decat plafonul de 10.000 de lei, precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante sau alte drepturi, primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, dividende, respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu valoare mai mare decat plafonul de 10.000 de lei. 

Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal - Aflati cele mai importante modificari fiscal-contabile care va vor afecta activitatea in 2025! 


4. Sumele in numerar aflate in casieria persoanelor juridice nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. In cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor si hipermagazinelor care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.

5. Operatiunile de incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele juridice se fac, in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana.

6. Plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei.

7. Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoanele fizice,
altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 50.000 lei/tranzactie. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 50.000 lei, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 50.000 lei.

8. Operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice si persoanele fizice in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar. 

9. Plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

ATENTIE!
Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei. 

De asemenea, sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry. Persoanele juridice pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 5.000 lei, catre furnizorii de bunuri si servicii, respectiv de 10.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar. 

10. In cazul persoanelor juridice, pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 5.000 lei, respectiv 10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 5.000 lei, respectiv 10.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

11. In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 10.000 lei, sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar. Prin exceptie, in cazul in care, la data restituirii, persoanele fizice declara pe propria raspundere ca nu mai detin cont bancar, restituirea se poate face integral in numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituita. 

IMPORTANT DE STIUT!
Nerespectarea plafoanelor stabilite se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei. 
De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje catre clienti pentru efectuarea platilor in numerar sau pentru transferul de sume in contul persoanelor fizice fara documente justificative.

ATENTIE!
Prin persoane juridice se intelege persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016