
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Economiei a pus in dezbatere publica o noua Ordonanta de Urgenta pentru debirocratizarea comertului. Printre noile masuri amintim eliminarea birocratiei la soldarea sau lichidarea stocurilor si anularea obligatiei antreprenorilor de a face curs de vanzatori.
Noile masuri pentru debirocratizarea comertului au fost incluse in Proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.
Ministrul Economiei a comunicat aceste lucruri pe pagina oficiala de Facebook, precizand ca va elimina mai multe obligatii care le revin antreprenorilor: ”Eliminam inca o tura de excese ale statului impotriva antreprenorilor. Azi am pus in transparenta un proiect pentru debirocratizarea comertului. Proiectul desfiinteaza mai multe bariere inutile si rente de baieti destepti”.
„Eliminam obligatia de a face un curs inutil de vanzator pentru oamenii care vor sa faca vanzare. Acum, daca cineva vrea sa vanda ceva, trebuie sa ia o stampila cum ca a facut un curs inutil. Evident, cursul nu poate fi facut oriunde, ci numai la niste firme special „acreditate” de stat. Care, dupa cum ati intuit, ne taxeaza pentru asta. M-am uitat de curiozitate, preturile variaza intre 500 si 700 de lei. Va intrebati de ce nu scad preturile produselor? Sau nu scad sub anumite praguri? Pentru ca prin legea actuala acest lucru este amendat si descurajat printr-o birocratie infernala. Aberant, nu?.
Eliminam si birocratia de care era nevoie la soldarea sau lichidarea stocurilor. Daca o firma voia sa-si lichideze marfa, trebuia sa parcurga o birocratie intreaga, inclusiv sa faca o notificare la primarie. Eliminam si interdictia de a face mai mult de doua soldari pe an. Dupa acest proiect, totul se va face usor. O economie este cu atat mai sanatoasa cu cat permite concurenta. Concurenta pentru cele mai bune produse si concurenta pentru cele mai mici preturi”, a detaliat ministrul in functie.
„O alta absurditate a statului roman este ca, desi zice ca vrea sa incurajeze inovatia si concurenta, blocheaza modele noi de afaceri prezente in toata Europa. Cum? Prin supra-reglementare si sanctiuni. Asa cum au aparut serviciile de tip Uber si livrarile la domiciliu, asa trebuie sa fim deschisi la mai multe inovatii.
De exemplu, in Europa s-a extins recent modelul de afaceri „from-farm-to-fork”, adica direct de la ferma la furculita, fara intermediari. Cum functioneaza? Fermierii se aduna pe retele de socializare impreuna cu clientii lor si spun ce produse au pe stoc. Clientii incep sa plaseze comenzi. si, ca sa evite costurile recurente de transport, se intalnesc o data pe saptamana timp de o ora sa isi livreze produsele comandate. Practic, oamenii cumpara direct de la fermier. Mai toate conceptele si politicile pe care le sustine Uniunea Europeana de lant scurt, bio, eco, green sunt acoperite de acest model de afaceri.
Capitalismul inseamna sa permiti concurenta si sa ajuti micul antreprenoriat, acela care nu a fost reprezentat de nimeni in 31 de ani”, a concluzionat ministrul in functie.
Examen Consultant Fiscal 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit
Conform notei de fundamentare, noile masuri sunt urmatoarele:
-se excepteaza expres de la normele Ordonantei nr. 99/2000 activitatile privind livrarea/furnizarea de alimente in baza contractelor incheiate la distanta.
-se abroga prevederile care creeaza paralelism legislativ, care nu sunt in concordanta cu realitatile comerciale actuale.
-se modifica articolele ca urmare a abrogarilor necesare.
-se elimina procedurile birocratice si limitarile impuse comerciantilor care nu aduc niciun beneficiu de nicio parte.
Toate aceste schimbari sunt necesare sa fie modificate cu celeritate astfel incat actul comercial sa nu mai fie impovarat si ingreunat si mai mult decat este ca urmare a contextului pandemic SARS-COV2. Avand in vedere imposibililatea unor comercianti de a-si desfasura activitatea pe perioada de urgenta din 2020, cat si pe perioada de alerta in anumite cazuri, precum si tinand cont si de imprevizibilitatea si impredictibilitatea desfasurarii activitatii economice, operatorii economici se afla in imposibilitatea de a valorifica eficient economic bunurile si serviciile pe care le ofera.
Totodata, urgenta se justifica si ca urmare a evolutiei modelelor de comert, care au fost nevoie sa se schimbe si sa se adapteze ca urmare a restrictiilor impuse de autoritati in contextul pandemic. Avand in vedere ca au fost perioade in care pietele si targurile au fost inchise, precum si faptul ca multe afaceri au fost nevoite sa se reorganizeze, s-au dezvoltat in tara si modele noi de comert, precum cel REKO. Lipsa reglementarii si intarzierea in crearea unui cadru legislativ poate duce la consecinte asupraproducatorilor locali, precum sanctiuni aplicate din interpretarea extensiva a legii, fara un temei special.
De asemenea, imprevizibilitatea restrictiilor care se adopta la nivel national, cat si local, ii determina pe comercianti sa ramana cu produsele pe stoc si sa ajunga in imposibilitate de plata a furnizorilor si astfel duce la inchiderea afacerilor respective, care provoaca consecinte in efect de domino si asupra pietei muncii si veniturilor de la bugetul de stat.
Totodata, recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii, cat si a autoritatilor nationale indeamna la evitarea interactiunilor intre oameni care nu sunt necesare, evitarea aglomeratiei si pastrarea distantarii sociale. Contrar acestora sunt procedurile birocratice de notificare a vanzarilor de lichiditati, care presupun interactiunea personala, nejustificata in fond, cu autoritatile locale, precum si cu toti ceilalti cetateni si comercianti care stau la aceleasi cozi. Pentru a vedea nota de fundamentare, click AICI>>
Sursa: MEAT
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
UE propune masuri de facilitare a accesului IMM-urilor la pietele financiareCe modificari ne dorim in domeniul fiscal? Iata ce spun specialistii!Sfaturi de la experti
Achizitie duba din Olanda taxata cu TVA de 21%
Intrebare: Am achizitionat o autoutilitara second hand din Olanda. Desi i-am comunicat vanzatorului codul de TVA, factura a fost emisa cu TVA 21%, aplicata la valoarea de vanzare. Valoarea fara TVA: 12.396,69 euro + TVA 2.603,30 euro, total...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind declaratia 406. SAF-T
Intrebare: Am un chirias care are urmatorul CIF emis de ANAF: 9000000282163. Certificatul este emis in 2012, iar CIF-ul este atribuit din 2005. Chiriasul este Organizatia Internationala pentru Migratie, cu domiciliul fiscal in Bucuresti,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA