Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obiecte de inventar. Ce sunt, legislatie si ce trebuie sa stii despre casarea obiectelor de inventar

20-Nov-2023
7750
Obiecte de inventar. Ce sunt, legislatie si ce trebuie sa stii despre casarea obiectelor de inventar
Este important sa cunoastem in detaliu ce sunt obiectele de inventar, care sunt procedurile aferente si cum se intocmesc acestea in mod corect. De asemenea, este important sa cunoastem indeaproape legislatia fiscala aferenta si normele cu privire la obiectele de inventar si procedurile contabile conexe.

Ce sunt obiectele de inventar 

Obiectele de inventar sunt produse achizitionate de o firma pentru uzul propriu, pentru a fi folosite o perioada mai mare de 1 an si nu in scopul revanzarii. Gestiunea obiectelor de inventar se tine cantitativ si valoric. in permanenta se va cunoaste cantitatea si valoarea acestora.

Costul de achizitie al obiectelor de inventar cuprinde pretul de cumparare mai putin reducerile comerciale primite pe aceeasi factura, la care se adauga taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei obiectelor de inventar respective.
Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie atunci cand functia de aprovizionare este externalizata. 

Odata cu receptia obiectelor de inventar se intocmeste NRCD (nota de receptie si constatare diferente) in momentul primirii obiectului.

Obiectele de inventar se dau in folosinta pe baza de Proces verbal incheiat intre gestionar si utilizatorul obiectului.

Lista obiectelor de inventar in folosinta arata ce obiecte de inventar exista in societate, in folosinta.

Ce bunuri pot fi considerate obiecte de inventar 


In categoria obiectelor de inventar includem, de regula, computere, imprimante, echipamentele de lucru, de protectie, imbracamintea speciala, aparatele de masura si control, aparatura birotica, mobilierul, matritele pentru executarea unor produse, aparatura si instalatiile de masurare, control etc.

Cum se tine evidenta materialelor de natura obiectelor de inventar


Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, evidenta materialelor de natura obiectelor de inventar (intrarea, existenta, uzura, iesirea etc.) se tine cu ajutorul contului 303.

Inregistrarea acestor operatiuni se efectueaza, succint:
303 = 401
603 = 303

Potrivit functiunii conturilor din OMFP nr.1802/2014, cu ajutorul contului 303 Materiale de natura obiectelor de inventar se tine evidenta existentei, miscarii si uzurii materialelor de natura obiectelor de inventar. Este un cont de activ.

In debitul contului 303 Materiale de natura obiectelor de inventar se inregistreaza:
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar achizitionate de la terti (401, 408, 446, 323, 542);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar primite de la entitati afiliate sau entitati legate prin interese de participare (451, 453);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar primite ca aport in natura de la actionari/asociati (456);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar primite de la unitate sau subunitati (481, 482);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar aduse de la terti (351, 401);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar constatate plus la inventar, a celor primite cu titlu gratuit si a celorrezultate din dezmembrari (603, 758);
  • valoarea la pret de inregistrare a produselor retinute pentru a fi folosite ca materiale de natura obiectelor de inventar in aceeasi unitate (345);
  • diferentele de pret in minus sau favorabile, aferente materialelor de natura obiectelor de inventar achizitionate (308).
In creditul contului 303 Materiale de natura obiectelor de inventar se inregistreaza:
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar incluse pe cheltuieli, precum si a celor constatate lipsa la inventar sau distruse (603);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar livrate unitatii sau subunitatilor (481, 482);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar trimise spre prelucrare sau in custodie la terti (351);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar iesite prin donatie (658);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar vandute ca atare (371);
  • valoarea la pret de inregistrare a materialelor de natura obiectelor de inventar distruse prin calamitati (671).
Soldul contului reprezinta valoarea materialelor de natura obiectelor de inventar existente in stoc.
Evidenta extrabilantiera se tine prin debitul ct. 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta si prin inscrierea in Registrul obiectelor de inventar. In creditul acestui cont se inregistreaza scoaterea obiectelor de inventar din evidenta, prin vanzare sau casare.

In notele explicative la situatiile financiare anuale trebuie prezentate informatii referitoare la elementele inregistrate in conturi in afara bilantului.

Cum se dau in folosinta obiectele de inventar 

Darea in folosinta a obiectelor de inventar, in baza Fisei de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar, tine exclusiv de momentul in care se decide utilizarea acestora.

Deci societatea stabileste cand se dau in folosinta obiectele de inventar. D.p.d.v. fiscal nu exista o durata de utilizare/functionare asa cum exista stabilita, in cazul mijloacelor fixe/imobilizarilor, in Catalogul aprobat de HG 2139/2004. Obiectele de inventar se dau in folosinta, la achizitie sau ulterior si se scot din evidenta la vanzare sau casare.

Cum se efectueaza casarea obiectelor de inventar 

Casarea obiectelor de inventar se efectueaza in urma operatiunii de inventariere, desfasurata potrivit prevederilor Omfp nr. 2861/2009, pe baza propunerilor comisiei de inventariere, cuprinse in procesul verbal de casare.

Procesul-verbal de scoatere din functiune/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA), prevazut in Ordinul 2634/2015, privind documentele financiar-contabile, serveste ca document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta si de declasare a unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, potrivit dispozitiilor legale.

Scoaterea din functiune se efectueaza in baza deciziei administratorului entitatii.

Formularul serveste ca:
- document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta,
- document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe,
- document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate.
Se intocmeste in doua exemplare si se completeaza conform instructiunilor prevazute in ordinul mentionat.

Operatiunea de casare consta in distrugerea bunului astfel incat sa nu mai poata fi utilizat ca atare, dezmembrarea si recuperarea materialelor sau pieselor rezultate. Casarea se inregistreaza si in Fisa obiectelor de inventar in folosinta cod 14-3-9.

Daca obiectele respective nu pot fi dezmembrate si partile componente nu mai pot fi utilizate la nivel de societate, atunci se predau la o firma de reciclare. 
Evitati controale si amenzi de pana la 4.000 de lei
Comandati acum exemplarul dvs. din
Manual de Politici Contabile! Va bucurati de:
• siguranta deplina a actiunilor dvs.
• munca usoara si rapida, fara stres
• protectie impotriva amenzilor ANAF


DA! Vreau Manualul de Politici Contabile de la specialisti! » »

Studii de caz utile cu privire la obiectele de inventar

Donatie obiecte de inventar/mijloace fixe complet amortizate

In cazul in care societatea doneaza echipamente (calculatoare) sau mobilier, fiind inregistrate in contabilite ca mijloace fixe sau obiecte de inventar si amortizate integral, ce implicatii fiscale sunt?

Opinia specialistului:

Actul de donatie este definit la articolul 985 din Legea nr. 287/2009, republicata privind Codul Civil, cu modificarile si completarile ulterioare.

Donatia este contractul prin care, cu intentia de a gratifica, o parte, numita donator, dispune in mod irevocabil de un bun in favoarea celeilalte parti, numita donatar. Potrivit prevederilor Codului Civil, donatia se incheie prin inscris autentic, sub sanctiunea nulitatii absolute.

Bunurile mobile care constituie obiectul donatiei trebuie enumerate si evaluate intr-un inscris, chiar sub semnatura privata, sub sanctiunea nulitatii absolute a donatiei.

Bunurile mobile corporale cu o valoare de pana la 25.000 lei pot face obiectul unui dar manual, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.

Din punct de vedere al TVA, in cazul contractelor de donatie se aplica prevederile art. 270 alin. 4, lit.b) din Codul fiscal, potrivit caruia sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitia altor persoane in mod gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.

Prin urmare, in cazul bunurilor donate se colecteaza TVA daca taxa aferenta bunurilor a fost dedusa, prin intocmirea unei autofacturi.

Monografia contabila pe care puteti sa o folositi, in cazul donatiei unor obiecte de inventar si mijloace fixe este:
-Achizitie bunuri(mijloace fixe/obiecte de inventar):
% = 401
2xx/303
4426

-Inregistrarea amortizarii:
6811 = 281x

Predarea mijloacelor fixe se va face la valoarea de piata in cazul d-voastra, deoarece acestea sunt amortizate integral, iar aceasta va fi de fapt valoarea donatiei:
281x = 2xx

In cazul acesta nu puteti sa evidentiati in contabilitate valoarea donatiei.

-Darea in folosinta a obiectelor de inventar:
603 = 303

-Evidentierea TVA colectata:
635 = 4427

Donatia este diferita de sponsorizare atat ca forma juridica cat si ca facilitati fiscale acordate.
Sponsorizarea beneficiaza de reducerea impozitului de plata, donatiile acordate nu beneficiaza de facilitatile fiscale, prevazute la art.25, alin. (4) lit. i) din Legea nr.227/2015. Oricum nu benefiati de ele in cazul in care bunurile sunt deja amortizate.

Raspuns oferit in luna martie 2023 de catre specialistii site-ului Portalcodulfiscal.ro. Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>>

 

Scoaterea din gestiune a mijloacelor fixe complet amortizate si a obiectelor de inventar, prin predare catre DEEE

Societatea detine calculatoare din anii 2012-2018, inregistrate in contabilitate fie ca mijloace fixe (amortizate complet la data de astazi), fie ca obiecte de inventar. Doreste scoaterea lor din evidenta si predarea cu titlu gratuit catre o unitate autorizata de colectare DEEE. Care sunt implicatiile fiscale referitoare la TVA si impozit pe profit?

Opinia specialistului: 

Scoatere din gestiune a mijloacelor fixe integral amortizate si a obiectelor de inventar, din care nu au rezultat componente/piese care pot fi valorificate de societate, trebuie sa se efectueze dupa constatarile efectuate de comisia de inventariere, conform prevederilor OMFP 2861/2009 privind efectuarea inventarierii.

Pentru a realiza aceste operatiuni este necesar sa se organizeze o comisie tehnica de specialitate care sa constate degradarea acestor bunuri si sa propuna administratorului scoaterea lor din functiune print-un proces verbal.

Potrivit Ordinului 2634/2015 privind documentele financiar-contabile se va intocmi un Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/ de declasare a unor bunuri materiale, (Anexa III).

In baza acestui proces verbal veti intocmi un Aviz de insotire a marfurilor pentru transportul catre unitatea colectoare autorizata. Totodata, cu unitatea colectoare veti semna un proces verbal de predare primire a bunurilor.

Implicatiile fiscale:

Potrivit art. 25, alin. (4) din Codul fiscal, sunt specificate exceptiile cand cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoare adaugata aferenta acestora, daca aceasta este datorata potrivit titlului VII, sunt deductibile:

Pct. 3- bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii.

Conform normelor metodologice a aplicare a acestui punct, pct. 17, alin. (3) in sensul art. 25, alin. (4), lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.

Din punct de vedere a impozitului pe profit:

Deoarece aceste bunuri sunt integral amortizate, nu mai exista posibilitatea/necesitatea inregistrarii pe cheltuieli a partii neamortizate.

Deoarece bunurile sunt predate cu titlu gratuit, nu vor exista venituri, respectiv nu vor fi impozitate.
Din punct de vedere al TVA:

Nu se va efectua ajustarea taxei pe valoare adaugata dedusa la achizitie, deoarece nu sunt indeplinite conditiile de la art. 304, alin. (2), nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In situatia prezentata de dumneavoastra dovada distrugerii va fi documentatia prezentata anterior. 

Monografie contabila:

a) Scoaterea din gestiune mijloace fixe complet amortizate:

2814=214

b) Scoatere din gestiune a obiectelor de inventar:

Se va inregistra in creditul contului 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta, valoarea obiectelor de inventar casate.

Raspuns oferit in luna martie 2023 de catre specialistii site-ului Portalcodulfiscal.ro. Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>>


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016