In acest articol analizam ce inseamna producator de deseuri, care sunt principalele obligatii legale ale acestuia, ce raportari trebuie efectuate si cum se trateaza din punct de vedere fiscal si contabil costurile asociate gestionarii deseurilor.
Ce inseamna producator de deseuri?
Potrivit OUG nr. 92/2021 privind regimul deseurilor, producator de deseuri este “orice persoana ale carei activitati genereaza deseuri (producator initial de deseuri) sau orice persoana care efectueaza operatiuni de pretratare, amestecare sau de alt tip, care duc la modificarea naturii sau a compozitiei acestor deseuri”.Care sunt principalele obligatii si responsabilitati ale producatorilor de deseuri?
Ca detinator/producator de deseuri, o firma are urmatoarele obligatii:1. Sa predea deseurile numai unui operator autorizat (colectare/transport/tratare/eliminare) si sa poata proba trasabilitatea prin documente (contract, fise, cantar, dovada eliminarii).
Art. 23 din OUG 92/2021 specifica in mod clar responsabilitatea pentru gestionarea deseurilor:
"(1) Producatorul de deseuri initial sau, dupa caz, orice detinator de deseuri are obligatia de a efectua operatiunile de tratare in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) si art. 21 prin mijloace proprii sau prin intermediul unui operator economic autorizat care desfasoara activitati de tratare a deseurilor sau unui operator public ori privat de colectare a deseurilor in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) si art. 21."
2. Operatorii trebuie sa furnizeze la cerere documentele justificative, iar evidenta se pastreaza minim 3 ani (12 luni pentru transportatori).
3. Sa tina o evidenta lunara a deseurilor generate. Prin OUG 92/2021 privind regimul deseurilor si HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor, societatile economice au obligatia de a efectua raportari catre ANPM in ceea ce priveste:
- tipul si cantitatea de deseuri generate si colectate (menajere, reciclabile – sticla, hartie, plastic, metal etc.);
- procesele de valorificare/ eliminare implementate de furnizorul de servicii.
Evidenta deseurilor generate se tine pe coduri:
- 20 03 01 pentru deseuri municipale amestecate
- 15 01 01 pentru ambalaje de carton etc.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInvestitii la un spatiu luat in comodat Societatea are mai multe puncte de lucru cu obiect secundar de activitate ,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", conform Cod CAEN 5520, Alte servicii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRecuperare echipamente lipsa de la salariat Si daca el refuza sa plateasca contravaloarea echipamentelor pierdute/deteriorate? Ce putem face in acest caz? Multumesc.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulClauze contractuale contract de inchiriere, in cazul investitiilor la un spatiu in chiriat de la asociat Societatea are inchiriat un spatiu de la asociat unde figureaza un punct de lucru. Societatea doreste sa efectueze o investitie la acest punct de lucru pentru a obtine venituri...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSponsorizare fundatie O societate platitoare de impozit pe profit (SRL) poate face legal sponsorizari (deductibile din impozitul pe profit datorat) catre o fundatie (inscrisa in Registrul entitatilor de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulValorificare paleti deteriorati O societate platitoare de TVA si de impozit pe profit are in stoc mai multi paleti de lemn care nu mai pot fi folositi. Cum pot fi acestia valorificati si scosi din...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Deseurile generate in urma activitatilor desfasurate trebuie sa fie colectate si gestionate conform cerintelor Autorizatiei de Mediu, OUG 92/2021 si HG 856/2002.
4.Colectare si depozitare. Legea impune colectarea separata a principalelor fluxuri (cel putin hartie, metal, plastic, sticla). Deseurile trebuie pastrate in containere/locuri special amenajate, fara a fi amestecate si fara a fi stocate peste masura.
5.Responsabil desemnat. Firma trebuie sa desemneze o persoana responsabila de respectarea legislatiei in domeniul deseurilor (de obicei angajat sau consultant) – ideal cu cursuri de management deseuri.
Conform legii, orice firma care genereaza deseuri trebuie sa aiba o persoana instruita in acest sens.
- Optiunea A: Un angajat al firmei urmeaza un curs de specializare (Operator Gestiune Deseuri).
- Optiunea B: Contractati o firma de consultanta de mediu (externalizare). Pentru o microintreprindere cu 7 camere, tarifele sunt de obicei mici si va scapa de stresul raportarilor.
6. Raportare in SIM. Pe langa evidenta interna firma trebuie sa raporteze in SIM (Sistemul Integrat de Mediu): trebuie facuti cont pe platforma SIM a Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM). Acolo se depune anual Chestionarul PRODD (generarea de deseuri).
Pentru a introduce o raportare de mediu, dupa autentificare, operatorul economic va trebui sa solicite accesul pentru acel formular (de exemplu: completarea raportarii de catre generatorii de deseuri), fara de care nu se poate face inregistrarea datelor. Aceasta cerere poate fi se accesata urmand pasii: Profil > Cereri cont acces > Deseuri > PRODDES (Colectarea de date privind generarea si gestionarea deseurilor).
TVA, contributia pentru economia circulara (CEC) si facturare
Din punct de vedere fiscal, serviciile de eliminare sau depozitare a deseurilor sunt tratate ca prestari de servicii taxabile cu TVA:- serviciul de eliminare/depozitare este taxabil in regim normal;
- se aplica cota standard de TVA (21%);
- nu se aplica taxarea inversa, deoarece aceste servicii nu sunt incluse in lista operatiunilor supuse acestui mecanism.
CEC este o obligatie a operatorului depozitului catre AFM (OUG 196/2005). In practica, operatorul o evidentiaza distinct pe factura si o refactureaza catre beneficiar. Face parte din pretul serviciului si intra in baza de impozitare TVA (taxele/cheltuielile legate de prestare se includ in baza TVA).
Ca monografie contabila (serviciu eliminare/depozitare deseuri industriale):
La primirea facturii (ex.: tarif depozitare + CEC, ambele supuse TVA):
% = 401
628 Alte chelt. cu serviciile executate de terti (baza: tarif depozitare + CEC)
4426 TVA deductibila
La plata:
401 = 5121
CEC nu este o taxa a firmei catre AFM, ci componenta a tarifului operatorului , care se inregistreaza contabil in 628 (se pot tine analitice separate Tarif depozitare / CEC pentru control intern, daca se doreste) - Ordin 640/2022 Norme metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activitatile de salubrizare, precum si de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deseurilor si a taxelor de salubrizare
Nu se inregistreaza in 635, decat daca (situatie atipica) Firma ar datora direct catre AFM vreo contributie in nume propriu.
Daca serviciul se refera la deseuri generate direct de o linie de productie, se poate aloca cheltuiala pe locuri de cost/produse (628 pe analitice/conturi de prelucrare), daca politica interna cere includerea in costul complet al perioadei.
In cazul investitiilor noi, eliminari/curatari premergatoare punerii in functiune poate fi necasara o analiza de capitalizare conform OMFP 1802/2014, altfel, raman cheltuieli ale perioadei.
Sursa foto: Vecteezy.com
Fiscalitatea.ro 


