Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 371/2024. Din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care trebuie sa se inregistreze fiscal

22-Mar-2024
699
Ordinul 371/2024. Din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care trebuie sa se inregistreze fiscal

Conform Ordinului 371/2024, din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care vor sa se inregistreze fiscal.

Ordinul 371/2024 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 242 din 21 martie 2024.

Reamintim ca ANAF a modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024 pentru a fi aduse completari privind inregistrarea fiscala in cazul PFA-urilor si profesionistilor.

Inregistrarea fiscala

A.1. Competenta privind inregistrarea fiscala

1. Competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

2. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent care se inregistreaza, potrivit legii speciale, in registrul comertului, inregistrarea fiscala se realizeaza potrivit legii speciale.

3.(1) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare cu minimum 5 angajati, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar.

(2) Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajati revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

4. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

A.2. Procedura de inregistrare fiscala

1. Prezenta procedura se aplica pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere si care nu se inregistreaza potrivit legii speciale, in registrul comertului.

2. «Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere» (formular 070), denumita, in continuare, declaratie de inregistrare fiscala, se depune in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii, potrivit legii, insotita de documentele doveditoare ale informatiilor inscrise in aceasta.

3. Declaratia de inregistrare fiscala se depune de catre contribuabil sau de catre imputernicitul desemnat de acesta in conditiile art. 18 din Codul de procedura fiscala, la registratura organului fiscal competent, prin posta (cu scrisoare recomandata) sau prin mijloace electronice.

4. Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala prin mijloace electronice se realizeaza:

a) prin intermediul serviciului «Spatiul privat virtual», denumit in continuare SPV, daca persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, identificata prin NPOTP (nume, parola si cod de autentificare de unica folosinta), cu respectarea conditiilor de depunere a declaratiilor de inregistrare fiscala, stabilite de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica;

b) pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu semnatura electronica calificata.

5. Data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala este data inregistrarii acesteia pe platforma informatica dedicata, astfel cum a fost comunicata contribuabilului prin mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a validarii declaratiei de inregistrare fiscala.

6.(1) Copiile documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratia de inregistrare fiscala trebuie certificate de contribuabil pentru conformitate cu originalul prin inscrierea mentiunii «conform cu originalul» si prin semnarea acestora.

(2) Documentele doveditoare prezentate in original vor fi copiate si certificate conform cu originalul de catre functionarul competent si restituite ulterior contribuabilului.

7. Solicitarea de inregistrare fiscala se solutioneaza de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.

8. Compartimentul de specialitate verifica concordanta dintre datele inscrise in declaratia de inregistrare fiscala si cele din documentele doveditoare anexate.

9.(1) In cazul in care nu exista neconcordante intre documentele doveditoare si datele din declaratia de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate prelucreaza informatiile din declaratie, atribuie codul de inregistrare fiscala si emite certificatul de inregistrare fiscala.

(2) Data inregistrarii fiscale a contribuabilului este data atribuirii codului de inregistrare fiscala.

(3) In certificatul de inregistrare fiscala al persoanei fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acesteia, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala, si anume sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.

10. Certificatul de inregistrare fiscala se comunica contribuabilului conform art. 47 din Codul de procedura fiscala.

11.(1) In aceeasi zi sau cel tarziu in ziua urmatoare atribuirii codului de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate informeaza contribuabilul cu privire la emiterea certificatului de inregistrare fiscala.

(2) Informarea se transmite contribuabilului, fie prin SPV, in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV, fie utilizand informatiile furnizate de contribuabil prin declaratia de inregistrare fiscala (adresa de e-mail sau numarul de telefon), in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV.

12. In cazul in care exista neconcordante intre datele din declaratia de inregistrare fiscala si cele din documentele doveditoare anexate, in termen de maximum 3 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate intocmeste o notificare, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la procedura.

13.(1) Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se semneaza de conducatorul organului fiscal.

(2) Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.

(3) Notificarea se comunica contribuabilului potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.

(4) In cazul in care contribuabilul este utilizator al serviciului «Spatiul privat virtual», notificarea este comunicata prin intermediul SPV.

14. Documentele solicitate de compartimentul de specialitate se comunica de catre contribuabil:

a) prin SPV, in cazul in care persoana fizica este inregistrata ca utilizator SPV;

b) prin posta sau prin depunere la registratura organului fiscal competent, in cazul in care persoana fizica nu este inregistrata ca utilizator SPV.

15. In cazul in care contribuabilul transmite toate documentele solicitate prin notificarea prevazuta la pct. 12, in termen de 5 zile de la data primirii acestora, compartimentul de specialitate prelucreaza informatiile din declaratie, iar dupa atribuirea codului de inregistrare fiscala emite certificatul de inregistrare fiscala. Prevederile pct. 9. (2) - 11 se aplica in mod corespunzator.

16. In cazul in care contribuabilul nu transmite, in termen de 15 zile de la data comunicarii notificarii prevazute la pct. 12, toate documentele solicitate prin notificare sau daca exista neconcordante intre datele din documentele prezentate ca urmare a notificarii si cele din declaratia de inregistrare fiscala, procedura de inregistrare fiscala inceteaza.

17. Compartimentul de specialitate intocmeste o instiintare, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la procedura, prin care informeaza contribuabilul cu privire la incetarea procedurii de inregistrare fiscala. Prevederile pct. 13 se aplica in mod corespunzator.

18. Contribuabilul poate solicita ulterior inregistrarea fiscala, prin reluarea procedurii.

19. Dupa finalizarea procedurii sau in cazul incetarii acesteia in conditiile pct. 16, toate documentele primite de la contribuabil sau emise in format hartie in cadrul derularii procedurii se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cele primite si emise in format electronic, in arhiva de documente electronice.

20. Caracteristicile de tiparire/editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularelor «Notificare» si «Instiintare privind incetarea procedurii de inregistrare fiscala» de la pct. 12 si 17 sunt prevazute in anexa nr. 3, respectiv in anexa nr. 4 la procedura.

21. Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta procedura.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Ordinul 371/2024. Din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care trebuie sa se inregistreze fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?

    • O S.R.L. membra CECCAR are ca angajat in functia de contabil sef pe asociatul unic si administratorul societatii (expert contabil). Poate asociatul, din aceasta calitate de angajat-contabil sef, sa semneze la "intocmit" situatiile financiare? Cine poate semna situatiile financiare anuale – raspunsul specialistului: Conform prevederilor legale din Romania, semnarea situatiilor financiare este reglementata in mod clar pentru a asigura separarea responsabilitatilor si integritatea...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Ce amenzi se aplica daca NU o depuneti pana pe 27 mai

    • Conform legisalatiei in vigoare, Declaratia Unica trebuie depusa pana pe data de 27 mai 2024. Ce amenzi se aplica pentru nedepunere la timp? Amenzi nedepunere Declaratia Unica Nedepunerea „Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data prevazuta in legislatia fiscala, se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 50 si 500 de lei, conform art. 336 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscal

    • Conform unui comunicat de presa al ANAF, in aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control ale fiscului care au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei. Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prezinta raportul lunii aprilie al actiunilor intreprinse de catre directiile de specialitate din cadrul ANAF si rezultatele pe care acestea le-au generat. In acest sens, in vederea cresterii conformarii la declarare a contribuabililor, Agentia...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililor

    • ANAF aduce, printr-un nou comunicat de presa, cateva precizari referitoare la informatiile aparute in articolele despre ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie”. Fiscul mentioneaza ca articolele de presa in care se mentioneaza ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie” dezinformeaza mediul de afaceri, fiind redactate tendentios prin prezentarea in mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fara aprofundarea acestuia. Astfel: prin...» citeste mai departe aici

  • D300, modificata prin Ordinul 888/2024. Nou formular se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024

    • Un nou formular pentru Declaratia 300 a fost publicat de ANAF prin Ordinul 888/2024. Acesta se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024. OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifica OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024. Conform Referatului de aprobare, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023, publicata in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016