In acest articol vom analiza cadrul legal pentru acordarea indemnizatiei de concediu pentru incapacitate temporara de munca cauzata de riscuri profesionale (cod 04) si modul concret in care se plateste aceasta indemnizatie.
Ce trebuie sa stii pe scurt:
- Indemnizatia pentru concediu medical cod 04 se plateste 80% din baza de calcul
- Stagiul de cotizare nu conteaza
- Prima zi de concediu medical pentru boli profesionale se plateste
Cadru legal indemnizatie concediu medical cod 04
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boala profesionala este reglementata in principal de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale (republicata, cu modificarile ulterioare).Indemnizatia se acorda pentru o perioada maxima de 183 de zile intr-un an (cu posibilitate de prelungire pentru cel mult 90 de zile, in functie de evolutia cazului si de rezultatele actiunilor de recuperare.
Cum se calculeaza indemnizatia de concediu medical pentru boli profesionale
Indemnizatia de concediu medical pentru boli profesionale se calculeaza procentual din media veniturilor brute salariale din ultimele 6 luni anterioare , fara a lua in calcul veniturile obtinute si la alti angajatori .Regula generala este ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca provocata de un accident de munca sau o boala profesionala reprezinta 80% din baza de calcul, respectiv media veniturilor brute realizate de salariat in ultimele 6 luni.
Pentru cazuri de urgente medico-chirurgicale sau boli profesionale grave -indemnizatia se plateste 100%.
De asemenea, asiguratii care au suferit arsuri de gradul IIB-III localizate pe fata, scalp, maini, picioare, organe genitale, perineu, articulatii mari si/sau arsuri de gradul III cu alte localizari, dar care afecteaza cel putin 10% din suprafata corporala, beneficiaza de indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca in cuantum de 100%, din media veniturilor din salarii sau asimilate salariilor.
Cartea verde a contabilitatii 2026
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAbandonare proiect investitii In concluzie, avand in vedere ca proiectul a fost abandonat iar societatea detine facturi/contracte/documentatie pentru sumele inregistrare in contul 231, dpdv al deductibilitatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStornare factura mijloace fixe. Reluare amortizare Sentosa a vandut active imobilizate catre un alt SRL in luna a 03.2024. Deoarece obligatiile contractuale nu au fost indeplinite, iar clientul nu si-a achitat factura, bunurile au...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulModificarea salariului in cursul lunii. Calcul salarial si declararea in D112 Modificare salariu in timpul lunii Salariata cu salariu in CIM de 5000 lei, contrat 8 ore/zi, doi copii in intretinere (Scolari). -In data de 18.09.2026 i-a fost marit salariul la...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulValorificare paleti deteriorati O societate platitoare de TVA si de impozit pe profit are in stoc mai multi paleti de lemn care nu mai pot fi folositi. Cum pot fi acestia valorificati si scosi din...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStagiu cotizare salariat si pensionar Subiect: Concediu medical cod 01 - stagiu de cotizare insuficient la salariat pensionar cu doua contracte succesive SITUATIA DE FAPT: - Salariatul este pensionar. - A avut un prim...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Citeste si: In ce conditii poate refuza un angajator concediul medical?
Stagiul de cotizare este necesar pentru acordarea indemnizatiei pentru boli profesionale?
Stagiul de cotizare NU reprezinta o conditie pentru acordarea indemnizatiei. Angajatul este acoperit de sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale inca din prima zi de munca, deoarece aceasta asigurare apartine angajatorului, nu salariatului.Legea specifica clar faptul ca, in situatia in care salariatul nu are sase luni de activitate, baza de calcul se stabileste in functie de veniturile obtinute de la momentul angajarii pana la luna anterioara acordarii concediului medical.
In cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de o luna, baza de calcul a indemnizatiilor o constituie castigul lunar brut realizat de asigurat in prima luna de activitate.
Cine suporta plata indemnizatiei cod 04?
Legea stabileste un mecanism de plata in doua etape:1. Primele trei zile de concediu medical sunt suportate de angajator;
2. Din a patra zi, costul este acoperit din bugetul asigurarilor sociale de stat (BASS) prin sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, aplicandu-se urmatorul regim al contributiilor:
- CAS: 25%
- CASS: 0% (nu se datoreaza)
- Impozit pe venit: 10%
- CAM: 2,25% doar pentru indemnizatia suportata de angajator; 0% pentru indemnizatia suportata din BASS.
Prima zi de concediu medical pentru boli profesionale se plateste?
Prevederile OUG 91/2025 in ceea ce priveste plata concediului medical incepand cu a 2-a zi NU se aplica pentru bolile profesionale.Modificarile aduse de OUG 91/2025 la Legea 158/2005 se refera la incapacitatea temporara de munca in boli obisnuite, nu boli profesionale, astfel codul 04 nu intra in aceste prevederi.
Cine plateste indemnizatia de concediu pentru boli profesionale daca angajatorul isi inceteaza activitatea?
In cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, drepturile privind indemnizatiile de concediu medical cod 04, care s-au nascut anterior ivirii acestor situatii, se achita din sumele prevazute pentru asigurarea la accidente de munca si boli profesionale in bugetul asigurarilor sociale de stat de catre casele teritoriale de pensii. Acestea recupreaza sumele de la angajator conform legii.Sursa foto: Vecteezy.com
Fiscalitatea.ro 


