Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3

29-Oct-2009
1763

Nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3


 

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Concluzia nr. 1 din Decizia nr. 305 :

Bazat pe interpretarea corecta a celei de a 6-a directive de armonizare a legilor statelor membre privind taxele pe cifra de afaceri, o activitate comerciala care cumpara debite, asumandu-si riscul neplatii datoriilor debitorului, si care, in schimb, factureaza clientului sau comisionul (factoringul adevarat) conduce la o activitate economica pentru scopurile art. 2 si 4 ale acelei directive, astfel incat aceasta are statutul unei persoane taxabile si astfel se bucura de dreptul de a deduce taxa conform art. 17. Mai intai (prima etapa), factorul (cel care actioneaza in numele altuia ? agent) furnizeaza un serviciu clientului constand in mod esential in a rezolva operatiile de recuperare a debitelor si a riscului ca debitele sa nu fie platite. Apoi (a doua etapa), in schimbul serviciului pe care l-a primit, clientul datoreaza plata catre factor, corespunzand diferent ei dintre valoarea debitelor pe care le-a transferat (mandatat) factorului si suma pe care factorul i-o plateste pentru debite. (traducere autor).

Textul articolelor din Directiva a VI a la care se face referire in Decizia Curtii este urmatorul:

  • art. 2 din sectiunea ?Sfera de aplicare?:

?Taxa pe valoarea adaugata se aplica:

1. livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii efectuate cu titlu oneros pe teritoriul tarii de catre o persoana platitoare de impozit care actioneaza ca atare;

2. importului de bunuri.?

  • art. 4 din sectiunea ?Persoanele platitoare de impozit?:

?(1) Persoana platitoare de impozit inseamna orice persoana care desfasoara in mod independent, in orice loc, orice activitate economica mentionata la alin. (2), indiferent de scopul sau rezultatele activitatii respective.

(2) Activitatile economice mentionate la alin. (1) cuprind toate activitatile producatorilor, comerciantilor si persoanelor care presteaza servicii, inclusiv activitatile miniere si activitatile agricole ori activitatile pro fesionale. ......?

  • art. 17 din sectiunea ?Deducerea?:

?(1) Dreptul de deducere ia nastere in momentul in care impozitul deductibil devine exigibil.

(2) In masura in care bunurile si serviciile sunt utilizate in cadrul tranzactiilor impozabile ale acestora, persoanele platitoare de impozit au dreptul de a de duce din impozitul pe care sunt pasibile sa il plateasca:

(a) taxa pe valoarea adaugata exigibila sau achitata pentru bunurile care le-au fost livrate sau pentru serviciile care le-au fost prestate sau pentru bunurile care urmeaza sa le fie livrate sau pentru serviciile care urmeaza sa le fie prestate de catre alta persoana platitoare de impozit;?

Concluzia nr. 2 din Decizia nr. 305:

O activitate economica prin care o activitate comerciala cumpara debite, asumandu-si riscul neplatii datoriilor debitorilor si in schimb facturarea la clienti a comisionului (adevaratul factoring), reprezinta colectarea debitelor si factoring in sensul clauzei finale a art. 13B (d) (3) din Directiva a VI a (77/388) de armonizare a legislatiei statelor membre referitoare la taxarea inversa, aceasta este asadar exclusa din exceptia reglementata prin aceasta prevedere. In concordanta cu caracterul sau obiectiv, scopul principal al factoringului reprezinta numai o varianta a conceptului mai general de colectare (incasare) a debitelor, oricare ar fi modul de realizare a acesteia.? (traducere autor).

Textul art. din Directiva a VI a la care se face referire in Decizia Curtii este urmatorul:

  • art. 13 din sectiunea ?Scutiri pe teritoriul tarii?:

B. Alte scutiri

Fara a aduce atingere altor dispozitii comunitare, statele membre scutesc, in anumite conditii pe care aces tea le stabilesc in scopul asigurarii aplicarii co recte si directe a unor asemenea scutiri si al preve nirii oricaror posibile cazuri de evaziune, frauda sau abuz, ..........

(d) urmatoarele tranzactii: .......

3. tranzactii, inclusiv negocieri privind depozite bancare si conturi curente, plati, transferuri, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, cu exceptia colectarii datoriilor si factoringului;

Spre deosebire de activitatea de ?recuperare de creante? si activitatea de ?factoringul adevarat?, operatiuni taxabile cu cota standard TVA, activitatea de ?acordare de credite? de catre o institutie financiara nebancara denumita ?factor?, autorizata sa desfasoare activitate de factoring reprezinta operatiune scutita fara drept de deducere a TVA. Spre deosebire de operatiunea de recuperare de creante si factoring care are drept scop incasarea unui comision, acordarea de credite are drept scop perceperea de dobanzi.

Deci operatiunea de incasare a creantelor des fa su rata de catre ?factor? este o prestare de servicii care con sta in recuperare de creante care se supune regimului de taxare la cota standard de 19% reglementata prin art. 140 alin. (1).

Prestarea de servicii realizata de ?factor? consta in:

? administrarea creantelor;

? calcularea si perceperea dobanzii pana la recuperarea creantei de la clientul debitor;

? recuperarea efectiva a creantelor.

Contravaloarea serviciului prestat de IFN este formata din:

? taxa de administrare a creantelor care cuprinde si beneficiul planificat;

? componenta de finantare care cuprinde dobanda calculata pana la momentul incasarii creantei.

Astfel, operatiunea este taxabila in baza art. 126 alin. (9) lit. a), motiv pentru care nu poate fi considerata operatiune scutita fara drept de deducere incadrata la art. 141 alin. (2) lit. (a) pct. 3 din Codul fiscal.

In aceste conditii, baza de impozitare a serviciului prestat este cea mentionata la punctul 35 alin. (10) din Normele de aplicare a art. 141 alin. (2) pct. 3. Astfel, pornind de la structura contravalorii serviciului se poate selecta una din urmatoarele trei alternative de stabilire a bazei de impozitare TVA:

  • suma formata din dobanda aferenta finantarii si comisionul de administrare/colectare a creantelor;
  • diferenta dintre valoarea nominala a creantelor si pretul de achizitie al acestora, in situatia in care creantele nu au depasit termenul de scadenta;
  • diferenta dintre valoarea economica sau valoarea de piata a creantelor si pretul de achizitie al acestora stabilita prin contractul incheiat, in situatia recuperarii creantelor cu termenul de scadenta depasit.

Deoarece operatiunea este taxabila, firma de factoring trebuie sa emita factura de servicii prestate pentru fiecare debitor incasat, document justificativ din care sa rezulte contravaloarea integrala a serviciului prestat formata din baza de impozitare TVA si TVA colectata.

Faptul generator al TVA reglementat prin Codul fiscal la art. 1341, deci data emiterii facturii este data prestarii serviciului recunoscut de catre debitor prin plata datoriei sale catre creditor.

Recuperarea de creante este o activitate care poate fi desfasurata de oricare din firmele constituite in baza Legii nr. 31/1990 fara a fi autorizate de catre Banca Nationala a Romaniei ca institutie financiara nebancara. Astfel de firme isi desfasoara activitatea in baza codului CAEN 6499 ? ?Alte intermedieri financiare n.c.a?. Sunt autorizate de catre BNR doar firmele de factoring care desfasoara activitati de natura financiar-bancara constand in acordarea de credite.

-----------------------------------------------------------

Click aici pentru pagina urmatoare!

ISSN: 1842-8029

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"