Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in/plecarea din Romania

07-Sep-2018
2267

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a sustinut joi, 5 septembrie, o sesiune de consultanta pe tema “Stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in Romania si la plecarea din Romania”. In cadrul acestei sesiunii care a avut loc online, specialistii ANAF au oferit asistenta contribuabililor in ceea ce priveste aceasta tema.

Una dintre solicitarile de noi informatii a venit din partea unui contribuabil care a vrut sa afle raspuns privind trei aspecte: “1. Se cere completarea "Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" cu 30 de zile inainte de plecarea din tara. Ce inseamna acest termen? Cu maximum 30 de zile inainte de plecarea din tara? Deci se poate depune si cu cateva luni inainte? 
2. Deoarece acest chestionarul se depune inainte de plecarea din tara, inca nu se dispune de documentele justificative cum ar fi certificatul de rezidenta fiscala
emis de autoritatea fiscala straina. Se poate depune ulterior acest document? Cum se calculeaza atunci termenul de 15 zile in care organul fiscal notifica persoana daca mai are domiciliul fiscal in Romania? Procedurile sunt cumva neclare si pot aparea probleme, cum ar fi ca persoana sa fie impozitat dublu in ambele tari in primele luni dupa plecare. 
3. Se poate depunde acest chestionar online, iar in caz contrar, se lucreaza cumva la integrarea acestui formular in Spatiul Privat?”

Raspunsul ANAF este urmatorul, in aceasta situatie: “Referitor la intrebarile adresate:
1. Legislatia prevede ca, persoana fizica rezidenta in Romania care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, are obligatia inregistrarii formularului "Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania. Mentionam insa, ca puteti depune chestionarul si inaintea celor 30 de zile.
2. Dumneavoastra depuneti chestionarul insotit de documentele justificative pe care le detineti in acel moment, respectiv inaintea plecarii. Organul fiscal analizeaza situatia dvs. fiscala si documentele depuse si emite Notificarea avand in vedere toate acestea. Ulterior, in situatia in care intervin modificari, de ex. obtineti rezidenta fiscala in acel stat si detineti certificatul de rezidenta fiscala, veti depune din nou formularul, cu informatiile actualizate, la care anexati documentul/certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului care va considera rezident, in vederea aplicarii prevederilor conventiei. 


3. In prezent se are in vedere crearea posibilitatii depunerii on-line a chestionarelor. In momentul in care va fi disponibila posibilitatea de depunere electronica a acestora, vom informa contribuabilii.
Intre timp, va sugeram sa va inregistrati in vederea utilizarii serviciului Spatiul Privat Virtual. In momentul in care veti parasi teritoriul Romaniei, acest serviciu va va ajuta sa comunicati cu Agentia fiscala si sa solicitati/primiti diverse documente. Inregistrarea in cadrul acestui serviciu se poate realiza prin accesarea urmatorului link: https://www.anaf.ro/.../serv.../Inregistrare_persoane_fizice”.

O alta intrebare a venit din partea unui contribuabil plecat in Dubai pentru o perioada lunga de timp. “Buna ziua, am fost plecat in Dubai 1 an si jumatate in perioada 2016 - 2018, si nu am avut habar de necesitatea de a depune formularul pentru stabilirea rezidentei fiscale, nici nu mi s-a cerut undeva. Am avut un job in Romania, s-a incheiat, am plecat in Dubai. Anul acesta in 2018 m-am intors in Romania la un nou job. Pe perioada absentei mele nu am primit vreo notificare de la ANAF cu plata anumitor taxe, deoarece in Romania nu aveam nici un venit, doar in Dubai.
Intrebarea mea e : sunt pasibil pentru a plati anumite taxe retroactiv? Daca da, de ce (va rog, o explicatie concisa ), considerand ca Romania are acord de evitare a dublei taxari cu UAE”, a intrebat acesta.

Specialistii ANAF i-au raspuns ca pe viitor trebuie avut in vedere ca, in situatia in care pleaca din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, are obligatia completarii formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania”, completand cu precizarea ca “daca aveti sau nu obligatia de a ,,plati sau nu anumite taxe retroactiv” trebuie sa luati legatura cu organul fiscal pe raza caruia aveti domiciliul fiscal sa vedeti daca aveti asemenea obligatii sau nu”, iar ca daca pe SPV si in ghiseul.ro nu apare nimic, cel mai bine este sa “formulati o intrebare pe formularul de contact din Spatiul Privat Virtual, astfel incat colegii nostri sa verifice situatia dvs fiscala si sa va comunice daca cumva aveti sau nu vreo obligatie declarativa. Pentru a va putea oferi si mai multe detalii, ne puteti apela la nr 031 403 91 60, selectand tasta 1”.

Asadar, daca va confruntati cu o astfel de situatie, cel mai bine este sa solicitati raspuns direct prin formularul de contact din SPV.

Mai multe informatii cu privire la tema supusa discutiei sunt prezentate si in Ghidul privind rezidenta fiscala a persoanelor fizice ce poate fi accesat la urmatorul link: https://static.anaf.ro/ .

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in/plecarea din Romania":
Rating:

Nota: 3.83 din 3 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Miercuri, 30 Iunie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularul 394
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca miercuri 30 iunie este ultima zi in care se poate depune ”Declaratia informativa privind livrarile/ prestarile ?i achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente”. Perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din Legea nr.227/2015) . Obligativitatea depunerii...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat noul model al formularului tipizat Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor (Ordinul 722/2021)
    • Ordinul nr. 722/2021 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului si continutului formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 607 din 18 iunie 2021. Actul normativ a intrat...» citeste mai departe aici

  • Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate. Rezolvati problema fara sa apelati la Justitie
    • Stimate contabil, Clientii intarzie cu plata facturilor? Intarzierile acestea va deregleaza fluxul de numerar? In consecinta, aveti la randul dvs. intarzieri cu plata facturilor sau chiar a salariilor? Problema este veche si este prezenta in orice firma. Si, invariabil, ea ajunge intotdeauna spre rezolvare in ograda dvs., a Departamentului Financiar-Contabil. Pentru ca dvs., contabilul, sunteti prima reduta de aparare. Dvs. sunteti cel care trebuie sa analizeze complexitatea fiecarei situatii cu...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata privind veniturile realizate din criptomonede
    • O persoana fizica (nu PFA) doreste sa investeasca o anumita suma in criptomonede. La extragerea acestora PFA este obligata sa isi depuna declaratia unica si sa plateasca impozit (daca obtine profit)? In cazul in care isi depaseste plafonul a 12 salarii este obligat sa plateasca la sanatate si pensie? Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: Veniturile realizate din transferul de moneda virtuala reprezinta venituri impozabile incluse in categoria veniturilor din alte surse, potrivit art. 114...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016