Urmeaza sa se publice procedura de restituire pentru taxa de poluare
In prezent procedura de restituire pentru
taxa de poluare se afla inca in faza de proiect. Procedura se refera la efectuarea platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare a introdus, prin articolul XV, obligatia elaborarii unei proceduri de restituire a taxei pe poluare pentru autovehicule și a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Procedura de efectuare a platii titlurilor executorii se stabileste prin ordin comun al ministrului mediului si schimbarilor climatice si al ministrului finantelor publice, acesta fiind unul din obiectivele actului normativ aflat in faza de proiect supus dezbaterii publice.
Dispozitiile din O.U.G. nr. 8/2014
Potrivit articolului XV din O.U.G. nr. 8/2014, plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti, devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora.
Cererile de restituire se solutioneaza in 45 de zile de la inregistrare, dupa care incepe sa curga termenul de cinci ani de restituire esalonata, iar plata transelor anuale se efectueaza conform graficului stabilit de Administratia Fondului pentru Mediu.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
In cursul termenului de plata esalonata pe cinci ani, orice procedura de executare silita se suspenda de drept.
Sumele prevazute prin hotarari judecatoresti, platite in temeiul O.U.G. nr. 8/2014, se actualizeaza cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica. Platile restante la sumele aferente titlurilor executorii emise pana la 28 februarie 2014, data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 8/2014, si pentru care nu a fost demarata procedura de executare silita se efectueaza cu respectarea prevederilor de mai sus, citate din ordonanta de urgenta.
Precizarile din proiectul de ordin comun
Proiectul de ordin comun (.doc) privind procedura de efectuare a platii sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule și a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule precizeaza ca cererile de restituire ale contribuabililor avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule/ a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si orice alte sume stabilite prin hotarari judecatoresti se depun la autoritatea obligata prin hotarare judecatoreasca sa efectueze restituirea, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin organele fiscale competente sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz.
Termenul de depunere este termenul legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
Cererile se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrare, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, existand posibilitatea ca acest termen sa fie prelungit, in cazul solicitarii de documente suplimentare.
La cererea de restituire se anexeaza urmatoarele documente: - hotararea judecatoreasca executorie, in copie legalizata;
- actul de identitate - copie, impreuna cu imputernicirea reprezentantului legal, dupa caz.
Documentele depuse la organul fiscal competent vor fi transmise Administratiei Fondului pentru Mediu (transmiterea putand fi efectuata si in sistem electronic), in vederea stabilirii graficului de plata a transelor anuale. Acesta va fi comunicat organului fiscal competent (putand fi transmis si in sistem electronic) in termen de cinci zile de la data inregistrarii documentelor primite.
Prin procedura de efectuare a platilor s-a stabilit ca plata transelor anuale sa se efectueaze conform graficului stabilit de Administratia Fondului pentru Mediu, iar perioadele de restituire s-au stabilit astfel:
- pentru prima transa anuala - luna urmatoare datei comunicarii graficului de catre Administratia Fondului pentru Mediu organului fiscal competent;
- pentru urmatoarele transe anuale - lunile aprilie si noiembrie ale fiecaruia dintre urmatorii patru ani, in functie de data depunerii cererii.
Sumele de plata stabilite prin hotararile judecatoresti se actualizeaza cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica, iar dobanzile se calculeaza pana la data platii integrale, respectiv data stabilita prin borderoul intocmit de organul fiscal.
Sumele de plata se suporta din sumele incasate, cu titlu de timbru de mediu, la bugetul Fondului pentru Mediu.
Sursa: Lege5.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Depasire plafon micro
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp trebuie depus formularul D700?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In T2 a platit 716 lei impozit, iar in T1: 0 Va rog sa ma ajutati cu un calcul al impozitului pe profit aferent trimestrului 3 si cu inregistrarile contabile pentru sumele aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Expropriere teren. Tratament TVA
Intrebare: O societate platitoare de TVA a fost expropriata pentru un teren construibil de primarie, conform L. 255/2010 si HCL 860/2023, in caz de utilitate publica (construire parc). Pentru suma primita si incasata de societate cu titlu de despagubire, se emite factura? Aceasta suma este scutita de TVA sau se considera livrare? Mentionez ca terenul a fost achizitionat de societate de la o persoana fizica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratamentul fiscal si contabil al promotiilor 10+1 si al reducerilor comerciale ulterioare
Intrebare: As dori sa ma ajutati cu urmatoarea speta: achizitionez marfa cu 10 lei/buc, 100 bucati. Am o agreare cu furnizorul de la care achizitionez sa vand produsele 10 buc la pret de 13 lei (pret de lista) + 1 buc gratuit, iar acest furnizor, la sfarsit de an, imi va acorda un discount pentru valoarea marfii achizitionate. Se poate introduce la vanzare produsul oferit gratuit cu pretul de 0,01 lei sau trebuie sa inregistrez pretul de vanzare de 13 lei, la care sa aplic discount 100%, astfel incat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<