Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajustarea valorii materiei prime

10-Nov-2009
4711

Intrebare:


Cu ocazia inventarii patrimoniului la data de 31.12.2008, s-a constat ca stocurile de materie prima(tabla, in speta) au valoare contabila neta mai mica decat valorea de intrare in gestiune(costul istoric de achizitie).

Ca urmare, s-a hotarat calcularea si inregistrarea in evidentele contabile a ajustarilor de valoare, in cazul acestei materii prime, etapele fiind urmatoarele:

1) Valoarea ajustarii de valoarea a fost inregistrata in contul 391(6814=391-cheltuiala nedeductibila) -

2) S-a procedat la inlocuirea costului de achizitie cu valoarea contabila neta(costul de achizitie ajustat) in fisele de magazie

3) Au fost diminuate preturile de vanzare ale produselor finite obtinute din procesarea materiei prime respective, incepand cu 01.01.2009 -

Societatea foloseste inventarul intermitent ca metoda de scoatere din gestiune a materiilor prime consumate.

Incepand cu luna ianuarie 2009, si pana in prezent, am procedat astfel:

1) Valoarea materiei prime consumate in procesul tehnologic a fost calculata pe baza valorii noi obtinute in urma ajustarii (601=301-cost de achizitie istoric ajustat);

2) Concomitent:
-am anulat ajustarea aferenta materiei prime consumate in procesul tehnologic ( 391 = 7814 -venit neimpozabil);

-am trecut pe cheltuieli diferenta intre costul de achizitie si costul de achizitie ajustat ( 6588?? = 301 - cheltuiala deductibila).

Rationamentul pe care m-am bazat a fost acela ca ajustarea de valoare a materiei prime inregistrata la 31.12.2008 atat in evidentele contabile, cat si in evidenta de gestiune(fisele de magazine) ne conduc la o cheltuiala mai mica cu materiile prime consumate, respectiv costuri de productie mai mici, care ne permit preturi de vanzare atractive pe piata pe care activam, evitand astfel de a vinde sub costurile de productie.

Cat de corect am procedat? Daca n-am procedat corect, cum ar trebui sa procedez din punct de vedere contabil si fiscal, bineinteles?

Modificat prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34 si prin Normele de aplicare publicate in aprilie 2009, Codul Fiscal ataca din nou!
Noile reglementari privind impozitul pe profit, impozitul pe venit, TVA-ul, impozitele si taxele locale va afecteaza direct. Cum sa procedati corect si legal, insa mereu in favoarea dvs.?
...raspunsuri din interiorul Ministerului in interiorul Consilierului!

Solutie oferita de
Serviciul de Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Dumneavoastra daca aveti productie trebuie sa aveti obligatoriu organizata si contabilitate de gestiune. Astfel trebuie sa efectuati calculatia costurilor de productie.

Extracontabil, costul de productie determinat de Dumneavoastra trebuie sa cuprinda printre altele, costurile cu achizita materiilor prime ? din care se scade valoarea ajustarilor de valoare. In baza acestui cost de productie (mai mic) stabiliti si preturile de vanzare.

Ca si rationament este corect cum ati gandit ? insa, trebuie sa aveti stabilit acest antecalcul al costului de productie in baza contabilitatii de gestiune.

Din punct de vedere contabil, consider ca scaderea din gestiune a materiilor prime trebuia sa se faca integral prin intermediul contului 601 ? la costul initial de achizitie si nu sa reflectati distinct pe cheltuieli diferenta intre costul de achiztie si costul de achizitie ajustat ( 6588 = 301).

Cheltuiala din contul 601 (la cost de achizitie ) in momentul descarcarii de gestiune, in opinia mea, in conditiile pe care le-ati prezentat, este integral o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.

Este corect tratamentul fiscal pe care l-ati acordat ajustarilor de valoare atat la constituire cat si la anularea acestora.

Articol adaugat la 10 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici