Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarzii

21-Iul-2025
657
Cat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarzii
Achizitionarea unei masini in Romania nu se incheie in momentul semnarii contractului de vanzare-cumparare. De fapt, de acolo incepe o cursa contra cronometru in care cumparatorul trebuie sa indeplineasca mai multe obligatii legale pentru a deveni, in mod efectiv si complet, proprietarul recunoscut al autovehiculului in fata statului roman.

Din pacate, multi cumparatori trateaza superficial aceste formalitati, ceea ce poate conduce la amenzi usturatoare, imposibilitatea de a incheia RCA-ul, blocaje administrative sau, in unele cazuri, la complicatii juridice majore. De aceea, este esential sa cunosti exact care sunt termenele legale si consecintele nerespectarii acestora.

Doua termene esentiale pentru cumparatorul unei masini


Dupa semnarea contractului, cumparatorul are doua obligatii distincte, fiecare cu propriul termen legal:

1. Declararea la Directia de Taxe si Impozite – maxim 30 de zile


Aceasta etapa are loc la primaria de care apartii cu domiciliul sau resedinta. Este momentul in care masina intra in evidenta fiscala a noului proprietar si se emite o decizie de impunere, necesara pentru achitarea impozitului auto.


Documentele necesare includ:
  • contractul de vanzare-cumparare (original copie)
  • cartea de identitate a vehiculului (CIV)
  • copia dupa certificatul de inmatriculare
  • actul de identitate al cumparatorului
  • cerere tip (pusa la dispozitie de primarie)

Sanctiuni pentru depasirea termenului:
  • amenda intre 100 si 500 lei (Codul de procedura fiscala)
  • ramanerea vanzatorului ca titular fiscal al masinii (posibilitatea ca acesta sa primeasca in continuare taxe si impozite pe numele lui)

2. Inmatricularea vehiculului pe numele tau – maxim 90 de zile


Conform art. 11 din Codul Rutier, inmatricularea trebuie finalizata in cel mult 90 de zile de la semnarea contractului. In lipsa inmatricularii, chiar daca ai contractul in buzunar, masina NU este recunoscuta oficial ca apartinandu-ti din punct de vedere administrativ.

Documentele necesare includ:
  • contractul de vanzare-cumparare (in original)
  • fisa de inmatriculare completata si semnata
  • cartea de identitate a vehiculului (CIV)
  • certificatul de atestare fiscala al fostului proprietar (eliberat de primaria lui)
  • cartea de identitate a cumparatorului
  • dovada platii taxei de inmatriculare (cand e cazul)
  • asigurare RCA valabila pe numele noului proprietar
  • dovada platii certificatului de inmatriculare si a placutelor (daca le schimbi)

Sanctiuni pentru intarziere:
  • amenda intre 1.305 si 4.350 de lei (6–20 puncte amenda)
  • retinerea talonului de catre politie
  • Imposibilitatea incheierii unui RCA valabil pe termen lung, intrucat asiguratorii solicita ca numele de pe polita sa coincida cu cel din talon
  • Imposibilitatea vanzarii legale a vehiculului catre o terta parte, fara a fi mai intai inmatriculat pe numele real al actualului proprietar
  • Risc in cazul unui accident – asigurarea poate refuza plata despagubirilor, considerand ca utilizatorul nu este proprietarul legal
  • Posibile complicatii juridice daca vehiculul este implicat intr-o infractiune sau dosar penal – responsabilitatea poate fi transferata fostului proprietar, care figureaza in acte

Ce alte documente trebuie pregatite pentru inmatriculare?


Procesul de inmatriculare la DRPCIV nu se rezuma doar la prezentarea contractului. Iata lista completa a actelor necesare:
  • Cererea de inmatriculare (formular tipizat disponibil la DRPCIV sau online)
  • Actul de identitate al solicitantului – original si copie
  • Cartea de identitate a vehiculului (CIV) – in original si copie
  • Certificatul de inmatriculare vechi (talonul), cu mentiunea „instrainat catre…”
  • Contractul de vanzare-cumparare – original si copie
  • Dovada platii contravalorii certificatului de inmatriculare – aprox. 37 lei
  • Polita RCA valabila pe numele cumparatorului
  • Dovada platii contravalorii placutelor de inmatriculare, daca este cazul
  • Fisa de inmatriculare – doar in unele judete
  • Adeverinta de la primarie privind inscrierea in evidentele fiscale – in functie de judet

Este important de mentionat ca, daca vehiculul este cumparat din alt judet, pot fi necesare placute noi, cu indicativul judetului in care va fi inmatriculat.

Ce trebuie sa stii despre placutele de inmatriculare?

O greseala frecventa este presupunerea ca poti pastra placutele de inmatriculare ale fostului proprietar la nesfarsit. Acest lucru este permis doar temporar, in perioada celor 90 de zile, si numai daca placutele nu au fost declarate ca pastrate de vanzator.

Daca fostul proprietar a cerut pastrarea combinatiei numerice, cumparatorul va trebui sa solicite altele noi.

Inmatricularea provizorie: o solutie temporara?


In cazul in care cumparatorul nu are toate actele pentru inmatricularea definitiva (de exemplu, lipsa certificatului fiscal al vanzatorului), poate opta pentru numere rosii – adica o inmatriculare provizorie, valabila pentru maxim 90 de zile (3 perioade a cate 30 de zile). Aceasta poate fi o solutie temporara pentru a circula legal, dar nu inlocuieste inmatricularea definitiva.

Ce se intampla daca vanzatorul nu declara vanzarea?


Legea prevede ca si vanzatorul sa notifice autoritatile fiscale despre instrainarea masinii, de obicei in acelasi termen de 30 de zile. Daca acesta nu face notificarea si cumparatorul intarzie cu declararea fiscala, vanzatorul ramane responsabil de impozit si, in cazuri speciale, de contraventiile in care este implicata masina (inclusiv rovinieta, parcare sau amenzi rutiere).

De aceea, se recomanda ca vanzatorul sa ataseze la declaratia de instrainare o copie a contractului si, daca este posibil, sa trimita notificare si catre DRPCIV.

Situatii speciale


Ce se intampla daca noul proprietar este persoana juridica?

Termenele sunt aceleasi, dar este necesar un certificat de inregistrare fiscala (CUI) si, in functie de judet, pot fi solicitate documente suplimentare precum imputernicire, act constitutiv sau dovada sediului social.

Ce se intampla in cazul unui contract incheiat in strainatate?

Daca autovehiculul a fost cumparat din alta tara UE, trebuie trecut mai intai prin Registrul Auto Roman (RAR), iar termenul de 90 de zile se calculeaza de la data emiterii actelor vamale sau de la obtinerea Cartii de Identitate RAR, nu de la semnarea contractului international.

Platforma contract-auto.ro – un aliat important

Pentru a evita toate aceste capcane administrative, platforma de generare a unui contract auto iti ofera:
  • Un contract de vanzare-cumparare complet, cu campuri adaptate legislatiei actuale
  • Export automat in PDF, usor de tiparit sau trimis autoritatilor
  • Instructiuni pas cu pas pentru tot procesul: fiscal, juridic si de inmatriculare
  • Servicii suplimentare optionale, precum modele de cereri pentru primarie sau lista actelor pentru DRPCIV

Cumparatorul are 30 de zile pentru a declara masina la taxe si 90 de zile pentru a o inmatricula pe numele sau. Nerespectarea acestor termene atrage sanctiuni si riscuri administrative. Fiecare pas – de la redactarea corecta a contractului, pana la depunerea actelor la DITL si DRPCIV – trebuie urmat cu seriozitate.

Pentru o experienta legala fara griji, foloseste platforma contract-auto.ro, locul unde documentele sunt clare, actualizate si gata de utilizare. Nu lasa timpul sa lucreze impotriva ta – actioneaza rapid si corect pentru a deveni, cu adevarat, proprietarul legal al masinii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! Schimbari e-Factura si e-Transport din ianuarie 2025. Cum sa le respecti FARA amenzi

    • Din 2025, sistemele e-Factura si e-Transport sunt obligatorii pentru toate tranzactiile si transporturile de marfuri, introducand reguli noi de emitere, transmitere si raportare. Scopul modificarilor aplicate de la 1 ianuarie este cresterea transparentei, reducerea erorilor si facilitarea controlului fiscal. Noile obligatii vizeaza atat operatiunile B2B si B2C, cat si achizitiile publice si sectoriale. Contribuabilii trebuie sa respecte aceste reguli pentru a evita sanctiunile si a asigura...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru persoanele juridice, reflectand contributia acestora la bugetul de stat in functie de rezultatul financiar obtinut. Calculul si evidenta sa contabila trebuie realizate corect, conform legislatiei fiscale in vigoare. In practica, pot aparea situatii in care impozitul efectiv datorat difera de cel inregistrat contabil. Aceste diferente se regularizeaza la inchiderea exercitiului financiar. Prin urmare, analiza periodica a...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Bilant de lichidare si reglementari cheie

    • Atunci cand o societate comerciala isi incheie definitiv activitatea, fie prin dizolvare voluntara, fie prin insolventa sau alte motive prevazute de lege, este obligatorie intocmirea bilantului de lichidare. Acest document reflecta imaginea patrimoniala a companiei inainte de radiere. Intocmirea corecta a bilantului de lichidare si respectarea cadrului legal sunt esentiale pentru protejarea administratorilor si lichidatorilor de raspundere personala si pentru asigurarea unei inchideri...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende in 2025. Poate fi retinut si declarat chiar daca firma NU a platit dividendele catre asociati?

    • Distribuirea si impozitarea dividendelor reprezinta un aspect esential al gestionarii relatiilor financiare dintre societate si asociatii sai. Respectarea termenelor de declarare si plata a impozitului este obligatorie, indiferent de momentul efectiv al platii dividendelor catre asociati. In acest context, o societate care distribuie dividende in ianuarie 2025 catre asociati persoane fizice in valoare de 100.000 lei brut este corect sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pana in 25...» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA] Defiscalizare casa de marcat 2025

    • Defiscalizarea casei de marcat este un proces prin care se anuleaza inregistrarea fiscala a unui aparat de marcat electronic, situatie care poate aparea in mai multe contexte: inchiderea definitiva a activitatii comerciale, necesitatea inlocuirii echipamentului existent sau deteriorarea ireparabila a dispozitivului. Procesul implica parcurgerea mai multor etape obligatorii si presupune pregatirea unui set complet de documente justificative pentru a indeplini toate cerintele legale impuse de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016