Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CCR: Excluderea de la pensia de invaliditate a unor beneficiari nu este justificata obiectiv

10-Feb-2020
3653

Curtea Constitutionala a Romaniei, prin decizia 702/2019, motiveaza exceptia de neconstitutionalitate a sintagmei „la inscrierea initiala la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Curtea Constitutionala a Romaniei considera ca excluderea unor beneficiari de pensii de invaliditate de la aplicarea indicelui de corectie nu a fost obiectiva. Pentru stabilirea limitei de varsta potrivit Legii nr.263/2010, atat pentru persoanele care au obtinut pensie de invaliditate in temeiul Legii nr.19/2000, cat si pentru cele care au obtinut acelasi tip de pensie in temeiul Legii nr.263/2010, se va avea in vedere stagiul complet de cotizare prevazut de aceasta din urma lege. 

Persoanele care au obtinut pensie de invaliditate potrivit legislatiei anterioare nu beneficiaza de niciun avantaj obtinut in temeiul Legii nr. 19/2000, astfel incat excluderea acestora de la aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 nu este justificata in mod obiectiv si rational.

Motivarea exceptiei de neconstitutionalitate:

-dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010, care prevad ca indicele de corectie a punctajului mediu anual in functie de care se calculeaza pensia se acorda la „inscrierea initiala la pensie”, sunt neconstitutionale in masura in care se interpreteaza ca se aplica si persoanelor care au obtinut pensie de invaliditate 2 inaintea intrarii in vigoare a Legii nr.263/2010, cu efectul excluderii acestora de la acordarea acestui indice cu prilejul calcularii pensiei pentru limita de varsta in conditiile acestei din urma legi;

-pensia de invaliditate nu poate fi apreciata ca o inscriere initiala la pensie, avand in vedere atat caracterul aleatoriu al acesteia, cat si principiul egalitatii prevazut de dispozitiile art.2 lit.d) din Legea nr.263/2010, potrivit carora tuturor participantilor la sistemul public de pensii, contribuabili si beneficiari, aflati in aceeasi situatie juridica, trebuie sa li se asigure un tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege;

-in caz contrar, este incalcat principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece elementul aleatoriu al pierderii capacitatii de munca nu justifica un tratament diferit intre persoanele pentru care Legea nr.263/2010 prevede aceleasi conditii de pensionare pentru limita de varsta. 

Ratiunea instituirii indicelui de corectie a fost aceea de atenuare a efectelor negative generate de modul initial de calcul al pensiei, care determina pentru toate persoanele care intra sub incidenta noii legi un punctaj mediu anual mai mic prin cresterea stagiului complet de cotizare. 

Totodata, autorii exceptiei sustin ca pensia pentru limita de varsta este una de sine statatoare si nu decurge din pensia de invaliditate, modul de stabilire intrand sub incidenta art.95 din Legea nr.263/2010. De asemenea, autorii invoca cele retinute de Curtea Constitutionala prin Decizia nr.680 din 26 iunie 2012, in sensul ca legiuitorul nu poate impune conditii nerezonabile pentru persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca din cauza bolilor obisnuite si a accidentelor care nu au legatura cu munca in privinta acordarii pensiei de invaliditate. 

Autorii exceptiei considera ca cele retinute de inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017 si Decizia nr.29 din 14 mai 2018 sunt neconstitutionale, intrucat interpreteaza dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010 in sensul care produce efectele neconstitutionale criticate. 

De asemenea, sunt invocate dispozitiile art.49 alin.(1) din Legea nr.263/2010 care asimileaza stagiului de cotizare perioada in care asiguratul a primit pensia de invaliditate, considerand ca aceasta este un argument in plus in favoarea faptului ca acordarea acestei pensii nu poate fi considerata ca inscriere initiala la pensie. 

In concluzie, avand in vedere cele mai sus retinute, Curtea constata ca, in ceea ce priveste persoanele care au obtinut pensie de invaliditate in temeiul Legii nr.19/2000, interpretarea sintagmei „la inscrierea initiala la pensie”, cuprinsa in continutul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, in sensul ca acestora nu li se acorda indicele de corectie prevazut la alin.(1) al aceluiasi articol de lege cu prilejul stabilirii pensiei pentru limita de varsta in conditiile de stagiu de cotizare si varsta legala de pensionare prevazute de Legea nr.263/2010 creeaza un tratament juridic diferit, care nu este sustinut de o justificare obiectiva si rezonabila, fiind astfel contrar prevederilor constitutionale care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor. 

Prin urmare, Curtea apreciaza ca aceasta sintagma legala este constitutionala doar in masura in care se interpreteaza ca pentru persoanele care au obtinut pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 inscrierea initiala la pensie se refera la momentul cand stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oara in conditiile Legii nr.263/2010, respectiv atunci cand a fost acordata pensia pentru limita de varsta. 

Pentru mai multe detalii privind Decizia 702/2019, click aici.

 

Sursa: Curtea Constitutionala a Romaniei

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "CCR: Excluderea de la pensia de invaliditate a unor beneficiari nu este justificata obiectiv":
Rating:

Nota: 3.63 din 4 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Miercuri, 30 Iunie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularul 394
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca miercuri 30 iunie este ultima zi in care se poate depune ”Declaratia informativa privind livrarile/ prestarile ?i achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente”. Perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din Legea nr.227/2015) . Obligativitatea depunerii...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat noul model al formularului tipizat Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor (Ordinul 722/2021)
    • Ordinul nr. 722/2021 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului si continutului formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 607 din 18 iunie 2021. Actul normativ a intrat...» citeste mai departe aici

  • Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate. Rezolvati problema fara sa apelati la Justitie
    • Stimate contabil, Clientii intarzie cu plata facturilor? Intarzierile acestea va deregleaza fluxul de numerar? In consecinta, aveti la randul dvs. intarzieri cu plata facturilor sau chiar a salariilor? Problema este veche si este prezenta in orice firma. Si, invariabil, ea ajunge intotdeauna spre rezolvare in ograda dvs., a Departamentului Financiar-Contabil. Pentru ca dvs., contabilul, sunteti prima reduta de aparare. Dvs. sunteti cel care trebuie sa analizeze complexitatea fiecarei situatii cu...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata privind veniturile realizate din criptomonede
    • O persoana fizica (nu PFA) doreste sa investeasca o anumita suma in criptomonede. La extragerea acestora PFA este obligata sa isi depuna declaratia unica si sa plateasca impozit (daca obtine profit)? In cazul in care isi depaseste plafonul a 12 salarii este obligat sa plateasca la sanatate si pensie? Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: Veniturile realizate din transferul de moneda virtuala reprezinta venituri impozabile incluse in categoria veniturilor din alte surse, potrivit art. 114...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016