Motivele oficiale pentru care se modifica organizarea inspectiei economico-financiare
Nota de fundamentare aferenta proiectului de ordonanta de urgenta care modifica desfasurarea inspectiei economico-financiare mentioneaza ca actualele conditii ale economiei conduc la necesitatea continuarii masurilor de intarire a disciplinei bugetare si economico-financiare si de imbunatatire a managementului la nivelul unor operatori economici.
Obiectivele sunt incluse si in Programul de guvernare pe perioada 2009-2012, care prevede la Cap. 2 "Politica fiscal-bugetara", inasprirea gradului de sanctionare pentru evaziunea fiscala, concomitent cu cresterea graduala a functiei preventive a controlului fiscalbugetar, in scopul diminuarii economiei necontabilizate, precum si in conditionalitatile cuprinse in Aranjamentul stand-by incheiat cu Fondul Monetar International.
Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79 din 18 iunie 2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost stabilite atributii in sarcina Ministerului Finantelor Publice.
Avand in vedere prevederile Regulamentului CE nr. 2223/1996 privind transmiterea datelor referitoare la conturile nationale si angajamentele asumate prin Scrisoarea de Intentie din iunie 2011 adresata Fondului Monetar International privind perfectionarea sistemului de raportare pentru intreprinderile de stat ce vor fi adaugate bugetului general consolidat conform definitiei ESA, este necesara dezvoltarea capacitatii de a masura deficitul fiscal in baza de angajamente (accrual).
in prezent, legislatia financiar-bugetara nu reglementeaza:
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Inregistare fonduri P.N.R.R In cazul unui contract cu fonduri europene prin P.N.R.R. pentru niste cursuri de perfectionare in domeniul digitalizarii, care sunt conturile de inregistrare contabila a...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
? continutul creantei bugetare;
? titlul de creanta bugetara pentru diferentele constatate de control;
? accesoriile si modul de calcul al acestora;
? termenele de plata ale diferentelor si accesoriilor stabilite de control, s.a.
Cadrul legislativ existent nu contine prevederi clare si neinterpretabile privind disciplina bugetara si economico-financiara, necesare pentru cresterea rolului controlului exercitat de Ministerul Finantelor Publice la nivelul unor operatori economici.
In prezent activitatea de control financiar al statului se exercita prin Directia Generala de Control Financiar si structurile subordonate apartinand directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care vor exercita si activitatea de inspectie economico-financiara.
2. Schimbari preconizate
Prezentul act normativ este in concordanta cu prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 79 din 18 iunie 2008 privind masurile economico-financiare la nivelul unor operatori economici, cu modificarile si completarile ulterioare si are drept scop reglementarea inspectiei economico-financiare, care se efectueaza la regiile autonome, societatile si companiile nationale si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativteritoriala este actionar unic sau majoritar, precum si la filialele acestora.
Ordonanta de urgenta privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare la
operatorii economici reglementeaza cu claritate:
? atributiile, competentele si obiectivele inspectiei economico-financiare;
? exercitarea inspectiei economico-financiare (control ex-ante, control operativ si
control ex-post, separat sau combinat);
? cadrul metodologic de efectuare a inspectiei economico-financiare;
? intocmirea actelor de inspectie economico-financiara si valorificarea constatarilor
inscrise in acestea;
? obligatiile operatorilor economici verificati;
? contraventiile, sanctiunile si caile de atac.
3. Impactul socio-economic al proiectului de act normativ
1. Impactul macroeconomic
Crearea sistemului de inspectie economico-financiara exercitata de Ministerul Finantelor Publice la operatorii economici, va conduce la imbunatatirea performantelor acestora si la cresterea disciplinei bugetare si economico-financiare.
2. Impactul asupra mediului de afaceri
Documentul prevede si faptul ca implementarea sistemului de inspectie economico-financiara va conduce la intarirea disciplinei bugetare si economico-financiare la operatorii economici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare vinuri in ambalaje non SGR
Intrebare: Dupa data de 30.06.2025 este interzisa vanzarea vinurilor in ambalaje non-SGR. Distribuitorii (clientii mei) m-au anuntat ca au un stoc semnificativ de ambalaje non-SGR. 1. Pot sa le facturez doar garantia aferenta acestor produse? 2. Pot sa fac retur cu pret 0, facturare cu pret 0 si apoi o pozitie cu garantia SGR? Mentionez ca nu pot determina exact pretul cu care a fost vandut produsul non-SGR. Eu, ca vanzator, sunt distribuitor al producatorului de vinuri. 3. Trebuie sa fac retur catre...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Recunoastere cheltuieli in avans
Intrebare: Un dezvoltator imobiliar are terenul inregistrat in contul 371. Proiectul consta in constructia de case. La un moment dat, se face o donatie catre primarie a unei parcele de teren destinata drumului de acces. Politica firmei este ca terenul sa nu fie capitalizat in costurile caselor. Din punct de vedere fiscal, exista posibilitatea ca descarcarea sa se faca treptat, pe masura ce casele sunt finalizate, iar suma aferenta sa fie inregistrata in contul 471? Ce tip de documente trebuie intocmite...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri obtinute de un sportiv din strainatate. Impozitarea in Romania
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: un sportiv roman, membru al echipei RedBull, participa la competitii internationale in calitate de sportiv de performanta. Aceste competitii se desfasoara atat in tari din Uniunea Europeana, cat si in afara acesteia. Sportivul este remunerat in functie de locul ocupat in cadrul fiecarei competitii, iar impozitele sunt retinute la sursa in tara in care se obtine venitul. In acest context, va rugam sa ne precizati care sunt obligatiile declarative in Romania pentru aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Contributii sociale platite in Austria. Pensie in Romania
Intrebare: O persoana fizica este angajata cu CIM in Romania si plateste contributii sociale conform legislatiei din Romania. In ultimele 12 luni, a lucrat aproximativ 2 luni, neconsecutive, in Austria, unde a avut contract de munca part-time, iar angajatorul i-a retinut si platit contributii sociale in Austria. 1. Care este modalitatea si cum se pot recupera sumele platite ca si contributii salariale in Austria? 2. In cazul in care sumele platite in Austria ca si contributii sociale se pot recupera, ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Monografie contabila taxe vamale si TVA
Intrebare: Pentru efectuarea formalitatilor vamale la importul temporar sosit din Turcia, conform legislatiei in vigoare, este necesar sa garantam drepturile vamale (valoarea TVA si taxa vamala), iar la reexport se va intocmi decizia de regularizare (taxa vamala 3% / luna + 19% TVA). Garantie = 12.200 lei Este corect urmatoarele inregistrari contabile: 1. Plata garantiei vamale: 2678 = 5121 sau ar trebui sa folosim contul 4282 ?Alte creante in legatura cu statul?? 2. Compensarea taxelor si TVA (nu stim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<