Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutati in proiectul de OUG privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii prin accidente auto

14-Sep-2016
1507

Redam mai jos cele mai importante modificari si noutati incluse in proiectul de ordonanta de urgenta privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule.

1. Descrierea situatiei actuale

Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania reglementeaza asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule. in prezent, Codul civil contine, cu titlu general, dispozitii privind contractul de asigurare la art. 2.199-2.212. Conform prevederilor art. 2.213 din Codul civil, asigurarile obligatorii se reglementeaza prin legi speciale.

Evolutia legislatiei nationale si comunitare impune modificarea dipozitiilor care reglementeaza aceasta forma de asigurare.

Necesitatea reglementarii prin ordonanta de urgenta se justifica prin faptul ca evolutiile din piata asigurarilor RCA au un impact rapid si semnificativ asupra unor categorii largi de consumatori si operatori economici, precum si pentru faptul ca evolutia legislatiei nationale si comunitare ce reglementeaza aceasta forma de asigurare impune reformarea sistemului asigurarilor RCA din Romania si alinierea acestuia la practicile validate de experienta mai multor state membre ale Uniunii Europene.


2. Schimbari preconizate

Proiectul de act normativ a fost elaborat tinand cont, in principal, de prevederile directivelor europene in materie, de propunerile formulate de asociatiile profesionale si patronale ale asiguratorilor si transportatorilor auto, precum si de experienta altor state membre in ceea ce priveste reglementarea acestei asigurari.

Principalele modificari pe care le aduce proiectul de act normativ se refera la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract in baza caruia sunt stabilite conditiile generale si particulare ale acoperirii asigurarii RCA, modalitatea si termenele de plata in cazul in care se opteaza pentru plata in rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevazute de lege.

Contractul RCA poate cuprinde alte clauze si conditii suplimentare in masura in care acestea nu restrictioneaza drepturile tertelor persoane prejudiciate. Contractul RCA se incheie pe o perioada de o luna la 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului. Plata primelor de asigurare se face integral sau in rate conform acordului dintre asigurat si asiguratorul RCA.

Proiectul de act normativ prevede posibilitatea suspendarii contractului RCA la cererea asiguratului care a incheiat un contract RCA pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizarii vehiculului. In situatia producerii riscului pe perioada suspendarii contractului RCA, asiguratorul este obligat la plata despagubirii, acesta avand drept de regres impotriva persoanei vinovate de producerea accidentului. Procedura suspendarii se stabileste prin reglementari comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor si A.S.F..

De asemenea, in prezentul proiect de act normativ sunt reglementate limitele minime de raspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementarilor Uniunii Europene astfel:

- pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro;

- pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite,

limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro.

Limitele de raspundere sunt revizuite din 5 in 5 ani, in functie de evolutia indicelui european al preturilor de consum (IEPC) stabilit in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2.494/95 al Consiliului din 23 octombrie 1995 privind indicii armonizati ai preturilor de consum si sunt prevazute in reglementarile Autoritatii de Supraveghere Financiara.

O alta noutate o constituie posibilitatea rascumpararii partii din prejudiciu suportata de asigurat. Prin contractul RCA partile pot conveni posibilitatea rascumpararii, respectiv suportarea de catre asigurat a contravalorii despagubirii corespunzatoare evenimentului, asiguratul compensand asiguratorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitarii despagubirii cuvenite persoanei prejudiciate.

De asemenea, prezentul proiect de act normativ introduce posibilitatea aplicarii procedurii compensarii directe in cazul asigurarilor RCA. Astfel, in baza unei clauze contractuale optionale asiguratul va putea sa se adreseze propriului asigurator RCA pentru obtinerea despagubirilor, acesta recuperand ulterior contravaloarea daunei achitate de la asiguratorul persoanei vinovate.

in urma compensarii directe, asiguratorul RCA al persoanei prejudiate recupereaza contravaloarea daunei de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.

Compensarea directa poate opera in urmatoarele situatii:
- accidentele auto se produc pe teritoriul Romaniei;
- vehiculele implicate in accidentele auto sunt inmatriculate/inregistrate in Romania;
- prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
- ambele vehicule implicate in accidentul auto au asigurare RCA valabila la data evenimentului;
- prejudiciile exclud vatamarile corporale.

Procedura compensarii directe se stabileste prin conventii multilaterale incheiate intre asiguratorii RCA.

Sistemul compensarii directe nu afecteaza dreptul persoanei prejudiciate in urma unui accident auto produs de un vehicul asigurat RCA de a exercita actiunea directa pentru recuperarea prejudiciului produs impotriva asiguratorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului auto.

Proiectul de act normativ contine o serie de dispozitii referitoare la modul de solutionare si de stabilire a despagubirii, plata despagubirii, termenul de plata, desemnarea si atributiile reprezentantului de despagubiri, prevederi care in prezent sunt reglementate prin legislatie secundara emisa de Autoritatea de Supraveghere Financiara. Totodata, prin prezentul proiect de act normativ Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania se constituie ca asociatie profesionala, independenta si autonoma a tuturor societatilor de asigurare, indiferent de forma de organizare si de statul in care isi au sediul social, care, in baza legii, au dreptul sa practice in Romania asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule.

Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania indeplineste atributiile conferite prin proiectul de act normativ, precum: birou de Carte Verde, in conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptata de Subcomitetul de transport rutier al Comitetului de transporturi interioare din cadrul Comisiei economice pentru Europa a ONU, administrare a fondului national de protectie, organism de plata a despagubirilor, centru de informare, organism de compensare, administrare a bazei de date privind evidenta contractelor RCA, colectare si centralizare de date in vederea publicarii de statistici privind asigurarile auto la nivel national si international, publicare a tarifelor de referinta in domeniul asigurarii RCA, rezultate din prelucrarea datelor colectate, fara a afecta insa dreptul fiecarui asigurator RCA de a le stabili in mod liber, elaborare si publicare de analize si studii comparative privind tarifele utilizate de asiguratorii RCA din statele membre si alte informatii considerate relevante pentru asigurarea RCA. Pentru indeplinirea atributiilor de birou national auto, de organism de plata a despagubirilor si de organism de compensare, Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania isi constituie o structura proprie denumita Fondul national de protectie, prin contributia tuturor membrilor, proportional cu volumul primelor brute incasate din vanzarea contractelor RCA/Carte Verde.

Atributiile Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania creeaza conditiile pentru realizarea unor analize de piata complete, precum si pentru calcularea periodica a unui nivel mediu de referinta al primelor RCA.

Un alt aspect nou reglementat consta in stabilirea unor criterii generale de evaluare a despagubirii pe cale amiabila, in caz de vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii ori de deces rezultate in urma unui accident de vehicule.

Inexistenta unui cadru normativ care sa reglementeze modul si criteriile de evaluare in cuantificarea despagubirilor morale a condus la discriminari intre victimele unor infractiuni savarsite cu intentie fata de victimele unor accidente de vehicule care in majoritate sunt produse din culpa, intre victimele unor accidente de vehicule care au avut urmari mai putin grave fata de victimele unor accidente soldate cu vatamarea/decesul unui numar mare de persoane, precum si intre victimele unor accidente rutiere care isi valorifica pretentiile la asiguratori diferiti sau instante diferite, dupa caz, si carora, in conditii similare, din cauza absentei unor criterii normative obiective, li se acorda despagubiri semnificativ diferite.

Reglementarea acestui aspect nu reprezinta un demers singular la nivelul statelor europene. Potrivit experientei europene, unele state membre ale Uniunii Europene au inclus in legislatiile nationale masuri/criterii obiective menite a reglementa fenomenul despagubirilor morale. Solutia de reglementare cel mai des folosita in aceste state este cea pe baza de sistem tabelar, care si-a dovedit viabilitatea in timp.

De asemenea, in contextul reglementat de art. 21 alin. (2) si art. 181 alin. (3) din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si de reasigurare (Directiva Solvabilitate II), transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea tarifelor sau sa supuna aprobarii sale prealabile majorarea acestora numai in cazul introducerii unui sistem national general de control al preturilor.

Transpunerea prevederilor sus-mentionate in legislatia nationala largeste posibilitatile de actiune si interventie cu privire la stabilirea nivelului primelor de catre asiguratori, in conditiile introducerii unui sistem national general de control al preturilor. in absenta acestei prevederi, nu exista vreo situatie in care sa se poata interveni asupra nivelului primelor.


Piata asigurarilor este liberalizata complet din punct de vedere al stabilirii preturilor, respectiv primelor de asigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiara neputand interveni asupra conditiilor de asigurare decat in masura in care acestea pot fi dovedite ca fiind abuzive in relatia cu asiguratii. Liberalizarea preturilor produselor/serviciilor functioneaza eficient in conditiile existentei unei piete concurentiale.

Cu toate ca piata asigurarilor este liberalizata, Directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, in anumite conditii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preturilor. in acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorarii acestora, ca parte a unui sistem general de control al preturilor.

Introducerea in proiectul de act normativ a acestei prevederi va oferi posibilitatea legala de a se putea interveni asupra nivelului primei, ca o actiune de ultima instanta, in contextul introducerii unui sistem national general de control al preturilor.


Alte elemente importante introduse in proiectul de act normativ:

• prevederi speciale cu privire la incetarea, denuntarea contractului RCA si asigurarea multipla;
• prevederi cu privire la modul de aplicare a asigurarii RCA;
• prevederi cu privire la legislatia aplicabila in functie de locul de producere a accidentului;
• obligatiile asiguratului;
• obligatiile asiguratorului RCA cu privire la stabilirea tarifelor de prima si informarea partilor privind solutionarea cererii de despagubire, stabilirea si plata despagubirilor;
• prevederi care reglementeaza asigurarea de frontiera;
• prevederi cu privire la reglementarea activitatii Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) in calitate de fond national de protectie, de organism de plata a despagubirilor, centru de informare si organism de compensare.

Puteti consulta AICI proiectul de OUG!

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noutati in proiectul de OUG privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii prin accidente auto":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • REMINDER ANAF: Cand trebuie depusa Declaratia 101 si care sunt exceptiile de la termen
    • Data de 25 martie 2021 inclusiv reprezinta termenul limita pentru completarea si depunerea impozitului pe profit pentru anul 2020, potrivit informatiilor publicate de Administratia Nationala de Administrare Fiscala. Impozitul datorat se va declara in Declaratia privind impozitul pe profit - formular 101. Platitorii de impozit pe profit mai au la dispozitie mai mult de doua luni pentru a completa formularul 101. Pentru mai multe informatii referitoare la conditiile declaratiei 101 pentru...» citeste mai departe aici

  • Depunerea declaratiei 100. Pentru impozitul pe venitul microintreprinderii trim. IV 2020 se completeaza formularul?
    • Intrebare: Pentru trimestrul IV 2020, in cazul microintreprinderilor, se depune declaratia 100? Daca da, se mai aplica bonificatia de 10%? Raspunsul specialistului: Termenul de declarare si plata pentru trimestrul IV 2020 - impozit pe venit microintreprindere este data de 25.01.2021. Nu se mai acorda bonificatie, pentru trimestrul IV an 2020. »»In atentia contribuabililor! Depunerea formularului 094 pentru anul 2021 se face pana pe data de 25 ianuarie«« Raspuns oferit de...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna FEBRUARIE 2021
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna februarie 2021. Primul termen limita este luni, 1 februarie, cand contribuabilii trebuie sa depuna doua formulare: 394 si 012. Declaratii fiscale pentru luna februarie 2021: TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in...» citeste mai departe aici

  • Normele anuale de venit in 2021 pentru activitati independente. Vezi lista publicata de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, lista cu normele anuale de venit in anul 2021 pentru activitati independente. Lista cu normele anuale de venit pentru activitati independente in 2021: Alba Caras-Severin Harghita Salaj Arad Calarasi Hunedoara Satu Mare Arges Cluj Ialomita Sibiu Bacau Constanta Iasi Suceava Bihor Covasna Maramures Teleorman Bistrita-Nasaud Dambovita Mehedinti Timis Botosani Dolj Mures Tulcea Braila Galati Neamt Vaslui Sursa: ANAF» citeste mai departe aici

  • Cum s-a schimbat industria de retail si ce trebuie sa stii pentru a te adapta noilor cerinte
    • Retailul traditional nu dispare, se schimba. Pandemia de coronavirus a modificat comportamentul de cumparare al oamenilor, insa acest lucru nu a afectat toata industria cu amanuntul, unele magazine fizice inregistrand cresteri la nivelul vanzarilor. Selectarea unei structuri de business corecte, elaborarea unui plan de lucru detaliat, alegerea mobilierului si dispozitivelor potrivite si identificarea celor mai bune instrumente de promovare sunt doar cateva dintre aspectele de care este bine sa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016