Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noutati in proiectul de OUG privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii prin accidente auto

14-Sep-2016
515

Redam mai jos cele mai importante modificari si noutati incluse in proiectul de ordonanta de urgenta privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule.

1. Descrierea situatiei actuale

Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania reglementeaza asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule. in prezent, Codul civil contine, cu titlu general, dispozitii privind contractul de asigurare la art. 2.199-2.212. Conform prevederilor art. 2.213 din Codul civil, asigurarile obligatorii se reglementeaza prin legi speciale.

Evolutia legislatiei nationale si comunitare impune modificarea dipozitiilor care reglementeaza aceasta forma de asigurare.

Necesitatea reglementarii prin ordonanta de urgenta se justifica prin faptul ca evolutiile din piata asigurarilor RCA au un impact rapid si semnificativ asupra unor categorii largi de consumatori si operatori economici, precum si pentru faptul ca evolutia legislatiei nationale si comunitare ce reglementeaza aceasta forma de asigurare impune reformarea sistemului asigurarilor RCA din Romania si alinierea acestuia la practicile validate de experienta mai multor state membre ale Uniunii Europene.


2. Schimbari preconizate

Proiectul de act normativ a fost elaborat tinand cont, in principal, de prevederile directivelor europene in materie, de propunerile formulate de asociatiile profesionale si patronale ale asiguratorilor si transportatorilor auto, precum si de experienta altor state membre in ceea ce priveste reglementarea acestei asigurari.

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii

Principalele modificari pe care le aduce proiectul de act normativ se refera la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract in baza caruia sunt stabilite conditiile generale si particulare ale acoperirii asigurarii RCA, modalitatea si termenele de plata in cazul in care se opteaza pentru plata in rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevazute de lege.

Contractul RCA poate cuprinde alte clauze si conditii suplimentare in masura in care acestea nu restrictioneaza drepturile tertelor persoane prejudiciate. Contractul RCA se incheie pe o perioada de o luna la 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului. Plata primelor de asigurare se face integral sau in rate conform acordului dintre asigurat si asiguratorul RCA.

Proiectul de act normativ prevede posibilitatea suspendarii contractului RCA la cererea asiguratului care a incheiat un contract RCA pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizarii vehiculului. In situatia producerii riscului pe perioada suspendarii contractului RCA, asiguratorul este obligat la plata despagubirii, acesta avand drept de regres impotriva persoanei vinovate de producerea accidentului. Procedura suspendarii se stabileste prin reglementari comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor si A.S.F..

De asemenea, in prezentul proiect de act normativ sunt reglementate limitele minime de raspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementarilor Uniunii Europene astfel:

- pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro;

- pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite,

limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro.

Limitele de raspundere sunt revizuite din 5 in 5 ani, in functie de evolutia indicelui european al preturilor de consum (IEPC) stabilit in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2.494/95 al Consiliului din 23 octombrie 1995 privind indicii armonizati ai preturilor de consum si sunt prevazute in reglementarile Autoritatii de Supraveghere Financiara.

O alta noutate o constituie posibilitatea rascumpararii partii din prejudiciu suportata de asigurat. Prin contractul RCA partile pot conveni posibilitatea rascumpararii, respectiv suportarea de catre asigurat a contravalorii despagubirii corespunzatoare evenimentului, asiguratul compensand asiguratorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitarii despagubirii cuvenite persoanei prejudiciate.

De asemenea, prezentul proiect de act normativ introduce posibilitatea aplicarii procedurii compensarii directe in cazul asigurarilor RCA. Astfel, in baza unei clauze contractuale optionale asiguratul va putea sa se adreseze propriului asigurator RCA pentru obtinerea despagubirilor, acesta recuperand ulterior contravaloarea daunei achitate de la asiguratorul persoanei vinovate.

in urma compensarii directe, asiguratorul RCA al persoanei prejudiate recupereaza contravaloarea daunei de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.

Compensarea directa poate opera in urmatoarele situatii:
- accidentele auto se produc pe teritoriul Romaniei;
- vehiculele implicate in accidentele auto sunt inmatriculate/inregistrate in Romania;
- prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
- ambele vehicule implicate in accidentul auto au asigurare RCA valabila la data evenimentului;
- prejudiciile exclud vatamarile corporale.

Procedura compensarii directe se stabileste prin conventii multilaterale incheiate intre asiguratorii RCA.

Sistemul compensarii directe nu afecteaza dreptul persoanei prejudiciate in urma unui accident auto produs de un vehicul asigurat RCA de a exercita actiunea directa pentru recuperarea prejudiciului produs impotriva asiguratorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului auto.

Proiectul de act normativ contine o serie de dispozitii referitoare la modul de solutionare si de stabilire a despagubirii, plata despagubirii, termenul de plata, desemnarea si atributiile reprezentantului de despagubiri, prevederi care in prezent sunt reglementate prin legislatie secundara emisa de Autoritatea de Supraveghere Financiara. Totodata, prin prezentul proiect de act normativ Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania se constituie ca asociatie profesionala, independenta si autonoma a tuturor societatilor de asigurare, indiferent de forma de organizare si de statul in care isi au sediul social, care, in baza legii, au dreptul sa practice in Romania asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule.

Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania indeplineste atributiile conferite prin proiectul de act normativ, precum: birou de Carte Verde, in conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptata de Subcomitetul de transport rutier al Comitetului de transporturi interioare din cadrul Comisiei economice pentru Europa a ONU, administrare a fondului national de protectie, organism de plata a despagubirilor, centru de informare, organism de compensare, administrare a bazei de date privind evidenta contractelor RCA, colectare si centralizare de date in vederea publicarii de statistici privind asigurarile auto la nivel national si international, publicare a tarifelor de referinta in domeniul asigurarii RCA, rezultate din prelucrarea datelor colectate, fara a afecta insa dreptul fiecarui asigurator RCA de a le stabili in mod liber, elaborare si publicare de analize si studii comparative privind tarifele utilizate de asiguratorii RCA din statele membre si alte informatii considerate relevante pentru asigurarea RCA. Pentru indeplinirea atributiilor de birou national auto, de organism de plata a despagubirilor si de organism de compensare, Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania isi constituie o structura proprie denumita Fondul national de protectie, prin contributia tuturor membrilor, proportional cu volumul primelor brute incasate din vanzarea contractelor RCA/Carte Verde.

Atributiile Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania creeaza conditiile pentru realizarea unor analize de piata complete, precum si pentru calcularea periodica a unui nivel mediu de referinta al primelor RCA.

Un alt aspect nou reglementat consta in stabilirea unor criterii generale de evaluare a despagubirii pe cale amiabila, in caz de vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii ori de deces rezultate in urma unui accident de vehicule.

Inexistenta unui cadru normativ care sa reglementeze modul si criteriile de evaluare in cuantificarea despagubirilor morale a condus la discriminari intre victimele unor infractiuni savarsite cu intentie fata de victimele unor accidente de vehicule care in majoritate sunt produse din culpa, intre victimele unor accidente de vehicule care au avut urmari mai putin grave fata de victimele unor accidente soldate cu vatamarea/decesul unui numar mare de persoane, precum si intre victimele unor accidente rutiere care isi valorifica pretentiile la asiguratori diferiti sau instante diferite, dupa caz, si carora, in conditii similare, din cauza absentei unor criterii normative obiective, li se acorda despagubiri semnificativ diferite.

Reglementarea acestui aspect nu reprezinta un demers singular la nivelul statelor europene. Potrivit experientei europene, unele state membre ale Uniunii Europene au inclus in legislatiile nationale masuri/criterii obiective menite a reglementa fenomenul despagubirilor morale. Solutia de reglementare cel mai des folosita in aceste state este cea pe baza de sistem tabelar, care si-a dovedit viabilitatea in timp.

De asemenea, in contextul reglementat de art. 21 alin. (2) si art. 181 alin. (3) din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si de reasigurare (Directiva Solvabilitate II), transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea tarifelor sau sa supuna aprobarii sale prealabile majorarea acestora numai in cazul introducerii unui sistem national general de control al preturilor.

Transpunerea prevederilor sus-mentionate in legislatia nationala largeste posibilitatile de actiune si interventie cu privire la stabilirea nivelului primelor de catre asiguratori, in conditiile introducerii unui sistem national general de control al preturilor. in absenta acestei prevederi, nu exista vreo situatie in care sa se poata interveni asupra nivelului primelor.


Piata asigurarilor este liberalizata complet din punct de vedere al stabilirii preturilor, respectiv primelor de asigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiara neputand interveni asupra conditiilor de asigurare decat in masura in care acestea pot fi dovedite ca fiind abuzive in relatia cu asiguratii. Liberalizarea preturilor produselor/serviciilor functioneaza eficient in conditiile existentei unei piete concurentiale.

Cu toate ca piata asigurarilor este liberalizata, Directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, in anumite conditii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preturilor. in acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorarii acestora, ca parte a unui sistem general de control al preturilor.

Introducerea in proiectul de act normativ a acestei prevederi va oferi posibilitatea legala de a se putea interveni asupra nivelului primei, ca o actiune de ultima instanta, in contextul introducerii unui sistem national general de control al preturilor.


Alte elemente importante introduse in proiectul de act normativ:

• prevederi speciale cu privire la incetarea, denuntarea contractului RCA si asigurarea multipla;
• prevederi cu privire la modul de aplicare a asigurarii RCA;
• prevederi cu privire la legislatia aplicabila in functie de locul de producere a accidentului;
• obligatiile asiguratului;
• obligatiile asiguratorului RCA cu privire la stabilirea tarifelor de prima si informarea partilor privind solutionarea cererii de despagubire, stabilirea si plata despagubirilor;
• prevederi care reglementeaza asigurarea de frontiera;
• prevederi cu privire la reglementarea activitatii Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) in calitate de fond national de protectie, de organism de plata a despagubirilor, centru de informare si organism de compensare.

Puteti consulta AICI proiectul de OUG!

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noutati in proiectul de OUG privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii prin accidente auto":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.