Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Finantele modifica Legea 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor. Au fost actualizate contraventiile si sanctiunile

14-Mai-2021
564
Ministerul Finantelor a publicat, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor si pentru modificarea altor acte normative.
 
Conform Expunerii de motive, printre principalele modificari si completari aduse Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor se numara:
 
-modificarea definitiei plafonului de garantare cu referire expresa la nivelul maxim al garantarii pe un contract, nu pe un creditor de asigurare astfel cum este reglementat in prezent; modificarea este necesara pentru a se asigura o protectie reala a creditorilor de asigurari care au calitatea de contractant in mai multe contracte de asigurare incheiate cu societatea in faliment si tine cont totodata de considerentele Deciziei nr. 29/2020 a inaltei Curti de Casatie si Justitie, din dosarul nr. 3167/1/2019, conform careia plafonul de garantare prevazut de lege se aplica pe creante de asigurare, in situatiile in care se exercita dreptul de regres de catre societatea de asigurare care a efectuat plata indemnizatiei catre propriul asigurat, ca efect al subrogarii in drepturile asiguratului CASCO, pentru fiecare creanta in parte;
 
-majorarea cuantumului plafonului de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei, pentru ajustare la rata inflatiei din ultimii ani;
 
-introducerea prevederii conform careia, din suma cuvenita creditorului de asigurari, se retin sumele datorate de catre acesta conform contractului de asigurare incheiat intre parti; scopul prevederii propuse este acela de a diminua durata in care Fondul plateste creditorilor de asigurari sumele datorate, in practica intalnindu-se situatii in care plata a putut fi efectuata, conform legii, numai dupa ce creditorul a facut dovada ca a achitat primele restante conform conditiilor contractuale;
 
-reglementarea competentei Fondului de a deschide dosare de dauna, la solicitarea petentilor, in cazul daunelor avizate la asiguratori inainte de data retragerii autorizatiei de functionare, dar pentru care acestia nu au deschis dosarele de dauna, precum si de a efectua constatari suplimentare pentru dosarele deja deschise de asiguratori; scopul prevederilor propuse este acela de a proteja creditorii de asigurari aflati in situatiile descrise, situatii intalnite in practica;
 
-concentrarea materiei in aceeasi reglementare, prin preluarea in proiectul de lege, cu adaptari, a prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 503/2004, republicata, cu modificarile ulterioare, referitoare la obligatia asiguratorului pentru care s-a dispus masura retragerii autorizatiei de functionare si s-a constatat existenta indiciilor starii de insolventa de a preda Fondului o serie de evidente (privind contractele de asigurare in vigoare, dosarele de dauna etc) si raspunderea conducerii societatii pentru neindeplinirea acestei obligatii. 
 
Adaptarea textului preluat consta, in principal, in raportarea termenului de predare a evidentelor la „data publicarii deciziei A.S.F. de retragere a autorizatiei de functionare si constatare a existentei indiciilor starii de insolventa”, spre deosebire de prevederile actuale in care acest termen se raporteaza la „data publicarii deciziei de inchidere a procedurii de redresare financiara”, pentru a cuprinde si situatiile in care decizia de retragere a autorizatiei este emisa fara ca in prealabil sa fi fost parcursa o procedura de redresare financiara; o adaptare similara a fost efectuata si la art. 12 alin. (1) care reglementeaza posibilitatea creditorilor de asigurari de a solicita Fondului deschiderea dosarului de daune;
 
-introducerea unor dispozitii privind stabilirea cuantumului daunelor morale cu respectarea principiului echitatii si prin raportare la consecintele negative suferite in plan fizic si psihic, tinandu-se cont de criterii obiective si rezonabile; prevederea este necesara in conditiile in care procesul de determinare a cuantumului acestui tip de daune include o doza irefutabila de aproximare raportata la unele criterii precum situatia familiala, profesionala si sociala si are drept scop stabilirea unei valori fara a se ajunge la o imbogatire fara just temei; 
 
-reglementarea expresa a faptului ca executarea silita pentru titlurile executorii obtinute impotriva asiguratorului in faliment nu poate fi demarata impotriva Fondului; prevederea tine cont de considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr. 80/2017 si de necesitatea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere faptul ca Fondul nu se susbstituie asiguratorului in faliment si ca nu exista o transmisiune a obligatiilor acestuia catre Fond;
 
-modificarea caii de atac a deciziilor Fondului de respingere a platii sumelor solicitate; astfel, proiectul de lege prevede faptul ca asemenea decizii pot fi contestate la instantele civile in a caror circumscriptie isi are sediul Fondul (spre deosebire de prevederile actuale care stabilesc posibilitatea de contestare la Curtea de Apel Bucuresti), caile de atac fiind cele prevazute de Codul de procedura civila. Modificarea caii de atac din contencios in civil survine ca urmare a solicitarii inaltei Curti de Casatie si Justitie, prin Ministerul Justitiei;
 
-ca o consecinta a modificarii caii de atac din contencios in civil, proiectul de lege contine totodata propunerea de modificare a alin. (1) de la art. 14 din Ordonanta de urgenta nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat taxa de timbru de 200 lei prevazuta la acest alineat sa fie aplicata si in cazul contestatiilor introduse la instantele judecatoresti in temeiul Legii nr. 213/2015;
 
-introducerea posibilitatii Fondului de a se indrepta in mod direct impotriva persoanelor care au incasat necuvenit sume de la Fond, in vederea recuperarii acestora putand exercita astfel de actiuni inclusiv impotriva persoanelor care indeplinesc servicii de interes public si care au incasat necuvenit sume de la Fond in exercitarea acestor servicii; propunerea are in vedere practica judiciara in domeniul executarilor silite urmare a numeroase demersuri de executare silita declansate de catre executori judecatoresti;
 
-actualizarea capitolului privind contraventiile si sanctiunile, inclusiv introducerea unor prevederi privind posibilitatea aplicarii de sanctiuni contraventionale complementare;
 
-reglementarea competentei A.S.F. de numire a Fondului ca administrator interimar al unui asigurator pentru care se dispune masura retragerii autorizatiei de functionare si se constata indiciile existentei starii de insolventa, precum si reglementarea atributiilor de administrator interimar constand in conservarea patrimoniului societatii intre data deciziei A.S.F. si data deschiderii procedurii de faliment cand este desemnat un lichidator judiciar; pe perioada exercitarii atributiei de administrator interimar, atributiile conducerii asiguratorului se suspenda de drept, cu cateva exceptii expres mentionate, cum ar fi cea de predare a evidentelor catre Fond;
 
-reglementarea expresa a dreptului Fondului de a avea puncte de lucru;
 
-inserarea unei prevederi rezultate din necesitatea solutionarii dosarelor de dauna cu elemente de extraneitate in scopul de a facilita demersurile creditorilor de asigurari, rezidenti in alte state membre, de a obtine despagubiri de la Fond. Astfel, se prevede expres faptul ca, pentru a facilita demersurile creditorilor de asigurari rezidenti in alte state membre de a obtine despagubiri de la Fond, acesta poate mandata Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), care este biroul auto roman conform prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, sau organisme similare din alte state membre/corespondenti externi desemnati sa gestioneze dosarele de dauna, tinand cont de acordurile semnate in cadrul Sistemului Carte Verde. Prevederea este necesara si in conditiile in care birourile nationale auto garanteaza plata despagubirilor chiar si in situatia in care asiguratorul membru al biroului care a incheiat Carte Verde, este in stare de faliment, obligatie asumata prin aderarea la sistemul Carte Verde. Garantia birourilor este la nivelul despagubirii datorate conform legii aplicabile, fara nicio limitare a acesteia. Mai mult decat atat, in cadrul sistemului Carte Verde, birourile nationale din statul de inmatriculare/inregistrare a vehiculelor garanteaza despagubirea persoanelor prejudiciate prin accidente produse pe teritoriul altor state ale caror birouri nationale au aderat la sistem, iar constatarea si evaluarea prejudiciilor se face, cu deplina competenta, de biroul national al statului pe teritoriul caruia s-a produs accidentul, in conformitate cu legea aplicabila, care este, de regula legea statului respectiv;
 
-completarea prevederilor privind resursele financiare ale Fondului, pentru corelare cu prevederile Legii nr. 246/2015 privind redresarea si rezolutia asiguratorilor;
 
-reglementarea posibilitatii Fondului de a-si constitui conturi in valuta, precum si de a-si investi resursele financiare si in instrumente financiare si alte plasamente in valuta;
 
-concentrarea materiei in aceeasi reglementare, prin preluarea in proiectul de lege a prevederilor art. 22 din Legea nr. 503/2004, republicata, cu modificarile ulterioare, si art. 266 alin. (1) din Legea nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la momentul nasterii dreptului creditorilor de asigurari de a solicita Fondului plata sumelor datorate conform legii; concomitent se propune abrogarea art. 22 din Legea nr. 503/2004, republicata, cu modificarile ulterioare;
 
-concentrarea materiei in aceeasi reglementare, prin preluarea in proiectul de lege, cu adaptarile impuse de situatiile intalnite in practica pe parcursul aplicarii legii, a prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 503/2004, republicata, cu modificarile ulterioare, referitoare la comisia speciala din cadrul Fondului, careia legea ii confera competenta de a aproba sau, dupa caz, de a respinge la plata sumele pretinse de petenti; concomitent se propune abrogarea art. 23 din Legea nr. 503/2004, republicata, cu modificarile ulterioare;
 
-reglementarea competentei comisiei speciale de a suspenda solutionarea cererii de plata, in situatia expres reglementata in proiectul de lege in care petentul solicita prelungirea termenului de furnizare a documentatiei solicitate de Fond care include acte emise de alte entitati private sau publice;
 
-crearea cadrului legal care sa permita unor institutii si autoritati ale statului (cum ar fi, de exemplu, unitatile de politie, medicale, inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta etc) sa comunice Fondului, la cerere, informatiile detinute cu privire la cauzele si imprejurarile producerii riscurilor asigurate si la prejudiciile ori vatamarile provocate, in vederea stabilirii si platii despagubirilor cuvenite;
 
-modificarea definitiilor termenilor creanta de asigurari si creditori de asigurari, pentru corelare legislativa cu Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru evitarea unor interpretari contradictorii cu Legea nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul incorect de a incadra creantele de asigurari nascute dupa data deschiderii procedurii de faliment ca si cheltuieli nascute in timpul procedurii;
 
-reglementarea competentei A.S.F. de a stabili, prin norme emise in aplicarea legii, un plafon maxim al platilor efectuate de Fond prin intermediul postei, in scopul diminuarii costurilor generate de comisioanele aferente unor astfel de servicii de plata, in contextul in care exista o marja semnificativa intre comisioanele practicate de posta (in cazul careia, in practica, Fondul a achitat si comisioane variabile aplicate la suma datorata), respectiv de institutiile de credit.
 
-modificari si completari referitoare la: informatiile minime continute de cererea de plata adresata Fondului, inscrisurile atasate cererilor, competenta Fondului de a solicita petentilor informatii si documente suplimentare necesare pentru solutionarea cererilor, cerinta de publicare a Statutului Fondului in Monitorul Oficial al Romaniei, etc.
 
 
Sursa: MFP
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Finantele modifica Legea 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor. Au fost actualizate contraventiile si sanctiunile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016