Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Actualizare ANAF: Ghid fiscal al persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profit

21-Apr-2016
4008

Va informam ca ANAF a actualizat la 21 aprilie 2016 Ghidul fiscal al persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profit.

GHIDUL FISCAL al persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profit

Prezentul ghid se adreseaza persoanelor juridice romane care au obligatia de plata a impozitului pe profit.

Din categoria persoanelor juridice romane fac parte companiile nationale, societatile nationale, regiile autonome, indiferent de subordonare, societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate, inclusiv cele cu participare cu capital strain sau cu capital integral strain, societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica, cooperativele agricole, societatile cooperative, institutiile financiare si institutiile de credit, fundatiile, asociatiile, organizatiile, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane.


CONTRIBUABILII CARE NU SUNT OBLIGATI LA PLATA IMPOZITULUI PE PROFIT

Nu sunt obligate la plata impozitului pe profit urmatoarele persoane juridice romane:

- Trezoreria Statului;


- institu.ia publica, infiin.ata potrivit legii, cu exceptia activitatilor economice desfasurate de
aceasta;
- Academia Romana, precum si fundatiile infiin.ate de Academia Romana in calitate de fondator
unic, cu excep.ia activitatilor economice desfa.urate de acestea;
- Banca Nationala a Romaniei;
- Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii;
- Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii;
- Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii;
- Fondul de garantare a asiguratilor, constituit potrivit legii;
- persoana juridica romana care plateste impozit pe veniturile microintreprinderilor;
- funda.ia constituita ca urmare a unui legat;
- entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica.

Fundatia constituita ca urmare a unui legat, in condi.iile legii, este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane, care, pe baza unui act juridic pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat in mod permanent .i irevocabil realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, in interesul unor colectivitati.


INREGISTRAREA FISCALA A PERSOANELOR JURIDICE ROMANE

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:

a) CODUL DE INREGISTRARE FISCALA (CIF) atribuit de organul fiscal pentru persoanele juridice si pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;

b) CODUL UNIC DE INREGISTRARE (CUI) atribuit potrivit legii speciale pentru persoanele juridice si pentru alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului.

1. Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala

In vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala, contribuabilii mentionati la cap. 3, lit a) au obligatia sa depuna la organul fiscal competent Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate
juridica – formularul 010.

Declaratia de inregistrare fiscala cuprinde:
- datele de identificare a contribuabilului/platitorului;
- datele privind vectorul fiscal;
- datele privind sediile secundare;
- datele de identificare a imputernicitului;
- datele privind situatia juridica a contribuabilului/platitorului, precum si alte informatii necesare
administrarii creantelor fiscale.

In formularul 010, la inregistrarea initiala, contribuabilii vor completa datele corespunzatoare
in vederea inregistrarii in vectorul fiscal, respectiv la:

- Sectiunea V - "Date privind vectorul fiscal"
- cap. 2 - "Impozit pe profit".

Formularul se poate depune de catre contribuabili sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal, in termen de 30 de zile de la data infiintarii, direct, la unitatea fiscala sau, se poate transmite prin posta, prin scrisoare recomandata.

Organul fiscal competent este:
- pentru contribuabilii care se inregistreaza direct, prin imputernicit sau reprezentant legal, organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sau, in cazul depunerii declaratiei de mentiuni, organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat;
- pentru contribuabilii care se inregistreaza prin reprezentant fiscal, organul fiscal competent pentru administrarea persoanei impozabile care are calitatea de reprezentant fiscal.

2. Modificarile intervenite ulterior inregistrarii fiscale

Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la
cunostinta organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in
termen de 15 de zile de la data producerii acestora. in formularul 010 contribuabilii vor completa
datele corespunzatoare, respectiv la:
- Sectiunea V - "Date privind vectorul fiscal"
- cap. 2 - "Impozit pe profit".

3. Modificari ulterioare inregistrarii fiscale in cazul persoanelor fizice sau juridice ori altor entitati supuse inregistrarii in registrul comertului

Modificarile intervenite in datele declarate initial de persoanele fizice, juridice sau de alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului se fac potrivit dispozitiilor legii speciale.

Modificarile intervenite in datele declarate initial in vectorul fiscal se declara la organul fiscal central prin depunerea formularului 010. Contribuabilii vor completa in formular datele corespunzatoare, respectiv la:
- Sectiunea V - "Date privind vectorul fiscal"
- cap. 2 - "Impozit pe profit".

Click aici pentru continuare si pentru a consulta integral GHIDUL ANAF (pdf).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016