Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Finantele propun modificarea Codului Fiscal: TVA, accize si alte taxe speciale

17-Ian-2022
2316
Finantele propun modificarea Codului Fiscal: TVA, accize si alte taxe speciale

Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Prin actul normativ vor fi adoptate noi dispozitii privind regimul general al accizelor. De asemenea, a fost propusa scutirea de TVA pentru mai multe operatiuni.

Schimbari preconizate:

1. Titlul VII-Taxa pe valoarea adaugata

Transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2019/2235 a Consiliului din 16 decembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata si a Directivei 2008/118/CE privind regimul general al accizelor, in ceea ce priveste actiunile de aparare din cadrul Uniunii, prin introducerea scutirii de TVA pentruurmatoarele operatiuni:

- importul de bunuri efectuat in Romania de catre fortele armate ale altor state membre in scopul utilizarii de catre fortele armate respective sau de catre personalul civil care le insoteste ori pentru aprovizionarea popotelor sau a cantinelor acestora, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul politicii de securitate si aparare comune;

- livrarea de bunuri netransportate in afara Romaniei si/sau prestarea de servicii efectuate in Romania, destinate fie utilizarii de catre fortele armate ale altor state membre sau de catre personalul civil care le insoteste, fie aprovizionarii popotelor sau cantinelor acestora, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul politicii de securitate si aparare comune;

- livrarea de bunuri si/sau prestarea de servicii catre alt stat membru decat Romania, destinate fortelor armate ale oricarui alt stat membru decat statul membru de destinatie, in scopul utilizarii de catre fortele armate respective sau de catre personalul civil care le insoteste ori pentru aprovizionarea popotelor sau a cantinelor acestora, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul politicii de securitate si aparare comune.

Totodata, in contextul transpunerii Directivei (UE) 2019/2235 se propune asimilarea cu o achizitie intracomunitara de bunuri cu plata a operatiunii constand in utilizarea de catre fortele armatei romane care participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul politicii de securitate si aparare comune, pentru uzul acestora sau pentru uzul personalului civil care le insoteste, a unor bunuri pe care le-au dobandit in alt stat membru, la a caror achizitie nu s-au aplicat regulile generale de impozitare din acel stat membru, atunci cand importul bunurilor respective nu poate beneficia de scutirea de TVA.

 2. Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale

I. Dispozitii privind regimul general al accizelor

In ceea ce priveste transpunerea Directivei (UE) 2020/262 a Consiliului din 19 decembrie 2019 de stabilire a regimului general al accizelor (reformare), prin proiectul de ordonanta se propun urmatoarele masuri:

- Introducerea unor prevederi privind aplicarea unor formalitati la deplasarea unor produse accizabile intre teritoriile care sunt definite ca facand parte din teritoriul vamal al Uniunii, dar care sunt excluse din domeniul de aplicare al Directivei (UE) 2020/262 si teritorii incluse in domeniul de aplicare al Directivei (UE) 2020/262;

- Alinierea, conform dispozitiilor din Directiva (UE) 2020/262, a unor definitii precum: antrepozitarul autorizat, antrepozitul fiscal, destinatarul inregistrat, expeditorul inregistrat, importul de produse accizabile, regimul suspensiv de accize, stat membru si teritoriul unui stat membru;

- Definirea unor noi categorii de operatori economici - destinatari si expeditori certificati – si a unor noi concepte precum: intrarea neregulamentara, restituirea, statul membru de destinatie si remiterea;

- Stabilirea ca fapt generator, pe langa momentul importului, si intrareaneregulamentara a produselor accizabile pe teritoriul Uniunii;

- Completarea situatiilor in care intervine eliberarea pentru consum in ceea ce priveste detinerea sau depozitarea produselor accizabile in afara unui regim suspensiv de accize, producerea, inclusiv neregulamentara de produsele accizabile in afara unui regim suspensiv de accize, importul de produse accizabile, inclusiv neregulamentar, cu exceptia cazului in care produsele accizabile sunt plasate, imediat dupa import, in regim suspensiv de accize, sau intrarea neregulamentara a produselor accizabile, cu exceptia cazului in care datoria vamala s-a stins;

- Reglementarea regimului privind pierderile iremediabile, totale sau partiale, a produselor accizabile aflate sub regim suspensiv de accize si totodata introducerea unor prevederi privind pragul comun de pierdere partiala care are loc din cauza naturii produselor sub care nu se considera eliberare pentru consum;

- Reglementarea faptului ca destinatarul inregistrat nu are dreptul de a produce, transforma, detine, depozita sau expedia produse accizabile in regim suspensiv de accize;

- Instituirea posibilitatii remiterii accizelor care nu au fost platite ceea ce presupune scutirea de la obligatia de a plati accizele care nu au fost platite, respectiv renuntarea, totala sau partiala, la sumele reprezentand accize datorate; 

- Introducerea posibilitatii de deplasare in regim suspensiv de accize de la un antrepozit fiscal la un birou vamal de iesire care in acelasi timp este si biroul vamal de plecare pentru regimul de tranzit extern;

- Asigurarea concordantei intre documentul administrativ electronic si declaratia vamala la import atunci cand produsele accizabile puse in libera circulatie sunt deplasate de la locul importului in regim suspensiv de accize, precum si introducerea unor prevederi referitoare la expeditor, destinatar si dovada ca produsele importate vor fi expediate din statul membru de import catre un alt stat membru;

- Introducerea posibilitatii ca in cursul unei deplasari in regim suspensiv de accize, expeditorul sa poata modifica destinatia cat si destinatarul produselor accizabile;

- Asigurarea verificarii concordantei intre documentul administrativ electronic si declaratia vamala de export si instituirea obligatiei persoanei care declara produsele accizabile pentru export de a comunica autoritatilor competente din statul membru de export codul de referinta administrativ unic, precum si introducerea unor prevederi referitoare la formalitatile care trebuie indeplinite in cazul tranzitului extern;

- Eliminarea documentului pe suport hartie si introducerea documentului de rezerva care trebuie sa insoteasca produsele accizabile deplasate in regim suspensiv de accize, atunci cand sistemul informatizat este indisponibil;

- Introducerea unei liste minime de dovezi alternative standard ale iesirii care demonstreaza ca produsele accizabile au fost scoase de pe teritoriul Uniunii;

- Preluarea in Codul fiscal a dispozitiilor privind limitele cantitative achizitionate din alt stat membru si transportate in Romania de persoanele fizice pentru uzul propriu din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 cu modificarile si completarile ulterioare;

- Eliminarea destinatarului produselor accizabile de la obligatia de plata a accizelor in cazul vanzarii la distanta dintr-un alt stat membru in Romania, avandin vedere ca dispozitiile Directivei (UE) 2020/262 permit statelor membre aceasta posibilitate;

- Introducerea conceptelor de „expeditor certificat” si „destinatar certificat”ca fiind persoanele inregistrate la autoritatea competenta, care in cadrul activitatii desfasurate, expediaza produse accizabile eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru care se deplaseaza catre teritoriul unui alt stat membru, respectiv, primesc produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul altui stat membru;

- Stabilirea unei noi proceduri pentru deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasare catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in scopuri comerciale.

Acest nou regim presupune:

 i) instituirea unui sistem informatizat de monitorizare a deplasarii produselor accizabile eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care se deplaseaza catre teritoriul altui stat membru, pentru a fi utilizate acolo sau livrate in scop comercial;
ii) procedura de inregistrare a destinatarilor certificati si a expeditorilor certificati.

- Conferirea destinatarilor certificati a dreptului de marcare a produselor accizabile prin timbre si banderole, avand in vedere activitatile desfasurate;

- Completarea regimului privind pierderea iremediabila a produselor accizabile, prin introducerea unor prevederi referitoare la situatiile in care nu intervine exigibilitatea accizelor, respectiv in cazul pierderii iremediabile totale sau partiale din cauza naturii marfurilor care are loc in timpul transportului acestora pe teritoriul unui alt stat membru decat cel in care au fost eliberate pentru consum, atunci cand valoarea pierderii se incadreaza in pragul comun de pierdere partiala pentru respectivele produse accizabile, cu exceptia cazului in care un stat membru are motive rezonabile sa suspecteze o frauda sau o neregula.

In cazul in care pierderea iremediabila, totala sau partiala, a produselor accizabile este stabilita, se introduce posibilitatea eliberarii garantiei depuse, integral sau partial, dupa caz, la prezentarea unor dovezi corespunzatoare;

- Introducerea obligatiei de plata in solidar in cazul unor nereguli aparute pe parcursul deplasarii produselor accizabile, pe teritoriul unui alt stat membru decat cel in care produsele au fost eliberate pentru consum;

- Instituirea de contraventii si sanctiuni in cazul nerespectarii dispozitiilor referitoare la deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasare catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in scopuri comerciale.

De asemenea, prin proiectul de act normativ se propun corelari de ordin tehnic care presupun alinierea terminologiei din Directiva (UE) 2020/262 cu terminologia utilizata in Codul fiscal, iar in vederea asigurarii unei transpuneri comprehensive a dispozitiilor referitoare la deplasarea produselor accizabile dupa eliberarea pentru consum, Sectiunea a 17-a a fost structurata pe subsectiuni.

Totodata, pentru asigurarea unei treceri graduale de la utilizarea documentului de insotire prezentat pe suport de hartie la utilizarea sistemul informatizat, se prevad dispozitii tranzitorii pentru deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasare catre Romania pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania. Astfel, pana la data de 31 decembrie 2023, Romania permite primirea produselor accizabile utilizand formalitatile actuale si documentul de insotire prezentat pe suport de hartie. Referitor la obligatia transmiterii notificarilor prin intermediul sistemului informatizat intre autoritatile competente din statul membru de export si autoritatile competente din statul membru de expeditie, atunci cand marfurile nu mai urmeaza sa fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii, prin proiectul de ordonanta au fost instituite dispozitii tranzitorii care permit ca pana la data de 13 februarie 2024, notificarile respective sa fie efectuate si prin alte mijloace decat sistemul informatizat.

II. Dispozitii privind alcoolul si bauturile alcoolice

Referitor la transpunerea Directivei (UE) 2020/1151 a Consiliului de modificare a Directivei 92/83/CEE privind armonizarea structurilor accizelor la alcool si bauturi alcoolice. Prin Directiva (UE) 2020/1151, sunt introduse noi dispozitii, cu privire la:

Reglementarea referitoare la masurarea gradelor Plato pentru bere. Pentru a asigura aplicarea uniforma a conditiilor pentru stabilirea accizei la bere, mai precis, in ceea ce priveste masurarea gradelor Plato pentru berea indulcita sau aromatizata, se iau in considerare toate ingredientele berii care au fost adaugate dupa fermentare. Pentru a asigura o tranzitie lina catre o metodologie armonizata pentru masurarea gradelor Plato la bere, este permis ca statele membre care, la 29 iulie 2020, nu luau in considerare pentru masurarea gradelor Plato acele ingrediente ale berii care au fost adaugate dupa fermentare, sa continue sa utilizeze metodologia aplicata la acea data pentru o perioada tranzitorie. In Romania, aceasta metodologie se aplica pana la 1 ianuarie 2031;

Redefinirea si uniformizarea conceptului de mic producator independent pentru bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, produse intermediare, prin stabilirea conditiilor si cantitatilor care pot fi produse la nivelul unui an de functionare pentru aceasta categorie de producatori.

Totodata, se introduce principiul conform caruia, in situatia in care doi sau mai multi producatori independenti coopereaza in realizarea productiei, acestia sa fie incadrati in categoria micilor producatori independenti, fiind considerati ca fiind un singur producator independent, cu conditia ca productia lor cumulata sa nu depaseasca limitele cantitative anuale stabilite pentru micii producatori independenti. De asemenea, in aceasta situatie, se reglementeaza modalitatea de actiune, din punct de vedere al autorizarii, a operatorilor care coopereaza, dispozitiile aplicabile antrepozitarului/antrepozitului fiscal si locurilor autorizate cu referire la locatiile si membrii cooperarii;

Stabilirea acelorasi niveluri de accize pentru produsele realizate de micii producatori independenti de bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, alcool etilic produs in mici distilerii si pentru produsele realizate de micii producatori independenti sau micile distilerii in alte state membre. Pentru produsele realizate de micii producatori independenti de produse intermediare se aplica nivelul standard, la fel ca si in cazul produselor realizate de micii producatori independenti din Romania;

Introducerea unui certificat uniform pentru micii producatori independenti de bere, pentru micii producatori independenti de vinuri, pentru micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, pentru micii producatori independenti de produse intermediare, precum si pentru micile distilerii pe intreg teritoriul Uniunii Europene astfel incat sa se aplice acelasi nivel de accize pentru produsele realizate la nivel national, cat si pentru cele realizate in alte state membre;

Acordarea certificatului pentru produsele mentionate anterior, realizate de micii producatori independenti sau de micile distilerii din Romania, astfel incat sa poata beneficia in alte state membre, pentru produsele realizate in Romania, de acelasi tratament fiscal aplicabil in acele state membre ca si producatorii locali. in lipsa unui certificat acordat de autoritatile competente din alte state membre, incadrarea in categoria de mic producator independent poate fi realizata, prin autocertificare, de catre producatorul in cauza in situatia in care, legislatia acelui stat membru, prevede aceasta certificare;

Instituirea scutirii de la plata accizelor pentru alcoolul etilic din fructe, in limita a 50 de litri anual, realizat si consumat de o persoana fizica, de catre membrii familiei acesteia sau de catre musafiri, cu conditia ca niciun fel de vanzare sa nu aiba loc, iar alcoolul din fructe, indiferent de concentratia acestuia, sa fie:

- produs de respectiva persoana particulara din fructe detinute, cultivate si furnizate de respectiva persoana particulara de pe o suprafata de teren detinuta in temeiul unui drept real, utilizand un dispozitiv de distilare simplu, de mici dimensiuni, inregistrat la autoritatea competenta, si/sau

- produs pentru respectiva persoana particulara in distilerii autorizate din fructele detinute, cultivate si furnizate de respectiva persoana particulara de pe o suprafata de teren detinuta in temeiul unui drept real.

Modificarea incadrarilor tarifare – incadrarea produselor in Nomenclatura Combinata – in cazul vinurilor spumoase si a vinurilor spumoase linistite, in corelare cu alte modificari intervenite in legislatia europeana incidenta

Redefinirea conditiilor de productie in cazul bauturilor fermentate, altele decat berea si vinuri, pentru incadrarea produselor in aceasta categorie

Redefinirea domeniului de utilizare a alcoolului etilic denaturat pentru aplicarea scutirilor pentru alcoolul etilic si altor produse alcoolice. De asemenea, sunt stabilite modalitatile prin care alcoolul etilic si alte produse alcoolice, denaturate complet sau partial, pot circula intre producatorii si utilizatorii acestora;

Introducerea scutirii pentru alcoolul etilic si alte produse alcoolice utilizate la producerea suplimentelor alimentare, cu stabilirea conditiilor privind acordarea scutirii in corelare cu dispozitiile altor reglementari stabilite la nivelul Uniunii Europene;

Mentinerea unui nivel redus al accizelor pentru produsele realizate de micii producatori independenti de bere de 1,82 lei/hl/1 grad Plato;

Stabilirea unor niveluri reduse ale accizelor pentru produsele realizate de micii producatori independenti de vinuri, cu precizarea ca pentru vinurile linistite realizate de micii producatori independenti se mentine nivelul standard al accizei stabilit in prezent pentru vinuri linistite de 0,00 lei/hl de produs. Pentru vinurile spumoase realizate de micii producatori independenti nivelul redus al accizei este de 50% din nivelul standard al accizei pentru vinurile spumoase de 47,38 lei/hl de produs;

Stabilirea unor niveluri reduse ale accizelor cu 50% fata de nivelul standard al accizei pentru produsele realizate de micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat berea si vinul. Pentru de bauturile fermentate, altele decat berea si vinul, nivelul standard al accizei este de 396,84 lei/hl de produs in cazul bauturilor fermentate linistite, altele decat berea si vinul, si de 47,38 lei/hl de produs in cazul bauturilor fermentate spumoase;

Reglementarea faptului ca certificarea incadrarii in categoria de micproducator independent de bere, de vinuri, de bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, de produse intermediare, precum si mica distilerie si, pe cale de consecinta, aplicarea unui nivel redus al accizelor, se realizeaza prin autoritatile vamale teritoriale.

III. Dispozitii privind scutirile de la plata accizelor

In vederea alinierii tratamentului in materie de accize al actiunilor de aparare din cadrul Uniunii si din cadrul NATO, se propune transpunerea articolului 2 din Directiva (UE) 2019/2235, prin care se instituie scutirea de la plata accizelor pentru produsele accizabile destinate utilizarii de catre fortele armate ale oricarui alt stat membru decat Romania, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul PSAC. 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016