Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura de despagubire in contextul unui contract de leasing

14-Mar-2012
3085
O firma de leasing operational primeste de la societatea de asigurari o suma reprezentand despagubiri, aferente avarierii unei masini de catre utilizator. Stabilim astfel cum se va proceda cu suma primita ca despagubire, in conditiile in care utilizatorul nai are de platit rate, iar firma doreste sa efectueze o compensare intre facturile aflate pe sold si suma primita ca despagubire. Vom vedea si cum se trateaza TVA-ul intr-o astfel de situatie.
Raspuns: 
In opinia noastra aceasta suma primita drept despagubire pentru avarierea unui autoturism nu este supusa TVA, respectiv societatea dvs nu colecteaza TVA la incasare, deoarece nu este o "prestare de servicii sau livrare de bunuri" in sfera TVA, conform art. 126 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Un punct de vedere in acest sens a fost emis si de autoritatile fiscale prin circulara nr. 53422/15.11.2007 modificata prin Circulara MEF nr. 50446/14.02.2008, din care prezentam un extras:
"Societatea asigurate incaseaza despagubiri pentru daune totale daca bunul este distrus in intregime si nu mai poate fi utilizat sau daca a disparut din cauze de forta majora sau calamitati naturale (inundatii, razboaie, revolutii, incendii pentru care pompierii au constat ca sunt datorate exclusiv din alte cauze decat eroarea umana, s.a).
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Potrivit art. 128 alin (8) lit. a) din Codul fiscal , bunurile constatate lipsa din cauze de forta majora sau din calamitati naturale nu constituie livrare de bunuri, deci societatea nu trebuie sa colecteze TVA, iar conform art. 145, alin. (3) din Codul fiscal , societatea isi pastreaza dreptul de deducere exercitat la achizitia bunului respective. Cu toate ca societatea in cauza incaseaza o despagubire pentru bunul constatat lipsa, aceasta nu constituie baza de impozitare pentru TVA, indiferent ca sunt bunuri de natura stocurilor sau bunuri de natura mijloacelor fixe. Conform pct. 54 alin. (9) din Normele metodologice, nu se vor face nici ajustari ale taxei in aceste situatii, indiferent daca bunurile de capital sunt bunuri imobile."
In ce priveste decontarea acestor sume cu clientul societatii de leasing (utilizator) situatiile nu sunt reglementate expres, si probabil nici nu ar trebui sa fie, avand in vedere existenta Codului civil , adoptat prin Legea 287/2009 , republicata cu modificari, privind contractele civile (contracte comerciale, conform reglementarilor precedente)ce stabileste procedura de plata, posbilitatea platii in contul creditorului sau in contul unui tert. Se necesita existenta unui acord scris, dupa cum ati precizat si dvs.
Astfel in practica se intalnesc urmatoarele situatii:
-societatea de leasing incaseaza despagubirea de la asigurator, opreste contravaloarea facturilor pe care le-a emis catre utilizator si nu le-a incasat si ramburseaza utilizatorului diferenta ramasa. Aceasta varianta este mai des intalnita, deoarece o mare parte a utilizatorilor nu au banii necesari achitarii tuturor datoriilor catre societatea de leasing;
- societatea de leasing cere utilizatorului sa plateasca toate facturile emise - inclusiv ultima factura si eventualele comisioane de inchidere anticipata. Dupa ce a incasat facturile emise transmite asiguratorului acordul de a efectua plata despagubirii in contul utilizatorului.
Consideram ca se procedeaza ca in prima varianta, astfel ca societatea de leasing incaseaza despaguirea si vireaza utilizatorului diferentele de plata dupa ce a compensat valoarea facturilor emise si neincasate catre utilizator.
Pentru societatea de leasing aceasta suma este o incasare in numele clientului si se poate stinge direct facturile emise catre utilizator, iar restul se deconteaza prin transfer bancar.
Monografie contabila
a) Incasare despagubire, in numele utilizatorului
5121"Conturi la banci" = 462 "Creditori diversi"
Incasare facturi datorare la plata
462"Creditori diversi" = 4111 "Clineti" . Consideram ca nu se incalca principiul necompensarii, deoarece anterior au fost evidentiate veniturile si chetuielile, iar suma incasata in banca este o incasare in numele clientului
Restituirea diferentei, in contul clientului (utilizatorului)
462"Creditori diversi" = 5121" Conturi la banci"
Obervam ca soldul contului 462 "Creditori diversi" este soldat in urma restituirii diferentei, catre utilizator.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura de despagubire in contextul unui contract de leasing":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.