
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile de mai jos, facem referire la o societate nou-infiintata A de transport marfa, cu sediu in Romania, care incheie un contract de prestari servicii cu o societate B din Spania. Pentru aceasta activitate salariatul de la societatea A isi desfasoara activitatea la sediul societatii B. Daca angajatul se detaseaza pentru o perioada mai mare de 5 luni se ridica urmatoarele aspecte:
Drepturile si obligatiile angajatorului si salariatului se stabilesc dupa cu salariatul este delegat sau detasat.
Delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.
Detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia.
Astfel, daca salariatul desfasoara activitatea pentru angajator - societatea A, in baza contractului incheiat de aceasta cu societatea din Spania, salariatul este delegat.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Drepturile salariatului delegat se acorda de catre angajator, societatea A. Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
Astfel, salariatul are dreptul la diurna astfel cum este prevazuta in contractul de munca aplicabil.
Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegarii nu poate constitui motiv pentru sanctionarea disciplinara a acestuia.
Daca salariatul este detasat la societatea din Spania, in scopul executarii unor lucrari in interesul acesteia, drepturile cuvenite acestuia se acorda de catre angajatorul la care s-a dispus detasarea.
Detasarea poate fi dispusa pe o perioada de cel mult un an.
Pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat.
Angajatorul care detaseaza are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detasarea sa isi indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat. Daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, acestea vor fi indeplinite de angajatorul care a dispus detasarea.
In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, obligatiile se stabilesc in functie de natura serviciilor prestate, daca societatea A este sau nu inregistrata in scopuri de TVA in Romania, daca beneficiarul este inregistrat in scopuri de TVA in Spania.
Daca serviciile prestate sunt servicii de transport acestea au locul prestarii in Spania conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal daca societatea A face dovada ca beneficiarul este persoana impozabila stabilita in Spania.
Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in alt stat membru are statutul de persoana impozabila:
a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui si adresei aferente acestuia, in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;
b) atunci cand clientul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii sau a platii.
Pentru prestarea serviciilor aceasta trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA si in Registrul Operatorilor Intracomunitari. Serviciile se declara in Decontul de TVA si in formularul 390.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Plata contravaloare servicii catre nerezident. Impozit pe venitGDPR: Pastrarea datelor cu caracter personalStudiu de caz: Ce activitati pot fi prestate prin incheierea de conventii civile?Impozitarea contractelor de servicii prestate in Romania. Ce trebuie sa stim daca avem firma?Rolul serviciului TelVerde al MFP. Cand si unde reclami posibile fapte de coruptie?Ultimele articole
Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?Erori contabile. Cum se pot corecta in mod legalControale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustE-Factura: Cand poate fi ANULATA factura intocmita in mod eronatRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLArticole similare
Sfatul specialistului: Noi modificari ale legislatiei privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationaleDetasare salariat in Romania. Care sunt implicatiile fiscale?Articole similare
Regim fiscal din 1 ianuarie 2023 pentru indemnizatia de mobilitate, conform modificarilor aduse de OG 16/2022Ghidul fiscal al Asociatiilor de proprietariDiurna neimpozabila ar putea creste la 50 lei/ziNoutati Legislatie Fiscala 21 - 25 iulie 2008MFP: Ordin pentru aplicarea art. 2-5 din OG nr. 3 | Masuri financiareUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Contract de mandat vs contract de muncaAvantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderiDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelCe modificari au fost aduse salariilor, beneficiilor extrasalariale sau indemnizatiilor de concediu prin OUG 115/2023Articole similare
CODUL FISCAL 2011 - Titlul VI (partea a VI-a)Dividende. Cum se plateste corect CASS-ul de catre persoana fizica?Contract de management. Care va fi tratamentul fiscal?Mutarea contributiilor la angajat si alte schimbari in 2018. Cum scapati de semnele de intrebareTaxe contracte part-time: Ce angajati sunt exceptati de la supraimpozitareUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitArticole similare
Ascensiunea fiscala a avantajelor in naturaImpozitul micro. Avantaje si dezavantajeVouchere de vacanta si acordare in functie de performante. Cum procedeaza o firma corect?VIDEO: Deductibilitatea asigurarii mixte de viataMiercuri, 21 decembrie, termenul de depunere a unor declaratii fiscale pentru perioada de raportare incheiataUltimele articole
[MONOGRAFIE] Tichete de masa si reglementari cheieSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA