Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Contributii. PFA

05-Nov-2010
4049
de Dani Cucu, 5 noiembrie 2010

Intrebare:


Avand in vedere prevederile OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, potrivit carora o activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre criteriile mentionate in actul normativ si de prevederile OUG nr. 82/2010 care scoate veniturile PFA-urilor de sub incidenta OUG nr. 58/2010, va rugam sa ne transmiteti opinia dvs cu privire la situatia expusa:

Compania noastra are incheiate contracte de prestari servicii cu PFA-uri, iar activitatile prestate se incadreaza la statutul de activitati dependente. Beneficiarul de venit (PFA-ul) isi achita contributiile sociale individuale pe baza de contracte incheiate cu Casa de Sanatate, Casa de Pensii si Agentia de Somaj si nu doreste sa renunte la acest contract in schimbul unui contract de munca, intrucat are credite bancare contracte in calitate de PFA.

Va rugam sa ne comunicati daca putem sa reconsideram activitatea ca fiind dependenta din propria initiativa, fara sa transformam contractele de prestari servicii in contracte de munca.


Dat fiind faptul ca PFA-ul plateste contributiile individuale, compania ce taxe va datora? Cum va proceda compania in ceea ce priveste calcularea, declararea si plata taxelor datorate?

Raspuns:

Codul fiscal diferentiaza intre activitate dependenta si independenta, notiunea de ?PFA cu activitate dependenta? nefiind reglementata.

Cu toate acestea intelegem ca formularea are in vedere indeplinrea unuia dintre criterii care definesc orice activitate drpet dependeta potrivit art. 7 alin. 1 pct. 2.1. din Codul fiscal.

Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
  • ?beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

  • in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

  • platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

  • platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In aceste conditii, numai cu ocazia actiunilor de inspectie fiscala veniturile realizate de PFA vor putea face obiectul reconsiderarii si stabilirii de obligatii fiscale datorate solidar de ambele parti ca si pentru calitatea de salariat.

Semnificatia acestei afirmatii este retratarea venitului platit ca venit din activitati independente drept venit brut din salarii, in functie de care se vor calcula toate obligatiile fiscale datorate ca si pentru un venit din salarii.

Recalcularea diferentelor de impozit pe salariu rezulta din metodologia diferita de determinare a venitului net, in cazul veniturilor din salarii, doar contributiile individuale fiind cele deductibile la calculul impozitului pe salarii, iar in cazul contributiilor, stabilirea de diferente vizeaza toate contributiile individuale si ale angajatorului datorate pentru un venit din salarii fata de cele platite in raport cu venitul din activitatea independenta.

Potrivit pct. 2.2 a alin. (1) din cuprinsul art. 7 introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 791/2010, in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit.

Contributiile sociale obligatorii vor cele calculate in raport cu veniturile salariale, si anume:

  • ?contributia de asigurari sociale (individuala si a angajatorului);

  • contributia de asigurari pentru somaj (individuala si a angajatorului);

  • contributia de asigurari sociale de sanatate (a asiguratului si a angajatorului);

  • contributia pentru concedii si indemnizatii (a angajatorului);

  • contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (a angajatorului);

  • contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (a angajatorului).
Pentru a evita aceasta situatie aveti posibilitatea sa schimbati natura raporturilor deja existente catre contractul individual de munca sau sa creati premisele unei totale independente a PFA (evitarea criteriilor mentionate la pct. 2.1. al art. 7 alin. (1) din Codul fiscal introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si respectarea celor de la pct. 19 pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal).

Printre criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente sunt libera alegere a desfasurarii activitatii, a programului de lucru si a locului de desfasurare a activitatii; riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul; activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti; activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.

In acest sens, nu puteti sa reconsiderati activitatea ca fiind dependenta din propria initiativa, fara sa o transformare a contractelor de prestari servicii in contracte individuale de munca.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016