Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Contributii. PFA

05-Nov-2010
2502
de Dani Cucu, 5 noiembrie 2010

Intrebare:


Avand in vedere prevederile OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, potrivit carora o activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre criteriile mentionate in actul normativ si de prevederile OUG nr. 82/2010 care scoate veniturile PFA-urilor de sub incidenta OUG nr. 58/2010, va rugam sa ne transmiteti opinia dvs cu privire la situatia expusa:

Compania noastra are incheiate contracte de prestari servicii cu PFA-uri, iar activitatile prestate se incadreaza la statutul de activitati dependente. Beneficiarul de venit (PFA-ul) isi achita contributiile sociale individuale pe baza de contracte incheiate cu Casa de Sanatate, Casa de Pensii si Agentia de Somaj si nu doreste sa renunte la acest contract in schimbul unui contract de munca, intrucat are credite bancare contracte in calitate de PFA.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Va rugam sa ne comunicati daca putem sa reconsideram activitatea ca fiind dependenta din propria initiativa, fara sa transformam contractele de prestari servicii in contracte de munca.

Dat fiind faptul ca PFA-ul plateste contributiile individuale, compania ce taxe va datora? Cum va proceda compania in ceea ce priveste calcularea, declararea si plata taxelor datorate?

Raspuns:

Codul fiscal diferentiaza intre activitate dependenta si independenta, notiunea de ?PFA cu activitate dependenta? nefiind reglementata.

Cu toate acestea intelegem ca formularea are in vedere indeplinrea unuia dintre criterii care definesc orice activitate drpet dependeta potrivit art. 7 alin. 1 pct. 2.1. din Codul fiscal.

Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
  • ?beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

  • in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

  • platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

  • platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In aceste conditii, numai cu ocazia actiunilor de inspectie fiscala veniturile realizate de PFA vor putea face obiectul reconsiderarii si stabilirii de obligatii fiscale datorate solidar de ambele parti ca si pentru calitatea de salariat.

Semnificatia acestei afirmatii este retratarea venitului platit ca venit din activitati independente drept venit brut din salarii, in functie de care se vor calcula toate obligatiile fiscale datorate ca si pentru un venit din salarii.

Recalcularea diferentelor de impozit pe salariu rezulta din metodologia diferita de determinare a venitului net, in cazul veniturilor din salarii, doar contributiile individuale fiind cele deductibile la calculul impozitului pe salarii, iar in cazul contributiilor, stabilirea de diferente vizeaza toate contributiile individuale si ale angajatorului datorate pentru un venit din salarii fata de cele platite in raport cu venitul din activitatea independenta.

Potrivit pct. 2.2 a alin. (1) din cuprinsul art. 7 introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 791/2010, in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit.

Contributiile sociale obligatorii vor cele calculate in raport cu veniturile salariale, si anume:

  • ?contributia de asigurari sociale (individuala si a angajatorului);

  • contributia de asigurari pentru somaj (individuala si a angajatorului);

  • contributia de asigurari sociale de sanatate (a asiguratului si a angajatorului);

  • contributia pentru concedii si indemnizatii (a angajatorului);

  • contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (a angajatorului);

  • contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (a angajatorului).
Pentru a evita aceasta situatie aveti posibilitatea sa schimbati natura raporturilor deja existente catre contractul individual de munca sau sa creati premisele unei totale independente a PFA (evitarea criteriilor mentionate la pct. 2.1. al art. 7 alin. (1) din Codul fiscal introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si respectarea celor de la pct. 19 pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal).

Printre criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente sunt libera alegere a desfasurarii activitatii, a programului de lucru si a locului de desfasurare a activitatii; riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul; activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti; activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.

In acest sens, nu puteti sa reconsiderati activitatea ca fiind dependenta din propria initiativa, fara sa o transformare a contractelor de prestari servicii in contracte individuale de munca.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Contributii. PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"