Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile

23-Iun-2011
28137
Problema:
Cum trebuie procedat in situatia unor concedii medicale achitate de unitate pentru care nu s-a depus cerere de recuperare la Sanatate, am inteles ca aceste sume nu se pot recupera daca sunt mai vechi de 90 de zile. As vrea sa stiu de cand este valabil acest termen de 90 de zile de recuperare a concediilor medicale si, in cazul in care au ramas sume nerecuperate, cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal aceste sume.


Solutie:
Art. 38 al OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010, stabileste urmatoarele:

?(1) Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva.
(2) Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.?

Pana la data intrarii in vigoare a acestor modificari (30 decembrie 2010) art. 138 stabilea ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate

Asadar, dupa modificarea art.38 al OUG 158/2005 prin OUG 117/2010 recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nu se mai poate face din contributiile datorate pentru lunile urmatoare.

In ceea ce priveste termenul de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, casele de asigurari sociale de sanatate considera ca aceste pot fi recuperate in termenul de 90 de zile stabilit de art. 40 din OUG 158/2005.

In opinia noastra, dispozitiile art. 40 din OUG 158/2005 precum si cele ale art. 82 din Norma de aplicare a prevederilor acestei ordonante stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, inclusiv indemnizatia de incapacitate temporara de munca, poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

Asadar, termenul de 90 de zile prevazut de dispozitiile legale amintite nu reprezinta termenul in care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor OUG 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

Cele doua texte legale, art. 40 si art. 82, folosesc termenul de beneficiar, astfel: ?Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.?

Or, in acceptiunea OUG 158/2005 angajatorul nu are calitatea de beneficiar. Beneficiarul este persoana caruia i se acorda un drept de asigurari sociale de sanatate prevazut de OUG 158/2005, in situatia expusa, salariatul.

Asadar, dispozitiile art. 40 si art. 82 stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate(salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

La aceasta concluzie se ajunge si prin interpretarea sistematica a dispozitiilor OUG 158/2005. Astfel, se observa ca dispozitiile art. 39 se refera persoana careia i se achita indemnizatia inclusiv in cazul asiguratului decedat.

Ca atare, singura concluzie care poate fi acceptata este aceea ca, termenul de 90 de zile reprezinta perioada in care care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate (salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.
In conditiile in care, in OUG 158/2005 nu este prevazut un termen in care angajatorul poate sa solicite rambursarea acestor sume, consideram ca aceste sume pot fi recuperate in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Insa, asa cum am aratat, punctul de vedere al caselor teritoriale de sanatate este ca acest termen este de 90 de zile.

Indemnizatiile platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nerecuperate in termen, constituie creante prescrise.

Din punct de vedere contabil creantele prescrise se inregistreaza cu ajutorul contului 6588 ? ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Art. 21 alin. (1) din Codul fiscal stabileste ca la determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Asadar, pierderile inregistrate la scoaterea acestor creante neincasate din evidenta nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sau reglementate prin acte normative in vigoare.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 3.6 din 31 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

14-Dec-2011

parerea mea este ca nu se pune problema de o cerere a salariatului ci de faptul ca el poate sa prezinte certificatul de concediu medical la angajator in 90 de zile,iar angajatorul e obligat sa-l primeasca si sa-l platasca.Practic e cam aiurea!Totusi legea ii permite si angajatorul face probabil declaratii rectificative.De ce nu am putea intelege si asa?Legea nu stabileste termenul pana la care angajatorul este obligat sa inregistreze certificatele de CM

28-Nov-2011

Total gresit! Salariatul nu trebuie sa faca cerere de recuperare a indemnizatiei de concediu medical de la angajator deoarece acesta este obligat de norma legala sa ii achite indemnizatia cel mai târziu odatÄ? cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivÄ?,art. 36 3lit. a din Oug 158/2005 iar incalcarea de catre angajator a acestei obligatii legale constituie contraventia prev. la art. 47 2 lit. a din Oug 158/2005. Legiuitorul nu putea sa reglementeze o alternativa in caz de incalcare a legii si prin urmare beneficiarul din art. 40 nu poate fi in nici un caz asiguratulsalariat.





Subiectele saptamanii

  • Recuperare pierdere fiscala microintreprindere, venituri din dividende
    • "Societatea X a fost platitoare de impozit pe profit in anul 2018, incepand cu 01.01.2019 a trecut la microintreprindere devenind platitoare pe impozit pe venit microintreprindere. La calculul impozitului pe venitul microintreprindere, se are in vedere pierderea fiscala inregistrata de societate in 2018 cand era platitoare de impozit pe profit? Veniturile din dividende incasate de la o alta microintreprindere in 2019 sunt luate in baza de calcul a impozitului pe venit?", se ntreaba unul dintre...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala, in perioada 15.04-19.04
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat buletinul informativ numarul 17, in care sunt publicate actele normative cu incidenta in materie fiscala care au aparut in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 15.04.2019 – 19.04.2019. Asadar, saptamana trecuta au fost publicate 5 acte normative despre care vom detalia in cele ce urmeaza. 1. Legea nr. 60/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 296 din 17 aprilie 2019). Prezenta...» citeste mai departe aici

  • Achizitii de servicii din tari UE/non-UE. Ghid complet despre regimul TVA
    • Cu siguranta va intrebati: Ce tratament fiscal aplicati atunci cand achizitionati servicii din afara Romaniei? Care sunt cele mai frecvente greseli intalnite in practica? Cand trebuie sa completati D390? Cand faceti taxare inversa? Stim de ce aveti nevoie! De un ghid care va ofera explicatii clare ale legislatiei, spete, solutii si comentarii profesioniste! Va propunem lucrarea Achizitii de servicii din afara Romaniei. Implicatii fiscal-contabile ...click aici pentru detalii despre lucrare si...» citeste mai departe aici

  • MFP: Bugetul de stat pe 2019 asigura toate resursele necesare pentru protectia copilului si a persoanelor cu dizabilitati
    • Ministerul Finantelor Publice anunta ca in Legea bugetului de stat pe 2019 au fost prevazute toate resursele necesare pentru finantarea sistemului de protectie a copilului, centrelor de asistenta sociala a persoanelor cu handicap, asistenti personali sau, dupa caz, indemnizatiile persoanelor cu handicap grav. Sumele necesare pentru finantare vor proveni de la bugetele locale despre care MFP precizeaza ca au asigurata finantarea integrala pentru plata acestor drepturi. Banii necesari provin atat...» citeste mai departe aici

  • Juergen Schunn: doar 20% dintre firmele infiintate in 1990 mai exista si astazi
    • Care este secretul unei companii pentru a rezista in timp? Probabil ca raspunsul la aceasta intrebare este la fel de divers pe cat de multe business-uri de succes gasesti pe piata. Nu foarte multe companii se pot lauda insa cu o prezenta activa pe piata de business din Romania intinsa pe un sfert de secol. Omul de afaceri Juergen Schunn spune ca „doar 20% dintre firmele infiintate in 1990 exista si astazi”. Auto Schunn, compania fondata in 1993 de catre acesta, este una dintre...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016