Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia de concediu medical. Baza de calcul si completarea Declaratiei 112. Acordarea deducerii personale

29-Iun-2020
7450

Care este baza de calcul pentru un concediu medical in urmatoare situati: Un salariat are contract individual de munca din 2002 pana in data de 07.06.2020, cand contractul individual de munca se suspenda datorita faptului ca incepand cu data de 08.06.2020 este numit in functia de director general cu contract de mandat.



De asemenea, in declaratia 112 in luna iunie ce atribut trebuie pus la AsigSO (1. angajat sau 2. mandat)?

Cum se calculeza deducerea pentru stabilirea impozitului pe salarii in aceasta situatie?

In situatia in care pentru un salariat inceteza contractl individual de munca pe perioada nedeterminata in mijlocul lunii, fiind urmat de un contract pe perioada determinata cum se aplica deducerea pentru calculul impozitului pe salarii?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:

1. Persoanele care realizeaza venituri asimilate salariilor asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate au dreptul, in conditiile OUG 158/2005, pe perioada in care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Temeiul legal il reprezinta art. 1 alin. (1) lit. A din OUG 158/2005.

Potrivit art. 76 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege reprezinta venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Aceste persoane care au incheiate contracte de mandat datoreaza contributia asiguratorie pentru munca pentru veniturile realizate astfel ca sunt asigurate pentru plata concediilor medicale, in mod asemanator salariatilor.

Potrivit art. 10 alin. (1) din OUG 158/2005, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A, prin urmare atat pentru salariati cat si pentru persoanele care realizeaza venituri asimilate salariilor, baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia asiguratorie pentru munca.

Societatea verifica in primul rand daca asiguratul are stagiul de cotizare indeplinit in conformitate cu prevederile art. 7 din OUG 158/2005, stagiul minim de asigurare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) - d) fiind de 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.

Calculul si plata indemnizatiilor prevazute de OUG 158/2005 se fac pe baza certificatului de concediu medical eliberat in conditiile legii, care constituie document justificativ pentru plata.

De asemenea, persoana asigurata care a beneficiat de certificatul de concediu medical, informatiile referitoare la acesta, precum si veniturile care intra in baza de calcul al indemnizatiei aferente fac obiectul declararii de catre societate in cadrul Declaratia 112.

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta de catre societate, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca si din bugetul FNUASS, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

Prin urmare, pentru persoanele care realizeaza venituri asimilate salariilor de natura celor analizate, societatea va calcula, suporta si declara indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in conditiile reglementate de OUG 158/2005, in mod asemanator persoanelor care realizeaza venituri din salarii.


2. Caseta „Asigurat/Neasigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj” (asigSO) se completeaza pentru a se evidentia daca persoana este asigurata/neasigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, in luna de raportare, astfel:

- „1” - pentru persoanele asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, in luna de raportare, inclusiv in situatia in care raporturile de munca/serviciu/juridice ale acestor persoane sunt suspendate, conform prevederilor legale;

- „2” - pentru persoanele care nu sunt asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, in luna de raportare.

Ca urmare a modificarilor aduse Legii 76/2002 de catre OUG 95/2017 incepand cu 1 ianuarie 2018, directorii care desfasoara activitate pe baza de contract de mandat si membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, pe durata mandatului, precum si managerii care desfasoara activitati pe baza de contract in baza contractului de management prevazut de lege sunt persoane asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin efectul legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari. Temeiul legal il reprezinta art. 19 lit. f) din Legea 76/2002.

Pe cale de consecinta in ceea ce priveste sectiunea „Date de identificare a asiguratului” din Anexa nr. 1.2 – Asigurat, completarea se va face in conformitate cu prevderile OMFP nr. 1942/2020, cu precizarea ca in Caseta „Asigurat/neasigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj“ se va selecta valoarea 1 – asigurat.


3. Algoritmul de calcul al impozitului pe salarii este reglementat de art. 78 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal. In acest sens, pentru calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 10% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:

a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii si urmatoarele:

(i)deducerea personala acordata pentru luna respectiva;

(ii) cotizatia sindicala platita in luna respectiva;

(iii) contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, care la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;

(iv)primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, care la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.

b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Asadar, deducerea personala se acorda doar la locul unde salariatul angajat cu contract individual de munca are functia de baza. In situatia veniturilor realizate in baza contractului de mandat, desi acestea sunt supuse impozitului pe salarii fiind considerate venituri asimilate salariilor, nu va putea fi acordata deducere personala, impozitul pe salarii datorat pentru veniturile realizate de directorul cu contract de mandat calculandu-se aplicandu-se algoritm de calcul prevazut de art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal (lit. b) de mai sus).

In situatia prezentata, in care incetarea contractului individual de munca intervine in cursul lunii, fiind urmata in aceeasi luna de incheierea contractului de mandat, deducerea personala se va acorda doar la calculul impozitului pe salarii corespunzator salariului realizat in baza contractului individual de munca, in limita venitului net din care se scade, calculat potrivit art. 78 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016