Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia de concediu medical. Baza de calcul si completarea Declaratiei 112. Acordarea deducerii personale

29-Iun-2020
6922

Care este baza de calcul pentru un concediu medical in urmatoare situati: Un salariat are contract individual de munca din 2002 pana in data de 07.06.2020, cand contractul individual de munca se suspenda datorita faptului ca incepand cu data de 08.06.2020 este numit in functia de director general cu contract de mandat.



De asemenea, in declaratia 112 in luna iunie ce atribut trebuie pus la AsigSO (1. angajat sau 2. mandat)?

Cum se calculeza deducerea pentru stabilirea impozitului pe salarii in aceasta situatie?

In situatia in care pentru un salariat inceteza contractl individual de munca pe perioada nedeterminata in mijlocul lunii, fiind urmat de un contract pe perioada determinata cum se aplica deducerea pentru calculul impozitului pe salarii?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:

1. Persoanele care realizeaza venituri asimilate salariilor asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate au dreptul, in conditiile OUG 158/2005, pe perioada in care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Temeiul legal il reprezinta art. 1 alin. (1) lit. A din OUG 158/2005.

Potrivit art. 76 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege reprezinta venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Aceste persoane care au incheiate contracte de mandat datoreaza contributia asiguratorie pentru munca pentru veniturile realizate astfel ca sunt asigurate pentru plata concediilor medicale, in mod asemanator salariatilor.

Potrivit art. 10 alin. (1) din OUG 158/2005, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A, prin urmare atat pentru salariati cat si pentru persoanele care realizeaza venituri asimilate salariilor, baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia asiguratorie pentru munca.

Societatea verifica in primul rand daca asiguratul are stagiul de cotizare indeplinit in conformitate cu prevederile art. 7 din OUG 158/2005, stagiul minim de asigurare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) - d) fiind de 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.

Calculul si plata indemnizatiilor prevazute de OUG 158/2005 se fac pe baza certificatului de concediu medical eliberat in conditiile legii, care constituie document justificativ pentru plata.

De asemenea, persoana asigurata care a beneficiat de certificatul de concediu medical, informatiile referitoare la acesta, precum si veniturile care intra in baza de calcul al indemnizatiei aferente fac obiectul declararii de catre societate in cadrul Declaratia 112.

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta de catre societate, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca si din bugetul FNUASS, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

Prin urmare, pentru persoanele care realizeaza venituri asimilate salariilor de natura celor analizate, societatea va calcula, suporta si declara indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in conditiile reglementate de OUG 158/2005, in mod asemanator persoanelor care realizeaza venituri din salarii.


2. Caseta „Asigurat/Neasigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj” (asigSO) se completeaza pentru a se evidentia daca persoana este asigurata/neasigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, in luna de raportare, astfel:

- „1” - pentru persoanele asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, in luna de raportare, inclusiv in situatia in care raporturile de munca/serviciu/juridice ale acestor persoane sunt suspendate, conform prevederilor legale;

- „2” - pentru persoanele care nu sunt asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, in luna de raportare.

Ca urmare a modificarilor aduse Legii 76/2002 de catre OUG 95/2017 incepand cu 1 ianuarie 2018, directorii care desfasoara activitate pe baza de contract de mandat si membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, pe durata mandatului, precum si managerii care desfasoara activitati pe baza de contract in baza contractului de management prevazut de lege sunt persoane asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin efectul legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari. Temeiul legal il reprezinta art. 19 lit. f) din Legea 76/2002.

Pe cale de consecinta in ceea ce priveste sectiunea „Date de identificare a asiguratului” din Anexa nr. 1.2 – Asigurat, completarea se va face in conformitate cu prevderile OMFP nr. 1942/2020, cu precizarea ca in Caseta „Asigurat/neasigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj“ se va selecta valoarea 1 – asigurat.


3. Algoritmul de calcul al impozitului pe salarii este reglementat de art. 78 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal. In acest sens, pentru calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 10% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:

a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii si urmatoarele:

(i)deducerea personala acordata pentru luna respectiva;

(ii) cotizatia sindicala platita in luna respectiva;

(iii) contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, care la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;

(iv)primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, care la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.

b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Asadar, deducerea personala se acorda doar la locul unde salariatul angajat cu contract individual de munca are functia de baza. In situatia veniturilor realizate in baza contractului de mandat, desi acestea sunt supuse impozitului pe salarii fiind considerate venituri asimilate salariilor, nu va putea fi acordata deducere personala, impozitul pe salarii datorat pentru veniturile realizate de directorul cu contract de mandat calculandu-se aplicandu-se algoritm de calcul prevazut de art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal (lit. b) de mai sus).

In situatia prezentata, in care incetarea contractului individual de munca intervine in cursul lunii, fiind urmata in aceeasi luna de incheierea contractului de mandat, deducerea personala se va acorda doar la calculul impozitului pe salarii corespunzator salariului realizat in baza contractului individual de munca, in limita venitului net din care se scade, calculat potrivit art. 78 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016