Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE: Ordinul nr. 1.580/1.098/2.220/2022 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 715 din 15 iulie 2022.
ANAF a actualizat PDF-ul inteligent la final de august 2022.
Pentru a descarca Soft A, actualizat in 23.08.2022, click AICI>>
Pentru a descarca Soft J, actualizat in 16.08.2022, click AICI>>
`Necesitatea elaborarii proiectului de ordin comun, se impune ca urmare a modificarilor legislative adoptate de Parlamentul Romaniei si Guvernul Romaniei, in domeniul legislatiei fiscale precum si celor in domeniul securitatii sociale, in sensul adaptarii corespunzatoare a modelului si continutului formularului 112 ”Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” si a instructiunilor de completare ale acestuia``, se precizeaza in Referatul de Aprobare.
Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate cuprinde atat informatii privind obligatiile fiscale ale contribuabililor, cat si informatii necesare stabilirii prestatiilor sociale potrivit legislatiei specifice, acordate de C.N.P.P., C.N.A.S, A.N.O.F.M. si A.N.P.I.S..
Principalele prevederi ale proiectului de ordin
Prevederile ordinului vizeaza modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate in temeiul urmatoarelor acte normative:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
-Legea nr. 135/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative;
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a salariatilor in contextul conflictului armat din Ucraina, precum si ca urmare a sanctiunilor internationale aplicate Federatiei Ruse si Belarusului;
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala; -Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 73/2022 din 30 mai 2022 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca;
-Legea nr. 163/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2;
-Legea nr. 73/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate;
precum si de necesitatea actualizarii anexelor si instructiunilor de completare, in functie de problemele semnalate din practica.
Ca urmare a intrarii in vigoare a actelor normative sus mentionate au fost efectuate urmatoarele modificari:
-introducerea in Nomenclatorul ”Creante fiscale” a unor noi randuri, in vederea declararii creantelor fiscale aferente contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7, respectiv contributiei asiguratorie pentru munca datorata de catre persoanele fizice sau juridice care au calitatea de angajatori si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal fin Codul fiscal;
-introducerea unor noi casete in Anexa 1.1. - Anexa angajator – pentru declararea distincta a cifrei de afaceri realizate de angajatorii care desfasoara activitati in sectorul ”Agricol si industria alimentara”, in vederea acordarii sau nu a facilitatilor fiscale prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
-introducerea unor noi randuri in Anexa 1.1. – Anexa angajator, Sectiunile C.2. si E.3.
Indemnizatii sanatate (conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare), in vederea declararii noilor tipuri de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, introduse prin Legea nr. 73/2022;
-introducerea unei noi sectiuni in Anexa 1.1. – Anexa angajator- Sectiunea C.6., in vederea declararii distincte a contributie asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii din sectorul agricultura si industria alimentara, care indeplinesc conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
-introducerea unor noi randuri in Anexa 1.2. - Anexa asigurat, in vederea declararii salariatilor care desfasoara activitate in sectorul de constructii/agricol si industrie alimentara, dupa caz, care beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care si-au exprimat optiunea pentru plata contributiei la fondul de pensii administrat privat;
-introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
a) Salariat care isi desfasoara activitatea in sectorul agricol si industria alimentara, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal;
b) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 36/2022, suportata din bugetul asigurarilor de somaj;
c) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 36/2022, suportata din bugetul asigurarilor de somaj, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
d) Salariat care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga, beneficiar al masurii "200 de lei in plus pentru salariul minim” prevazuta de O.U.G. nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
e)Persoane fizice care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la un beneficiar de lucrari din sectorul ”Agricol si industria alimentara”, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
-adaptarea Anexa 1.2. - Anexa asigurat, astfel incat facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, acordate salariatilor/persoanelor fizice care desfasoara activitati in sectorul agricol si industria alimentara sa fie declarate distinct de restul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, realizate din celelalte sectoare de activitate;
-introducerea unor noi randuri in Anexa 1.2. – Anexa asigurat, Sectiunea E 3, in vederea declarararii distincte a veniturilor asimilate salariilor precum si a avantajelor impozabile/neimpozabile, dupa caz. Declararea distincta a acestor venituri se va realiza incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2023;
-modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei.
Regasiti in Proiectul de Ordin instructiunile de completare, click>>
Articol initial:
Ordinul nr. 152/153/375/2022 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 159 din 17 februarie 2022.
Finantele au pus in dezbatere publica un nou Proiect Ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".
In prezent, D112 -Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate este reglementata conform Ordinului comun nr. 203/207/188 al MFP/MMJS/MS din 02.2021, valabil incepand cu luna de raportare 01/2021.
Pentru a descarca Soft A, actualizat in 05.01.2022, click AICI>>
Pentru a descarca Soft J, actualizat in 28.05.2021, click AICI>>
Prin nou Proiect de Ordin Ministerul Finantelor propune modificarea declaratiei 112 in 2022, dupa cum urmeaza:
Declaratia se completeaza de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal) la care isi desfasoara activitatea sau beneficiaza de concediul medical si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate persoanele prevazute la art. 136 lit. a) si b) si art. 153 alin. (1) lit. a)- d) si lit. f) - f^3) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre entitatile prevazute la art. 147 alin. (1) si (1^1) din aceeasi lege, precum si de c?tre orice pl?titor de venituri de natur? salarial? sau asimilate salariilor.
Declaratia se completeaza si de contribuabilii prevazuti la art. 147 alin. (12) si (13), art. 151 alin. (5) si (6), art. 168 alin. (2), art. 169 alin. (1) lit. b), art. 169 ^2 si art. 174 alin. (5) si (6), din Codul fiscal, care au obligatia sa depuna declaratia si sa achite contributiile sociale obligatorii, potrivit legii, precum si de platitorii de venit prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101, alin. (1), art. 125 alin. (8)-(9), din Codul fiscal.
Declaratia se depune:
- lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile/entitatile prevazute la art. 101 alin. (1), 136 lit. d) – f) si art. 153 alin. (1) lit. f) – f^3 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.
- trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca. - pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit Titlurilor II si III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016,veniturile din pensii, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin.(2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1) si art. 125 alin. (8)-(9), din Codul fiscal.
ATENTIE! Depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru, potrivit art.147 alin. (5) din Codul fiscal.
Ori de cate ori in cursul trimestrului persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sau le inceteaza calitatea de asigurat, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaratia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit concediul medical sau incetarea calitatii de asigurat. In acest caz, declaratia/declaratiile aferenta/aferente perioadei ramase din trimestru se depune/se depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, urmand ca dupa incheierea trimestrului sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia.
Creantele fiscale administrate de organul fiscal central pentru care, potrivit Codului fiscal sau altor legi care le reglementeaza, termenul de declarare se implineste la 25 decembrie, se declara pana la data de 21 decembrie.
In situatia in care data de 21 decembrie, este zi nelucratoare, creantele fiscale se declara pana in ultima zi lucratoare anterioara datei de 21 decembrie.
Organul fiscal central competent:
Organul fiscal in a carui evidenta contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii, potrivit legii.
Modul de depunere D112:
1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate se completeaza cu ajutorul programului de asistenta.
2. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform legii.
Pentru depunerea declaratiei, platitorul/imputernicitul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Programul de asistenta este pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale subordonate sau poate fi descarcat de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro.
1. Caseta „Perioada de raportare”:
In rubrica “Luna” se completeaza cu cifre arabe numarul lunii la care se refera obligatia (de exemplu: 01 pentru luna ianuarie).
In rubrica “An” pentru care se completeaza declaratia se completeaza cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu: 2018).
2. Rectificarea declaratiei
2.1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative. 2.2. Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza c?rora se determin? stagiile de cotizare si/sau punctajul asiguratului in sistemul public de pensii si/sau stagiile de cotizare realizate in sistemul asigurarilor pentru somaj si/sau cuantumul indemnizatiei de somaj care se calculeaza in conformitate cu dispozitiile legale, stagiile de cotizare realizate in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii ?i indemnizatii si/sau cuantumul indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate, inclusiv pentru situatia cand a fost omis? completarea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati f?r? temei si este necesar? anularea respectivei inregistr?ri;
- modificarea unor date privind persoanele asigurate care au beneficiat de certificate de concediu medical in luna/perioada de raportare, precum si a informatiilor referitoare la certificatele de concediu medical;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.
2.3. Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului.
2.4. Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala
a) Caseta „Declaratie rectificativa” – se bifeaza cu X in situatia in care rectificarea declaratiei se realizeaza pentru corectarea unor erori de completare ale angajatorului sau entitatii asimilate angajatorului precum si in situatia in care este necesara actualizarea declaratiei ca urmare a implementarii unor modificari/completari ale prevederilor legislative incidente.
b) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a acordarii unor drepturi banesti stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii,inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum ?i in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, potrivit art. 147 alin. (3) si alin. (3^1), art. 169 alin. (3) si alin. (3^2) din Codul fiscal” – se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se rectifica in urma acordarii unor sume reprezentand salarii sau diferente de salarii, stabilite prin lege sau in baza unor hotarari judecatore?ti ramase definitive ?i irevocabile/hotarari judecatore?ti definitive ?i executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, precum ?i in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, in vederea stabilirii prestatiilor acordate de sistemul public de pensii. Se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni, bifandu-se cu X casuta corespunzatoare din formular.
c) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a unei inspectii fiscale sau ca urmare a stabilirii obligatiilor fiscale din oficiu” – se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se depune in urma unei inspectii fiscale sau ca urmare a stabilirii obligatiilor fiscale din oficiu, de organul fiscal competent, dupa expirarea termenului de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In situatia in care se depune declaratie rectificativa, se bifeaza in mod corespunzator caseta de la lit. a) - caseta „Declaratie rectificativa”.
Pentru a vedea continuarea, click AICI>>
Sursa: MFP
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Contribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 februarie 2022DECLARATIA 112 IN 2022. A aparut noul model al formularului (0rdinul comun 152/153/375/2022)Depunerea trimestriala a declaratiei 112 consta in completarea unui formular pentru fiecare lunaArticole similare
Declaratia 112 va fi modificata din nou de Finante, ca urmare a schimbarilor din domeniul legislatiei fiscaleIndrumare privind obligatiile fiscale: Lista intalnirilor ANAF cu contribuabilii (noiembrie 2019)Articole similare
ANAF modifica procedura de inregistrare a domiciliului fiscal pentru PFA-uri si profesionistiFormularele utilizate de institutiile financiare raportoare, F3000 DAC2/CRS si F3000 FATCA, au fost modificate. Noi INSTRUCTIUNI DE COMPLETAREOrdinul 1635/2022: O noua obligatie a fost introdusa in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statDeclararea veniturilor obtinute prin hotarari judecatoresti irevocabileCum trebuie completata Declaratia Unica pentru dividende obtinute atat din Romania, cat si din afara RomanieiUltimele articole
Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularProiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205Declaratia 040. Termen depunere si INSTRUCTIUNI DE COMPLETAREDeclaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareD112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Sfaturi de la experti
Intrebare: Din ce am inteles, SAF-T - raportarea periodica (lunar sau trimestrial) prevede declararea articolelor pe coduri NC achizitionate si vandute in facturile de vanzare si iesire. Este adevarat sau exista obligatia raportarii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Cabinetul are evidenta in partida simpla si plateste impozit pe venit. Emiterea facturii pentru trecerea auto din patrimoniul cabinetului in cel al persoanei fizice ar trebui cumva justificata prin faptul ca persoana fizica este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA