Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii privind veniturile din conventii civile. Cumul pensie

09-Feb-2012
13669

Intrebare:



O societate trebuie sa achite contravaloarea unui serviciu prestat de o persoana fizica pentru care s-a incheiat conventie civila. Suma de achitat neta este de 1.000 lei. Retinerea impozitului se face la sursa (16%). Care dintre cele doua variante este corecta:

a) impozit conventie civila: 380,95; somaj: 13,38 si sanatate: 280,90
b) impozit conventie civila: 438,36; somaj: 13,70 si sanatate: 287,67.

In anul 2011 impozitul se aplica din suma bruta. In anul 2012 se aplica la suma care ramane dupa ce se achita somajul si sanatatea? Cum se va solutiona cazul daca persoana respectiva este pensionar? Se plateste doar impozit? Va mai avea persoana in cauza dreptul de a incasa pensia?


Raspuns:

Modificarile privind contributiile cu cele sociale introduse de OUG 125/2011 in cuprinsul Titlului IX indice 2 din Codul fiscal nu sunt aplicabile in ceea ce priveste veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, realizate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2012, dispozitiile fiind integrate cu aplicabilitate abia incepand cu data de 1 iulie 2012, concomitent cu abrogarea OUG 58/2010.

Reglementarile privind contributiile sociale obligatorii datorate de persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, inclusiv de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal, cum sunt si veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, realizate ulterior datei de 1 iulie 2012, sunt cuprinse in Capitolul II - Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica al Titlului IX indice 2 care va intra in vigoare la data de 1 iulie 2012, conform art. VII alin. (1) lit. d) din OUG 125/2011.

Cum nici HG 50/2012 nu a inclus norme metodologice de aplicare a prevederilor privind contributiile sociale obligatorii care vor intra in vigoare la 1 iulie 2012, si cum la baza atribuirii competentei de administrare a acestor contributii ANAF va avea la baza un protocol de predare-primire a documentelor si informatiilor privind creantele reprezentand contributiile sociale, este sigur ca dezvoltarea modului de aplicare a acestor dispozitii va face obiectul completarii si modificarii in viitor a normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.

In aceste conditii, pentru prima jumatate a anului 2012, vor fi aplicabile in continuare, in materie fiscala prevederile Codului fiscal coroborate ale art. III din OUG nr. 58/2011 cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste impozitul pe venit, platitorul va avea obligatia de a calcula, retine si vira impozitul pe venit stabilit in cota de 10%, reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual pe venit datorat de persoana fizica sau in cota de 16% reprezentand impozit final conform optiunii exercitate de persoana fizica la incheierea contractului. Spre deosebire de impozitul in cota de 16% care se aplica la venitul brut potrivit art. 52 indice 1 din Codul fiscal, incepand cu anul 2012 impozitul stabilit in cota de 10% se aplica la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 din Codul fiscal, modificarea fiind introdusa prin OG 30/2011 si preluata in OUG 125/2011.

Prin urmare, daca persoana fizica opteaza pentru impunerea finala in conformitate cu prevederile art. 52 indice 1 din Codul fiscal, cota de 16% se va aplica la venitul brut, baza de calcul a impozitului final pe venit fiind venitul brut. De asemenea, potrivit alin. (17) lit. b) din art. III din OUG 58/2010, baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj este tot venitul brut, pentru veniturile din activitatea desfasurata in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Astfel, in cazul in care persoana fizica opteaza pentru impunerea finala in cota de 16%, pentru a putea plati suma de 100 lei, va trebui sa constituiti un venit brut de 137 lei daca persoana nu are si calitatea de pensionar. Din venitul brut de 137 lei, veti calcula, retine, plati si declara impozitul pe venit de 22 lei (137 lei x 16%) si contributii sociale individuale de asigurari sociale de 14 lei (137 lei x 10,5%) si de asigurari pentru somaj de 1 leu (137 lei x 0,5%).

In situatia in care persoanele fizice beneficiare de venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil au calitatea de pensionari sau sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale nu li se vor aplica prevederile art. III din OUG 58/2010, platitorul neavand obligatia privind retinerea si plata contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj. In caz contrar, platitorii de venit au obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale, corespunzatoare veniturilor profesionale platite persoanelor prevazute la alin. (5) al art. III din OUG 58/2010.

Limitele cumularii pensiei cu salariu sunt reglementate de Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest sens, in temeiul art. 118 lit. a) din acest act normativ, cumularea pensiei pentru limita de varsta cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie este permisa.

Potrivit art. 6 alin. (1) din Legea 263/2010 - Legea pensiilor cu modificarile si completarile ulterioare, in sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
b) functionarii publici;
c) cadrele militare in activitate, soldatii si gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
d) persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil.

II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;

III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;

IV. persoanele care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
a) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare ori de management;
b) membri ai intreprinderii individuale si intreprinderii familiale;
c) persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati economice;
d) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
e) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;

V. cadrele militare trecute in rezerva, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.

Pe cale de consecinta, va fi permisa cumularea pensiei pentru limita de varsta cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie conform celor de mai sus enumerate.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016