Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012

21-Dec-2012
3458

Vom stabili mai jos daca OUG 24/2012 se aplica in urmatoarele cazuri (in ce priveste obligatiile declarative):



a) la o intreprindere individuala la care titularul de intreprindere este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate

b) la un P.F.A. in care persoana fizica autorizata (administratorul P.F.A.-ului)este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Proceduri contabile pentru societati comerciale 2018


Structura unei proceduri contabile ceruta de lege este una complexa si de-aceea elaborarea ei presupune un efort serios chiar si pentru un contabil experimentat care in plus trebuie sa tina cont si de modificarile legislative ale OMFP nr 1 802 2014 cu modificarile si completarile ulterioare; Legii contabilitatii nr 82 1991 cu modificarile...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec


Solutia consultantului:

Modificarile intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012 in ceea ce priveste contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate au fost introduse prin OUG 125/2011, astfel ca OUG 24/2012 nu a produs alte modificari in acest domeniu. Cu toate acestea, sunt asteptate Normele metodologice pentru aplicarea acestor prevederi intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012.
Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal , atat intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, tratamentul din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii fiind asemanator.

In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, trebuie precizat ca alin. (2) al art. 296 indice 21 excepteaza persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii de la plata contributiei de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute mai sus. In acelasi sens si OPANAF 874/2012 precizeaza in instructiunile de completare ca persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.

Astfel, intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente obtinute, daca sunt asigurate ale sistemului public de pensii obtinand si venituri din salarii ca urmare a unui contract individual de munca.
Cu referire la plafonul minim de 35% din din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie precizat ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au obligatia depunerii declaratiei este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig. In acest caz, contribuabilii al caror venit ramas dupa deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestui venit, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim mentionat, nu datoreaza contributie de asigurari sociale.

Intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal , completeaza si depun formularul 600 – Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii. Venitul baza de calcul este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.
Formularul 600 se depune anual pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, iar in cazul inceperii unei activitati in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Pentru anul 2012, conform art. 2 din OPANAF 874/2012 formularul 600 - Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se depune de persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-e) din Codul fiscal , numai in situatia in care se incadreaza in una dintre aceste categorii, incepand cu data de 1 iulie 2012.

Declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin depunerea declaratiei de venit estimat prevazute la art. 81 (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit) si a declaratiei privind venitul realizat prevazute la art. 83 (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).
In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate datorate in cursul anului declaratiei de venit estimat/declaratiei privind venitul realizat, potrivit regulilor prevazute la art. 82, sau pe baza normelor de venit, potrivit prevederilor prevazute la art. 83. Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere, se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Formularul 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate, se comunica contribuabililor in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala .

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul swtabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal.

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Factura declarata de doua ori. Corectarea erorii in formularele D300 si D394
    • O companie se confrunta cu urmatoarea situatie, la care specialistii nostri vor oferi solutia in cele ce urmeaza: In decontul de TVA a fost raportata si inregistrata o factura furnizor de doua ori. Care este procedura de corectie a D300 si D394? Raspunsul specialistului La Randul 32 in decontul de tva orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente, cu exceptia celor prevazute la art. 287 si art. 3151 din Codul fiscal, care determina...» citeste mai departe aici

  • APIA: Controale in cazul a 73.203 dosare, pentru acordarea cererilor unice de plata din 2018
    • Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) anunta desfasurarea controlului pe teren al cererilor unice de plata depuse in campania 2018, in esantionul de control la nivel national fiind cuprinse 73.203 de dosare selectate pentru verificare. In total, vor fi controlate 885.250 parcele, pentru o suprafata de peste 2,075 milioane hectare, se arata intr-un comunicat al APIA. Scopul acestor controale pe teren este de a verifica, pe un esantion de cereri, conditiile de acordare a...» citeste mai departe aici

  • VIDEO! GDPR: Evidenta activitatilor de prelucrare a datelor
    • Cum modifica GDPR relatia client-contabil? Evidenta activitatilor sale de prelucrare, art.30, alin.2 din Regulament este unul dintre subiectele despre care s-a tot discutat. Pentru a fi obligatorie tinerea evidentatii activitatilor de prelucrare a datelor, trebuie sa fie indeplinita cel putin una dintre urmatoarele aspecte: – sa fie vorba de o activitate periodica; – sa fie vorba de o activitate care vizeaza chiar si date cu caracter sensibil sau special; – sa se realizeze pe...» citeste mai departe aici

  • CNAIR: Situatia podurilor din Romania este sub control
    • Potrivit unui comunicat remis, joi, de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii din Romania, podurile din Romania nu risca sa se prabuseasca. “Din cele 4250 de poduri aflate pe reteaua de Drumuri Nationale din Romania, doar 37 se afla in clasa tehnica 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate in trecut de la autoritatile locale. De asemenea 680 de poduri sunt in clasa tehnica 4. Niciunul dintre aceste poduri nu prezinta risc iminent de colapsare,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016