Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012

21-Dec-2012
3139

Vom stabili mai jos daca OUG 24/2012 se aplica in urmatoarele cazuri (in ce priveste obligatiile declarative):



a) la o intreprindere individuala la care titularul de intreprindere este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate

b) la un P.F.A. in care persoana fizica autorizata (administratorul P.F.A.-ului)este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate.

Solutia consultantului:
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii


Modificarile intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012 in ceea ce priveste contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate au fost introduse prin OUG 125/2011, astfel ca OUG 24/2012 nu a produs alte modificari in acest domeniu. Cu toate acestea, sunt asteptate Normele metodologice pentru aplicarea acestor prevederi intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012.
Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal , atat intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, tratamentul din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii fiind asemanator.

In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, trebuie precizat ca alin. (2) al art. 296 indice 21 excepteaza persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii de la plata contributiei de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute mai sus. In acelasi sens si OPANAF 874/2012 precizeaza in instructiunile de completare ca persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.

Astfel, intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente obtinute, daca sunt asigurate ale sistemului public de pensii obtinand si venituri din salarii ca urmare a unui contract individual de munca.
Cu referire la plafonul minim de 35% din din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie precizat ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au obligatia depunerii declaratiei este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig. In acest caz, contribuabilii al caror venit ramas dupa deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestui venit, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim mentionat, nu datoreaza contributie de asigurari sociale.

Intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal , completeaza si depun formularul 600 – Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii. Venitul baza de calcul este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.
Formularul 600 se depune anual pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, iar in cazul inceperii unei activitati in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Pentru anul 2012, conform art. 2 din OPANAF 874/2012 formularul 600 - Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se depune de persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-e) din Codul fiscal , numai in situatia in care se incadreaza in una dintre aceste categorii, incepand cu data de 1 iulie 2012.

Declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin depunerea declaratiei de venit estimat prevazute la art. 81 (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit) si a declaratiei privind venitul realizat prevazute la art. 83 (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).
In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate datorate in cursul anului declaratiei de venit estimat/declaratiei privind venitul realizat, potrivit regulilor prevazute la art. 82, sau pe baza normelor de venit, potrivit prevederilor prevazute la art. 83. Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere, se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Formularul 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate, se comunica contribuabililor in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala .

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul swtabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal.

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.