Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012

21-Dec-2012
3523

Vom stabili mai jos daca OUG 24/2012 se aplica in urmatoarele cazuri (in ce priveste obligatiile declarative):



a) la o intreprindere individuala la care titularul de intreprindere este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate

b) la un P.F.A. in care persoana fizica autorizata (administratorul P.F.A.-ului)este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate.

Solutia consultantului:

Modificarile intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012 in ceea ce priveste contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate au fost introduse prin OUG 125/2011, astfel ca OUG 24/2012 nu a produs alte modificari in acest domeniu. Cu toate acestea, sunt asteptate Normele metodologice pentru aplicarea acestor prevederi intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012.
Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal , atat intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, tratamentul din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii fiind asemanator.

In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, trebuie precizat ca alin. (2) al art. 296 indice 21 excepteaza persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii de la plata contributiei de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute mai sus. In acelasi sens si OPANAF 874/2012 precizeaza in instructiunile de completare ca persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.

Astfel, intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente obtinute, daca sunt asigurate ale sistemului public de pensii obtinand si venituri din salarii ca urmare a unui contract individual de munca.
Cu referire la plafonul minim de 35% din din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie precizat ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au obligatia depunerii declaratiei este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig. In acest caz, contribuabilii al caror venit ramas dupa deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestui venit, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim mentionat, nu datoreaza contributie de asigurari sociale.

Intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal , completeaza si depun formularul 600 – Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii. Venitul baza de calcul este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.
Formularul 600 se depune anual pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, iar in cazul inceperii unei activitati in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Pentru anul 2012, conform art. 2 din OPANAF 874/2012 formularul 600 - Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se depune de persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-e) din Codul fiscal , numai in situatia in care se incadreaza in una dintre aceste categorii, incepand cu data de 1 iulie 2012.

Declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin depunerea declaratiei de venit estimat prevazute la art. 81 (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit) si a declaratiei privind venitul realizat prevazute la art. 83 (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).
In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate datorate in cursul anului declaratiei de venit estimat/declaratiei privind venitul realizat, potrivit regulilor prevazute la art. 82, sau pe baza normelor de venit, potrivit prevederilor prevazute la art. 83. Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere, se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Formularul 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate, se comunica contribuabililor in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala .

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul swtabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal.

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Pana la 30 octombrie, ANAF va emite deciziile privind CAS pentru anii 2016 si 2017
    • In M.Of nr. 854 din data de 09.10.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 2323/2018 pentru aprobarea termenului de emitere si transmitere a deciziilor de impunere privind stabilirea contributiilor de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii 2016 si 2017. Ordinul prevede ca pana la data de 30 octombrie 2018, organul fiscal central competent trebuie sa stabileasca obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii fiscali 2016...» citeste mai departe aici

  • Persoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. Conditii
    • Cazul persoanelor fizice care achizitioneaza masini second-hand din Europa, pe care le inregistreaza pe numele propriu, pentru ca apoi sa le vanda mai departe altor persoane fizice din Romania, a luat amploare in tara noastra. Astazi, vom vorbi despre un astfel de caz. In august 2017, o persoana fizica neautorizata a facut obiectul unui control inopinat privind TVA in urma caruia s-a incheiat un proces verbal, deoarece in perioada ianuarie 2011 - decembrie 2016 a achizitionat autovehicule...» citeste mai departe aici

  • BNR: Datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 648 de milioane de euro
    • In primele doua trimestre din anul in curs, perioada ianuarie - august 2018, datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 0,66% (648 de milioane de euro), fata de perioada similara a anului trecut, urcand acum pana la 98 de miliarde de euro, potrivit datelor provizorii anuntate, luni, de Banca Natioanala a Romaniei - BNR. Potrivit sursei citate, datoria externa pe termen lung a insumat 67,395 de miliarde de euro la 31 august 2018 (68,8% din totalul datoriei externe), in scadere cu 1,6% fata de...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei: Fermierii isi vor primi subventiile in avans, incepand de maine
    • Guvernul a anuntat ca, incepand de marti, 16 octombrie, 100.000 de fermieri, din cei 866.000, isi vor primi subventiile agricole pentru lucrarile de toamna, in avans. „Incepand de maine (marti, n.r.), fermierii care au depus cereri unice de plata vor primi, in avans, subventiile necesare pentru efectuarea lucrarilor agricole de toamna. Chiar in prima zi, 16 octombrie, 100.000 de fermieri isi vor primi banii, iar, in urmatoarele zile, alti 350.000 de fermieri vor beneficia de plata in avans...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016