Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012

21-Dec-2012
3072

Vom stabili mai jos daca OUG 24/2012 se aplica in urmatoarele cazuri (in ce priveste obligatiile declarative):



a) la o intreprindere individuala la care titularul de intreprindere este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate

b) la un P.F.A. in care persoana fizica autorizata (administratorul P.F.A.-ului)este salariat in alta parte cu contract individual de munca avand un venit brut de 741 lei mai trebuie sa-si depuna:
Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si declaratie privind obligatiile la fondul unic de asigurari de sanatate.

Solutia consultantului:
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Modificarile intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012 in ceea ce priveste contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate au fost introduse prin OUG 125/2011, astfel ca OUG 24/2012 nu a produs alte modificari in acest domeniu. Cu toate acestea, sunt asteptate Normele metodologice pentru aplicarea acestor prevederi intrate in vigoare incepand cu 1 iulie 2012.
Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal , atat intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, tratamentul din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii fiind asemanator.

In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, trebuie precizat ca alin. (2) al art. 296 indice 21 excepteaza persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii de la plata contributiei de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute mai sus. In acelasi sens si OPANAF 874/2012 precizeaza in instructiunile de completare ca persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.

Astfel, intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente obtinute, daca sunt asigurate ale sistemului public de pensii obtinand si venituri din salarii ca urmare a unui contract individual de munca.
Cu referire la plafonul minim de 35% din din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie precizat ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au obligatia depunerii declaratiei este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig. In acest caz, contribuabilii al caror venit ramas dupa deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestui venit, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim mentionat, nu datoreaza contributie de asigurari sociale.

Intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, cat si persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal , completeaza si depun formularul 600 – Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii. Venitul baza de calcul este venitul declarat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu au obligatia depunerii declaratiei.
Formularul 600 se depune anual pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, iar in cazul inceperii unei activitati in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Pentru anul 2012, conform art. 2 din OPANAF 874/2012 formularul 600 - Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se depune de persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-e) din Codul fiscal , numai in situatia in care se incadreaza in una dintre aceste categorii, incepand cu data de 1 iulie 2012.

Declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin depunerea declaratiei de venit estimat prevazute la art. 81 (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit) si a declaratiei privind venitul realizat prevazute la art. 83 (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).
In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate datorate in cursul anului declaratiei de venit estimat/declaratiei privind venitul realizat, potrivit regulilor prevazute la art. 82, sau pe baza normelor de venit, potrivit prevederilor prevazute la art. 83. Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere, se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Formularul 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate, se comunica contribuabililor in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala .

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul swtabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal.

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intreprindere individuala si PFA. Cum aplicam normele OUG nr. 24 din 2012":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.