Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoaterea din evidenta platitorilor de TVA 2013 | Obligatii declarative

13-Feb-2013
21878
In cazul in care o societate este confruntata cu scoaterea din evidenta platitorilor de TVA din oficiu la 1.08.2012, avand vector trimestrial pentru TVA, vom stabili daca pentru perioada iulie-august trebuia depus decont de TVA.

Solutia consultantului:

Avand in vedere ca nu se precizeaza motivul scoaterii din evidenta ca platitor de TVA / anularii inregistrarii in scopuri de TVA, redam toate cazurile anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA. Astfel, incepand cu data de 01.01.2012, prin OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal la art. 153 alin. (9) si alin. (91) din Codul fiscal , se aduc noutati referitoare la: anularea inregistrarii in scopuri de TVA si la inregistrarea in scopuri de TVA in cazul in care au incetat situatiile care au condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Situatiile in care intervine anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile, precum si inregistrarea in scopuri de TVA a acestor persoane daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, sunt urmatoarele:

A. Daca persoana impozabila este declarata inactiva conform prevederilor art. 78^1 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala , cu modificarile si completarile ulterioare.


ART. 78^1*)
" (1) Contribuabilii persoane juridice sau orice entitati fara personalitate juridica se declara inactivi si acestora le sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^2) din Codul fiscal daca se afla în una dintre urmatoarele situatii:

a) nu îsi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza din oficiu de catre organele fiscale competente, iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este: data declararii persoanei impozabile ca inactiva, respectiv data comunicarii deciziei de declarare ainactivitatii (Ordin presedinte ANAF nr. 3347/2011, Anexa nr. 1 B pct. 9)

Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, organele fiscale competente vor inregistra persoanele impozabile in scopuri de TVA din oficiu, iar data inregistrarii in scopuri de TVA este: data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, respectiv data comunicarii deciziei de reactivare. (OPANAF nr. 3347/2011 Anexa nr. 2 B pct. 21)

B. Daca persoana impozabila a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul comertului , potrivit legii:
-Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza din oficiu de catre organele fiscale competente, iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este: data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;
-Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, organele fiscale competente vor inregistra persoanele impozabile in scopuri de TVA din oficiu, iar data inregistrarii in scopuri de TVA este : data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, respectiv data
inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii. (O.P.ANAF nr. 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, art. 4 lit. c)

C. Daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit.a) din OG 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) lit.a) din OG 75/ 2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt reglementate urmatoarele aspecte:

“In cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:- atragerea raspunderii solidare cu debitoruldeclarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz.

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza din oficiu de catre organele fiscale competente iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este: data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, organele fiscale competente vor inregistra persoanele impozabile in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile, iar data inregistrarii in scopuri de TVA este : data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
Art. 7 alin. (1) lit. f) din OG 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: “Contribuabilii care au inscrise date in cazierul fiscal se scot din evidenta daca se afla in urmatoarele situatii:

- au fost stinse creantele fiscale datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent. Data scoaterii din evidenta este data stingerii creantelor fiscale, insa nu mai devreme de un an de la data comunicarii deciziei organului fiscal competent ramase definitiva in sistemul cailor administrative sau judiciare de atac. In situatia in care creantele fiscale nu au fost stinse in termen de 5 ani de la comunicarea deciziei, scoaterea din evidenta se realizeaza incepand cu aceasta data ;

D. Daca persoana impozabila nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa prevazut la art. 1562, dar nu estedeclarata inactiva si nici nu se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului.

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza din oficiu de catre organele fiscale competente, iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este: prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Prevederile de mai sus se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul;
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, organele fiscale competente vor inregistra persoanele impozabile in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile, iardata inregistrarii in scopuri de TVA este: data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.


E. Daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii , realizate in cursul acestor perioade de raportare.

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza din oficiu de catre organele fiscale competente, iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este : prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, organele fiscale competente vor inregistra persoanele impozabile in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile, iar data inregistrarii in scopuri de TVA este: data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
Inregistrarea in scopuri de TVA va avea loc pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA.
In situatia in care, persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.


F. Daca, persoana impozabila nu era obligata sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA :

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza la solicitarea persoanei impozabile, sau din oficiu de catre organele fiscale competente, iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este: data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;


G. In situatia in care persoana impozabila nu a depasit plafonul de scutire de TVA de 65.000 euro , al carui echivalent în lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 220.000 lei (art. 152*) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal ) si solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate .

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile se realizeaza la solicitarea persoanei impozabile, de catre organele fiscale competente, iar data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este: data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;


IMPORTANT:
- Pct. 53.(7) si pct. 54.(4) - (HG 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal ): In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente conform art.153 alin.(9) lit.a) - e) din Codul fiscal , se considera ca, activele coporale fixe, care nu sunt amortizate integral, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art.149 din Codul fiscal , precum si bunurile de capital, sunt alocate pe perioada in care nu au avut un cod valabil de TVA unei activitati fara drept de deducere fiind obligatorie ajustarea taxei conform art. 148 lit. c) din Codul fiscal pentru valoarea ramasa neamortizata si confom art.149 alin.(4) lit.a) pct.1 din Codul fiscal .

Ajustarea va fi reflectata in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile, conform prevederilor ART. 156^3*) din Codul fiscal :

"9) Persoanele impozabile pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 153 alin. (9) lit. g) care nu au efectuat ajustarile de taxa prevazute de lege in ultimul decont depus inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau au efectuat ajustari incorecte pot depune o declaratie privind sumele rezultate ca urmare a ajustarilor taxei pe valoarea adaugata efectuate conform art. 128 alin. (4), art. 148 , 149 sau 161 sau privind corectia ajustarilor efectuate. Persoanele impozabile pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 153 alin. (9) lit. g) si care trebuie sa efectueze alte ajustari de TVA in conformitate cu prevederile din norme depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit aceasta obligatie o declaratie privind sumele rezultate ca urmare a ajustarilor taxei pe valoarea adaugata.

(10) Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a) - e) trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA."

Persoanele impozabile prevazute la lit. a) - e) care se inregistreaza in scopuri de TVA dupa incetarea situatiilor ce au condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art.152 din Codul fiscal pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiindu-le aplicabile prevederile art. 11 alin. (11) si (13), astfel:

Contribuabilii declarati inactivi conform art.781 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate:sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de Codul fiscal ; nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva.

Contribuabilii, altii decat cei declarati inactivi , carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform situatiilor enumerate mai sus: sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate , aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva; nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva.

Pct.53.7 si pct.54.4 HG 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal ): De asemenea, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, persoanele impozabile prevazute la lit.a) - e) pot ajusta taxa aferenta activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital, precum si taxa aferenta bunurilor de capital. Ajustarea va fi reflectata in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

Avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus, ultimul formular 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata" era obligatoriu sa fie aferent lunii iulie 2012 si depus pana la data de 25.08.2012.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 040. Termen depunere si instructiuni de completare

    • Formularul 040 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice" este un document utilizat pentru inregistrarea fiscala initiala, actualizarea informatiilor existente sau radierea din evidentele fiscale a institutiilor publice. Vom detalia in acest articol ce este declaratia 040, care este termenul de depunere si cum se completeaza corect! Ce este declaratia 040? Declaratia 040 are mai multe functii importante pentru institutiile...» citeste mai departe aici

  • Esalonare la plata obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024

    • Societatea beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale-debite, dobanzi si penalitati, penalitati de nedeclarare. Va rog sa precizati in care din urmatoarele situatii societatea beneficiaza de anularea dobanzilor si penalitatilor, inclusiv anularea penalitatilor de nedeclarare; 1. - daca nu achita rata de esalonare la termen si dupa pierderea esalonarii, pana la 25 noiembrie achita debitul, fara sa achite dobanzile si penalitatile; 2. - daca achita ratele de esalonare scadente si...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Avantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderi

    • Contractul de mandat este un acord intre doua parti, prin care o entitate (mandantul) deleaga unui mandatar puterea de a actiona in numele sau. Aceasta delegare poate acoperi o gama larga de activitati, de la simpla administrare a bunurilor pana la incheierea unor contracte complexe. In contextul actual, in care legislatia economica si fiscala devine din ce in ce mai sofisticata, contractul de mandat ofera o solutie eficienta pentru gestionarea sarcinilor care necesita expertiza specializata....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016