Raportul Special
realizat de specialisti
INSTRUCTIUNI de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata, conform Ordinului 3604/2015:
1. Deconturile de taxa pe valoarea adaugata depuse de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri taxa pe valoarea adaugata pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de catre organul fiscal competent, la initiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
2. Organul fiscal competent pentru aplicarea prezentei proceduri este organul fiscal in evidenta caruia persoana impozabila este inregistrata in scopuri de TVA.
3. Prin prezentele instructiuni pot fi corectate erori materiale de tipul:
a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute in decont; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;
Pentru a vedea Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, Termene, click AICI>>
b) inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de control, in alte randuri decat cele stabilite prin reglementarile legale in materie;
c) erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoarea adaugata a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea Verde a Contabilitatii
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
4. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate face in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale prevazut de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala).
5. Corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prezentelor instructiuni, nu este posibila pentru perioade fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala.
6. Prin exceptie de la pct. 5, corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate realiza in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala. in acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusa de persoana impozabila, va fi insotita de dispozitia de masuri, in copie si original.
7. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza de compartimentul cu atributii de rambursare a taxei pe valoarea adaugata din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
8. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, din initiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:
Pentru a vedea Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, Termene, click AICI>>
a) in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA), corectarea se va efectua, din oficiu, de compartimentul de specialitate;
b) daca in decont se constata erori a caror cauza nu poate fi stabilita, compartimentul de specialitate va notifica in scris persoana impozabila si va solicita prezenta acesteia la sediul sau, cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde in mod obligatoriu: data, ora si locul stabilite pentru prezenta persoanei impozabile; baza legala a solicitarii; scopul solicitarii; documentele pe care urmeaza sa le prezinte persoana impozabila (necesare corectarii erorilor).
9.(1) Persoana impozabila care solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata depune solicitarea de corectare a erorilor materiale insotita de documentele necesare justificarii erorilor, la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata.
(2) Daca documentele anexate de persoana impozabila nu justifica solicitarea de corectare a erorilor materiale, compartimentul de specialitate va comunica in scris persoanei impozabile data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
10.(1) In vederea corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate, pe baza constatarilor proprii sau in baza documentelor prezentate de persoana impozabila, intocmeste un referat in care inscrie constatarile referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata, precum si modul in care se vor corecta aceste erori.
(2) In baza referatului, organul fiscal intocmeste Decizia de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, denumita in continuare decizie de corectare.
(3) Decizia de corectare este structurata conform modelului decontului de taxa pe valoarea adaugata in vigoare la data la care se refera decontul intocmit eronat. Decizia se completeaza numai la randurile care au suferit modificari, cu diferentele in plus sau in minus fata de suma declarata initial, si contine, in mod obligatoriu, elementele prevazute la art. 46 din Codul de procedura fiscala.
(4) Decizia de corectare se intocmeste in doua exemplare, din care unul se comunica persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedura fiscala, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, iar al doilea, care se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezentele instructiuni, se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
11.(1) In situatia in care, in urma corectarii erorilor, rezulta o suma negativa de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de corectare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
(2) In situatia in care, in urma corectarii erorilor, rezulta o suma pozitiva de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de corectare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata a diferentei pozitive de taxa pe valoarea adaugata se stabileste, potrivit reglementarilor legale, in functie de data comunicarii deciziei de corectare.
Pentru a vedea Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, Termene, click AICI>>
12.(1) Se considera eroare materiala si situatia in care persoana impozabila, inregistrata in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzatoare din decontul de taxa pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare.
(2) Persoana impozabila care se afla in situatia prevazuta la alin. (1) poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei persoanei in cauza de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
(3) Termenul de solutionare a solicitarilor de rambursare a sumei negative, stabilit potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala, incepe sa curga de la data depunerii declaratiei mentionate la alin. (2).
13.(1) Daca, din analiza documentelor prezentate de persoana impozabila, rezulta ca nu se justifica solicitarea de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate intocmeste un referat in care inscrie aceste constatari.
(2) In baza referatului, compartimentul de specialitate intocmeste "Decizia privind respingerea solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata", potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la ordin, care va contine, in mod obligatoriu, si motivatia respingerii.
(3) Decizia se intocmeste in doua exemplare. Un exemplar se comunica persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedura fiscala, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, iar al doilea, care se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezentele instructiuni, se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
Pentru a vedea Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, Termene, click AICI>>
(4) Impotriva deciziei de respingere a solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata persoana impozabila poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in termen de 45 de zile de la data comunicarii, in conformitate cu dispozitiile art. 270 alin. (1) si art. 272 alin. (6) din Codul de procedura fiscala.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Plafon TVA: Cum determinam cifra de afaceri pentru declaratia 097?Luni, 22 aprilie, depunem Decontul special de TVA20 octombrie, ultima zi de depunere a formularului 301. CompletareSAF-T: De cand trebuie sa depuna D406 firmele care au trecut in 2024 la categoria contribuabililor mijlocii?Factura traducere stat non-UE. DECONT TVA in cazul unui PFAUltimele articole
Factura emisa de prestator cu codul TVA anulat din oficiu. Regim fiscal si contabilCadouri pentru angajati. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Ce aveti de facut pentru a iesi din evidenta platitorilor de TVA. Procedura si anulare codSplit TVA. Ce obligatii avem la incasarea unei facturi cu scadenta la 60-90 zile?Atentie! Firmele cu codul TVA anulat de ANAF vor putea fi reinregistrate din oficiuSfaturi de la experti
Declaratia 205 venituri din chirii
Intrebare: 1. O persoana fizica cu dubla cetatenie - romana si israeliana - cu NIF si rezident in Israel, obtine venituri din chirii in Romania. Persoana juridica careia i-a inchiriat spatiul a platit impozitul pe chirie prin retinere la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preluare parti sociale societate noua
Intrebare: Societatea A, cu patru actionari persoane fizice (2 actionari detin cate 44% parti sociale din capitalul de 51.000.000 lei, iar ceilalti doi cate 6%), a achizitionat actuala firma de la o multinacionala la pretul de 255.000 euro,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata
Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii
Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA