Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile modificari aprobate pentru Codul fiscal 2016

27-Oct-2015
3463

Guvernul a aprobat recent ordonanta de urgenta aduce o serie de propuneri referitoare la Legea 207/2015 si Legea 227/2015, in domeniul fiscal.

Potrivit actului normativ, incepand de anul viitor se va extinde aplicarea cotei reduse de TVA de 9% si pentru livrarea apei potabile si a apei pentru irigatii in agricultura.

Click aici pentru cele 62 de modificari de ultima ora!

De asemenea, Guvernul a decis ca reducerea cotei de impozitare de la 16% la 5%, aplicabila dividendelor distribuite persoanelor romane, fizice si juridice, precum si dividendelor obtinute, din Romania, de persoane nerezidente, sa intre in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2016. Masura are in vedere cresterea investitiilor si favorizarea dezvoltarii societatilor de tip holding, incurajrea pastrarii in tara a capitalului romanesc, dinamizarea procesului de repatriere a capitalului romanesc, incurajand, totodata, restructurarea societatilor comerciale in scopul adaptarii lor la exigentele mediului economic si financiar, national si european, aflat in continua schimbare.

O alta masura inclusa in Ordonanta de Urgenta se refera la impozitarea microintreprinderilor si vizeaza doua aspecte. Se majoreaza plafonul de incadrare in categoria ”microintreprindere” de la 65.000 euro la 100.000 euro cifra de afaceri pe an fiscal. Totodata, se introduce un sistem de cote de impozitare diferentiate, in functie de numarul de salariati, intre 1% si 3%, dupa cum urmeaza:

a) 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

c) 3 % pentru microintreprinderile care nu au salariati.

Modificarea are rolul sa contribuie la incurajarea crearii de noi locuri de munca si la asezarea echitabila a sarcinii fiscale intre microintreprinderile cu si fara salariati.

Iata care sunt celelalte modificari importante aprobate de noua ordonanta:

Extinderea categoriei persoanelor juridice romane care nu datoreaza impozit pe profit pentru veniturile obtinute si utilizate potrivit reglementarilor legale in domeniul educatiei nationale. in aceasta categorie vor intra, potrivit acestui act normativ, si unitatile de invatamant particular preuniversitar;

Exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate;

Prelungirea cu o luna, respectiv pana la 31 martie 2016, a termenului pentru depunerea urmatoarelor documente:

- declaratiile privind cladirile proprietatea persoanelor fizice sau juridice cu destinatie nerezidentiala sau mixta;
- declaratiile privind mijloacele de transport radiate din circulatie;
- justificarile eliberate in anul 2015 privind scutirile sau reducerile de la plata impozitului pe cladiri, terenuri sau mijloace de transport, in cazul persoanelor indreptatite.

Introducerea reglementarii potrivit careia in cazul inmatricularii sau inregistrarii unui mijloc de transport in cursul anului, proprietarul are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in termen de 30 de zile de la data dobandirii.

Ordonanta adoptata de Guvern contine, de asemenea, o serie de prevederi care modifica si completeaza noul Cod de procedura fiscala. Una dintre modificari vizeaza desemnarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala drept autoritate competenta pentru efectuarea schimbului de informatii cu statele cu care Romania s-a angajat printr-un instrument juridic, masura menita sa contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

Modificari conform actului:

Titlul II - Impozitul pe profit

Se propune incadrarea unitatilor de invatamant preuniversitar particulare in categoria persoanelor juridice romane care nu datoreaza impozit pe profit, pentru veniturile obtinute si utilizate potrivit
reglementarilor legale in domeniul educatiei nationale.

Se propune devansarea masurii de reducere a cotei de impozitare de la 16% la 5%, aplicabila distribuirilor de dividende intre persoanele juridice romane. Masura de reducere a impozitului pe dividende pentru distribuirile intre persoane juridice romane urmareste obtinerea unor efecte
economice pozitive prin: cresterea volumului de investitii si favorizarea dezvoltarii societatilor de tip holding, incurajrea pastrarii in tara a capitalului romanesc, dinamizarea procesului de repatriere a capitalului romanesc, incurajand, totodata, restructurarea societatilor comerciale in scopul adaptarii lor la exigentele mediului economic si financiar, national si european, aflat in continua schimbare.

Titlul III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

1. Se propune majorarea plafonului de incadrare in acest sistem de impunere de la 65.000 euro la 100.000 euro.

2. In vederea stimularii crearii de noi locuri de munca si pentru asezarea echitabila a sarcinii fiscale intre microintreprinderile, cu si fara salariati, se introduce un sistem diferentiat de cote de impozitare,
intre 1%-3% .

Astfel, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a)1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
c) 3 % pentru microintreprinderile care nu au salariati.
3. S-au introdus reguli pentru combaterea folosirii unor contracte de munca temporare pentru a se beneficia de cotele de impozitare reduse fata de cota de 3%.

Titlul IV - Impozitul pe venit

1. Venituri din salarii ?i asimilate salariilor

Se propune ca in situatia veniturilor din salarii ?i asimilate salariilor obtinute in afara functiei de baza, impozitul lunar sa fie determinat prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut ?i contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum ?i, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Masura a avut in vedere corelarea terminologiei utilizate la determinarea impozitului pe veniturile din salarii ?i asimilate salariilor, atat pentru cele obtinute la functia de baza cat si cele in afara functiei de baza, prin inlocuirea sintagmei “contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania si a contributiilor sociale obligatorii datorate in statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, precum ?i in statele cu care Romania are incheiate conventii/acorduri privind coordonarea sistemelor de securitate sociala", cu sintagma „ contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum ?i, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii". Astfel, se face referire la intreaga legislatie internationala cu privire la contributiile sociale obligatorii, pentru a elimina eventualele confuzii ce ar putea aparea in aplicarea respectivelor reglementari.

2. Veniturile din dividende

Pentru veniturile sub forma de dividende, inclusiv ca?tigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se propune devansarea masurii de reducere a cotei de impozit de la 16% la 5% din suma acestora, impozitul fiind final.

3. Venitul din pensii

Precizarea in mod expres, la stabilirea venitului impozabil din pensii, ca element de calcul deductibil, a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorata potrivit legii, in vederea specificarii tipului de contributie sociala obligatorie datorata potrivit legii.

4. Alte masuri de natura tehnica.

Titlul V - Contributii sociale obligatorii

Modificarile in domeniul contributiilor sociale obligatorii aduse prin prezentul proiect cuprind urmatoarele:

1. Exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala - maternitate;

2. S-au corelat prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu cele ale Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, referitoare la ajutoarele/sumele acordate potrivit legii, in cazul decesului personalului din cadrul institutiilor publice de aparare, ordine publica ?i securitate nationala, decedat ca urmare a participarii la actiuni militare si indemnizatiile lunare de invaliditate acordate personalului ca urmare a participarii la actiuni militare.

3. Alte clarificari tehnice.

Titlul VI - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti ?i impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

Se propune devansarea masurii de reducere a cotei de impozit pentru veniturile din dividende obtinute de persoane nerezidente din Romania de la 16% la 5%, pentru anul 2016.

Masura este coroborata cu cea similara propusa in Titlul II Impozitul pe profit si Titlul IV Impozitul pe venit avand ca scop asigurarea unui tratament unitar si nediscriminatoriu pentru investitiile straine.

Titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata

Avand in vedere importanta apei potabile in consumul populatiei, precum si insemnatatea apei pentru irigatii in sustenabilitatea si dezvoltarea agriculturii din Romania, se propune reducerea cotei de TVA la 9% incepand cu data de 1 ianuarie 2016 pentu livrarea apei potabile si a apei pentru irigatii in agricultura.

Aceasta masura este conforma cu acquis-ul comunitar in domeniu si este de natura a crea premisele pentru:

- o abordare uniforma in ceea ce priveste regimul TVA aplicabil produselor alimentare, avand in vedere importanta apei potabile ca aliment in consumul populatiei, dar si ca element esential pentru pregatirea altor alimente;

- crearea posibilitatii ca si cetatenii cu venituri foarte mici, in special populatia din mediul rural, sa poata consuma apa potabila din sistemul public, care indeplineste conditiile corespunzatoare de calitate;

- imbunatatirea sanatatii publice generale prin cresterea nivelului de accesibilitate a cetatenilor la consumul de apa potabila si, implicit, prin stimularea consumului de apa potabila din sistemul public;

- facilitarea de noi investitii in perioada urmatoare, care sa aduca Romania in randul tarilor care sa poata furniza apa potabila tuturor consumatorilor;

- derularea in conditii optime a programelor de investitii din fondurile europene nerambursabile, atat in sectorul apei cat si in sectorul agricol;

- sustenabilitatea sectorului apei si a sectorului agricol, in vederea atingerii obiectivelor asumate de Romania prin Tratatul de Aderare.

Titlul IX - Impozite si taxe locale

Prin proiectul de ordonanta de urgenta din punct de vedere a impozitelor si taxelor locale se propune:

- in cazul inmatricularii sau inregistrarii unui mijloc de transport in cursul anului, proprietarul acestuia are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta are
domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data dobandirii.

- corectarea unor exprimari gramaticale, precum si inlocuirea cuvantului prevazut la art.470 alin.7, respectiv in loc de taxa asupra mijloacelor de transport cu impozitul pe mijloacele de transport;
- corectarea unei exprimari gramaticale, prevazute la art.481.alin 2.lit a);

- o corectie materiala la art. 474, alin. (7), lit. a) in sensul ca momentul declararii valorii lucrarilor de construire va fi cand se solicita autorizatia de construire.

- pentru eliminarea confuziilor generate de denumirea taxei mentionate la art. 475 alin. (3), in scopul aplicarii corecte a prevederilor legale, se elimina sintagma „alimentatie publica".

- extinderea scutirii sau a reducerii de la plata taxelor speciale prevazute la art 485 lit f) si pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat si persoanele incadrate in gradul I de invaliditate;

- decalarea termenelor de depunere, de la 29 februarie la 31 martie 2016, a declaratiilor privind cladirile proprietatea persoanelor fizice sau juridice cu destinatie nerezidentiala sau mixta, a declaratiilor privind mijloacele de transport radiate din circulatie, precum si depunerea documentelor justificative eliberate in anul 2015, privind scutirile sau reducerile de la plata impozitului pe cladiri, teren sau a mijloacelor de transport in cazul persoanelor fizice sau juridice care sunt indreptatite prin lege sa beneficieze de aceste facilitati;

- pentru necomunicarea informatiilor cu relevanta fiscala pentru identificarea contribuabililor sau a materiei impozabile ori taxabile s-a introdus o amenda contraventionala cuprinsa intre 500-2.500 lei.

II. In domeniul Codului de procedura fiscala

• s-a corectat trimiterea ce face obiectul exceptiei de la sanctionarea cu nulitatea a actelor administrative fiscale tiparite prin intermediul unui centru de imprimare masiva, aspect care este
reglementat in cadrul articolului privind continutul si motivarea actului administrativ fiscal ?i nu in cadrul articolului care reglementeaza competenta speciala;

• s-a completat noul Cod de procedura fiscala cu dispozitiile referitoare la autoritatea competenta, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala, ca autoritate competenta pentru efectuarea
schimbului de informatii cu statele cu care Romania s-a angajat printr-un instrument juridic, pentru informatiile prevazute de respectivele instrumente juridice internationale. Aceste reguli sunt complementare celor care prevad obligatia institutiilor financiare de a comunica informatiile necesare efectuarii schimbului de informatii, reguli care se regasesc si in noul Cod de procedura fiscala;

• s-a corectat norma de trimitere din cadrul articolului privind stabilirea din oficiu a creantelor fiscale ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere;

• s-a armonizat procedura verificarii situatiei fiscale personale cu prevederile Directivei 95/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste
prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel cum s-a pronuntat si CJUE in recenta cauza C-201/14 Bara si altii (1 octombrie 2015). Ca urmare, verificarea fiscala prealabila va fi efectuata de organul fiscal in conditiile notificarii persoanei fizice pentru care organul fiscal solicita informatii;

• in scopul armonizarii cu prevederile din Codul fiscal referitoare la modul de reflectare in decontul de TVA a sumei negative aferenta perioadei anterioare deschiderii procedurii insolventei, s-a reformulat
textul astfel incat sa se asigure mai multa claritate in aplicarea acestuia in cadrul unei compensari;
• s-au completat prevederile referitoare la conditiile de mentinere a valabilitatii unei esalonari la plata, cu situatia in care in perioada derularii unei esalonari, contribuabilul care beneficiaza de esalonare
fuzioneaza cu un alt contribuabil care nu beneficiaza de esalonare;

• s-au completat prevederile referitoare la modificarea deciziei de esalonare la plata, cu situatia in care in perioada derularii unei esalonari, contribuabilul care beneficiaza de esalonare fuzioneaza cu
un alt contribuabil care nu beneficiaza de esalonare;

• s-a instituit o regula procedurala care sa clarifice modul de acordare a reducerii cu 75% a penalitatii de intarziere in cazul contribuabililor care beneficiaza de esalonare la plata;

• s-a modificat corespunzator reglementarea referitoare la suspendarea executarii silite in cazul depunerii unei scrisori de garantie/polita de asigurare de garantie, precizandu-se faptul ca scrisoarea de garantie trebuie sa acopere obligatiile fiscale contestate si neachitate la data depunerii garantiei, precizare care se impune pentru a elimina interpretarile conform carora scrisoarea de garantie trebuie sa acopere obligatiile fiscale contestate in conditiile in care la data depunerii garantiei, parte din acestea au fost stinse. Aceasta are in vedere asigurarea concordantei acestei reglementari din noul Cod de procedura fiscala cu modificarile aduse actualului cod prin Ordonanta Guvernului nr.17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative.
Modificarea se impune avand in vedere ca OG nr. 17/2015 a fost adoptata ulterior aprobarii Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala;

• s-au modificat unele reguli privind competenta organului fiscal central in domeniul solutionarii contestatiilor, precum si in domeniul executarilor silite in cazuri speciale in concordanta cu noile masuri cu privire la reorganizarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si infiintarea Directiei executari silite cazuri speciale, astfel cum acestea au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr.816/2015 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea ?i functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;

• au fost incluse in sfera faptelor ce constituie contraventii si alte persoane decat institutiile de credit, intrucat obligatia de a transmite informatiile, respectiv transmiterea catre ANAF a informatiilor care se transmit la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, potrivit articolului prin care se instituie obligatia institutiilor de credit de a furniza informatii, revine oricaror persoane fizice, persoane juridice si alte entitati care detin informatii ce intra in sfera de comunicare potrivit Legii nr.656/2002;

• s-a reglementat expres faptul ca orice cauza de intrerupere sau de suspendare a termenului de prescriptie se supune legii in vigoare la data la care a intervenit. Aceasta propunere este in corelare cu reglementarea, in noul Cod de procedura fiscala, a unei conditii in care opereaza suspendarea termenului de prescriptie, conform careia suspendarea prescriptiei pe perioada cuprinsa intre data inceperii inspectiei si data emiterii deciziei de impunere, este conditionata de respectarea duratei legale de efectuare a inspectiei;

• s-au completat normele tranzitorii generale, pentru a clarifica raportul acestora cu procedurile de administrare in curs, in vederea eliminarii interpretarilor. in acest sens, s-au prevazut reguli suplimentare, precum si exceptii de la prevederile generale referitoare la aplicarea procedurilor de administrare;

• s-a inlocuit cuvantul "precautie" cu cuvintele "diligenta fiscala" din cuprinsul Capitolului I al Titlului X "Aspecte internationale" din noul Cod de procedura fiscala, ca urmare a rectificarii Directivei 2014/107/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal. Rectificarea a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 124 din 20 mai 2015.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile modificari aprobate pentru Codul fiscal 2016":
Rating:

Nota: 3.4 din 5 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.