Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile de plata?

14-Mar-2016
974

Dezbatem mai jos impozitarea veniturilor din contracte incheiate de aceeasi persoana fizica. Se incaseaza 66.000 euro/an. Vom vedea astfel ce obligatii are persoana fizica respectiva, daca trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA, precum si care sunt contributiile pe care le datoreaza.

Din punctul de vedere al TVA, inchirierea reprezinta un serviciu scutit fara drept de deducere conform prevederilor art. 292, alin. (2) lit. e), cu posibilitatea formularii optiunii de taxare prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent.

Deci, avand im vedere ca nu este operatiune taxabila, persoana fizica nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA. Poate sa se inregistreze TVA numai daca doreste sa exercite dreptul de deducere aferent investitiilor efectuate asupra acelor bunuri, caz in care formuleaza si operatiunea de taxare.

Pentru veniturie din chirii se datoreaza:
- Impozit pe venit 16% ;
- contributia la sanatate (CASS) de 5,5%.

Pentru aceste venituri nu nu se datoreaza contributia la pensie (CAS) de 10,5% sau 26,3%. Prin Noul Cod fiscal se reglementeaza ca, pentru stabilirea bazei de calcul pentru CASS in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, se scade din venitul brut cheltuiala deductibila in cota de 40% aplicata asupra venitului brut, exclusiv cheltuielile reprezentand CASS/valoarea anuala a normei de venit raportata la numarul de luni din anul fiscal prevazut in contractul incheiat intre parti.

Contributia lunara nu poate fi mai mica de 5,5% din salariul minim brut pe tara, daca venitul din chirii este unicul venit pentru care se plateste CASS (plafon minim) si nu poate fi mai mare de 5,5% din 5 salarii medii brute (plafon maxim).

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Altfel spus, suma asupra careia se aplica cota de 5,5% a CASS nu va fi mai mica de 1.050 de lei (salariul minim brut valabil in 2016; de la 1 mai 2016, acesta va creste la 1.250 de lei) si nici mai mare de 13.405 lei, adica de cinci ori salariul mediu brut (castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2016 este de 2.681 lei, astfel ca 2.681 x 5 = 13.405 lei, n.red.).

In aceste conditii, o persoana care va obtine doar venituri din chirii si nu va avea niciun fel de cheltuieli ocazionate de aceste venituri va plati CASS in valoare de cel putin 57,75 de lei(86,75 de lei de la 1 mai 2016), dar nu mai mult de 737,27 de lei.

De mentionat ca persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de CASS. Acestea se stabilesc de catre organul fiscal competent prin decizie de impunere, pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei de venit estimat/norma de venit sau a declaratiei privind venitul realizat.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca avand in vedere ca deruleaza doar 3 contracte de inchiriere, persoana fizica nu trebuie sa se inregistreze ca persoana fizica autorizata, asa cum ar fi in cazul in care ar derula 5 contracte, obligatie reglementata pin art. 83 " Venituri din cedarea folosintei bunurilor" - "

Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor", alin. (2)

"(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie. In aplicarea acestei reglementari se emite ordin al presedintelui A.N.A.F. "

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile de plata?":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"