Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile de plata?

14-Mar-2016
3777

Dezbatem mai jos impozitarea veniturilor din contracte incheiate de aceeasi persoana fizica. Se incaseaza 66.000 euro/an. Vom vedea astfel ce obligatii are persoana fizica respectiva, daca trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA, precum si care sunt contributiile pe care le datoreaza.

Din punctul de vedere al TVA, inchirierea reprezinta un serviciu scutit fara drept de deducere conform prevederilor art. 292, alin. (2) lit. e), cu posibilitatea formularii optiunii de taxare prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent.

Deci, avand im vedere ca nu este operatiune taxabila, persoana fizica nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA. Poate sa se inregistreze TVA numai daca doreste sa exercite dreptul de deducere aferent investitiilor efectuate asupra acelor bunuri, caz in care formuleaza si operatiunea de taxare.

Pentru veniturie din chirii se datoreaza:
- Impozit pe venit 16% ;
- contributia la sanatate (CASS) de 5,5%.

Pentru aceste venituri nu nu se datoreaza contributia la pensie (CAS) de 10,5% sau 26,3%. Prin Noul Cod fiscal se reglementeaza ca, pentru stabilirea bazei de calcul pentru CASS in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, se scade din venitul brut cheltuiala deductibila in cota de 40% aplicata asupra venitului brut, exclusiv cheltuielile reprezentand CASS/valoarea anuala a normei de venit raportata la numarul de luni din anul fiscal prevazut in contractul incheiat intre parti.

Contributia lunara nu poate fi mai mica de 5,5% din salariul minim brut pe tara, daca venitul din chirii este unicul venit pentru care se plateste CASS (plafon minim) si nu poate fi mai mare de 5,5% din 5 salarii medii brute (plafon maxim).

Altfel spus, suma asupra careia se aplica cota de 5,5% a CASS nu va fi mai mica de 1.050 de lei (salariul minim brut valabil in 2016; de la 1 mai 2016, acesta va creste la 1.250 de lei) si nici mai mare de 13.405 lei, adica de cinci ori salariul mediu brut (castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2016 este de 2.681 lei, astfel ca 2.681 x 5 = 13.405 lei, n.red.).

In aceste conditii, o persoana care va obtine doar venituri din chirii si nu va avea niciun fel de cheltuieli ocazionate de aceste venituri va plati CASS in valoare de cel putin 57,75 de lei(86,75 de lei de la 1 mai 2016), dar nu mai mult de 737,27 de lei.

De mentionat ca persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de CASS. Acestea se stabilesc de catre organul fiscal competent prin decizie de impunere, pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei de venit estimat/norma de venit sau a declaratiei privind venitul realizat.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca avand in vedere ca deruleaza doar 3 contracte de inchiriere, persoana fizica nu trebuie sa se inregistreze ca persoana fizica autorizata, asa cum ar fi in cazul in care ar derula 5 contracte, obligatie reglementata pin art. 83 " Venituri din cedarea folosintei bunurilor" - "

Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor", alin. (2)

"(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie. In aplicarea acestei reglementari se emite ordin al presedintelui A.N.A.F. "

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [SANCTIUNI E-TVA din 1 iulie 2025] Ce risti daca nu raspunzi la notificarea de conformare si PROCEDURA de LUCRU

    • Incepand cu 1 iulie 2025, notificarile de conformare RO e-TVA devin obligatorii pentru toti contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA. Conform prevederilor OUG nr. 70/2024, lipsa unui raspuns complet si in termen poate atrage sanctiuni, inclusiv etichetarea contribuabilului ca avand risc fiscal ridicat. In acest articol detaliem ce presupune aceasta obligatie, ce consecinte pot aparea in caz de neconformare si care este procedura oficiala de lucru impusa de ANAF. » citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T

    • Daca ai decis sa inchizi o firma, este esential sa stii ca procesul de lichidare nu inseamna doar radierea din Registrul Comertului, ci presupune si indeplinirea unor obligatii fiscale clare fata de ANAF. Printre acestea, se numara depunerea Declaratiei 101 privind impozitul pe profit, precum si, dupa caz, fisierul SAF-T (D406) pentru perioada de lichidare. In acest articol explicam, pe scurt si cu trimitere la temeiul legal pana cand se depune Declaratia...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie

    • Notificarea de conformare E-TVA este documentul prin care ANAF solicita contribuabililor explicatii privind diferentele dintre decontul de TVA depus (D300) si decontul precompletat RO e-TVA generat automat de sistem. In termen de 20 de zile de la data primirii notificarii, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita ca raspuns la aceasta, prin mijloace electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin Notificarea de conformare...» citeste mai departe aici

  • [E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti

    • Facturarea electronica a generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu o schimbare radicala a modului lor de lucru, ceea ce a generat instantaneu o multime de situatii foarte dificil de gestionat. Ca urmare, intrebarile au inceput sa curga. Multe dintre aceste intrebari sunt foarte specifice, de genul: „Oare societatea mea, cu codul CAEN X, care comercializeaza produsele Y catre clientii Z, trebuie sa emita facturi electronice?”. Altele sunt...» citeste mai departe aici

  • [IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utile

    • Colaborarea cu platforme internationale precum Bolt atrage o serie de implicatii fiscale importante pentru contribuabilii din Romania. De aceea este esential sa intelegem corect tratamentul fiscal aplicabil veniturilor, comisioanelor si serviciilor achizitionate din strainatate. In acest articol abordam principalele obligatii declarative si de plata ce revin contribuabililor romani care colaboreaza cu Bolt, inclusiv aspecte legate de TVA, impozitul pe veniturile nerezidentilor si declaratiile...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016