Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile de plata?

14-Mar-2016
822

Dezbatem mai jos impozitarea veniturilor din contracte incheiate de aceeasi persoana fizica. Se incaseaza 66.000 euro/an. Vom vedea astfel ce obligatii are persoana fizica respectiva, daca trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA, precum si care sunt contributiile pe care le datoreaza.

Din punctul de vedere al TVA, inchirierea reprezinta un serviciu scutit fara drept de deducere conform prevederilor art. 292, alin. (2) lit. e), cu posibilitatea formularii optiunii de taxare prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent.

Deci, avand im vedere ca nu este operatiune taxabila, persoana fizica nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA. Poate sa se inregistreze TVA numai daca doreste sa exercite dreptul de deducere aferent investitiilor efectuate asupra acelor bunuri, caz in care formuleaza si operatiunea de taxare.

Pentru veniturie din chirii se datoreaza:
- Impozit pe venit 16% ;
- contributia la sanatate (CASS) de 5,5%.

Pentru aceste venituri nu nu se datoreaza contributia la pensie (CAS) de 10,5% sau 26,3%. Prin Noul Cod fiscal se reglementeaza ca, pentru stabilirea bazei de calcul pentru CASS in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, se scade din venitul brut cheltuiala deductibila in cota de 40% aplicata asupra venitului brut, exclusiv cheltuielile reprezentand CASS/valoarea anuala a normei de venit raportata la numarul de luni din anul fiscal prevazut in contractul incheiat intre parti.

Contributia lunara nu poate fi mai mica de 5,5% din salariul minim brut pe tara, daca venitul din chirii este unicul venit pentru care se plateste CASS (plafon minim) si nu poate fi mai mare de 5,5% din 5 salarii medii brute (plafon maxim).

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

Altfel spus, suma asupra careia se aplica cota de 5,5% a CASS nu va fi mai mica de 1.050 de lei (salariul minim brut valabil in 2016; de la 1 mai 2016, acesta va creste la 1.250 de lei) si nici mai mare de 13.405 lei, adica de cinci ori salariul mediu brut (castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2016 este de 2.681 lei, astfel ca 2.681 x 5 = 13.405 lei, n.red.).

In aceste conditii, o persoana care va obtine doar venituri din chirii si nu va avea niciun fel de cheltuieli ocazionate de aceste venituri va plati CASS in valoare de cel putin 57,75 de lei(86,75 de lei de la 1 mai 2016), dar nu mai mult de 737,27 de lei.

De mentionat ca persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de CASS. Acestea se stabilesc de catre organul fiscal competent prin decizie de impunere, pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei de venit estimat/norma de venit sau a declaratiei privind venitul realizat.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca avand in vedere ca deruleaza doar 3 contracte de inchiriere, persoana fizica nu trebuie sa se inregistreze ca persoana fizica autorizata, asa cum ar fi in cazul in care ar derula 5 contracte, obligatie reglementata pin art. 83 " Venituri din cedarea folosintei bunurilor" - "

Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor", alin. (2)

"(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie. In aplicarea acestei reglementari se emite ordin al presedintelui A.N.A.F. "

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile de plata?":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.