Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract inchiriere apartament. Cum sa procedati daca primiti chiria in valuta

08-Mai-2025
489
Contract inchiriere apartament. Cum sa procedati daca primiti chiria in valuta

Proprietarii care inchiriaza apartamente catre alte persoane au obligatia legala de a inregistra contractele de cedare a folosintei bunurilor la ANAF. Multe persoane fizice sunt insa nedumerite in legatura cu procedura de inregistrare si declarare in cazul unui contractelor incheiate in anul 2025, cu chirie platita in valuta.

Ce trebuie sa stii inainte sa declari contractul de chirie la ANAF

Veniturile din chirii intra in categoria veniturilor obtinute din cedarea folosintei bunurilor si sunt supuse impozitarii, conform prevederilor Codului Fiscal. Inainte de a declara un contract de inchiriere la ANAF, este important sa te asiguri ca documentul include toate detaliile esentiale, cum ar fi datele partilor implicate, durata contractului, valoarea chiriei si termenii de plata. Pe baza datelor din contract, proprietarul va trebui sa plateasca impozit pe veniturile din chirii.

In 2025, acest impozit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net obtinut din chirie si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri, la momentul platii veniturilor. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Mai multe detalii despre contractul de inchiriere, AICI»

In cat timp se inregistreaza contractul de inchiriere la ANAF?

Potrivit Codului civil, contractele de cedare a folosintei bunurilor sunt cuprinse in denumirea generica a contractelor de locatiune.

Inregistrarea fiscala a contractelor de locatiune Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.

In vederea inregistrarii contracului, contribuabilii depun Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune, insotita de o copie a contractului de inchiriere.



Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia.

Cine are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere

Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.
ATENTIE!
Conform art. II din Ordinul ANAF nr. 161 din 3 februarie 2025, in cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere!

Procedura si documente necesare pentru inregistrarea contracte de inchiriere

Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune (inchiriere) este reglementata de OPANAF 114/2019, modificat prin OPANAF 2031/2022 si OPANAF 161/2025.

Documente necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere

Formularul utilizat pentru declararea contractului este Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune , al carui model este prevazut de OPANAF 161/2025.

Pentru inregistrarea contractului de locatiune (inchiriere), locatorul (proprietarul) depune aceasta cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii conform cu originalul si semnatura acestuia.

Cum se completeaza cererea pentru inregistrarea contractului de inchiriere

Cererea se completeaza cu majuscule, in doua exemplare, din care un exemplar se depune la organul fiscal competent, iar celalalt exemplat se pastreaza de locator. Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

In cerere se va completa cuantumul chiriei lunare si moneda (valuta in care a fost incheiat contractul). Ulterior, in anul 2026, cand persoana fizica va depune declaratia unica pentru anul 2025, venitul brut anual va fi determinat pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de BNR, din anul 2025 anul de realizare a venitului, in conformitate cu prevederile art. 84 alin. 3 1 din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016