Proprietarii care inchiriaza apartamente catre alte persoane au obligatia legala de a inregistra contractele de cedare a folosintei bunurilor la ANAF. Multe persoane fizice sunt insa nedumerite in legatura cu procedura de inregistrare si declarare in cazul unui contractelor incheiate in anul 2025, cu chirie platita in valuta.
Ce trebuie sa stii inainte sa declari contractul de chirie la ANAF
Veniturile din chirii intra in categoria veniturilor obtinute din cedarea folosintei bunurilor si sunt supuse impozitarii, conform prevederilor Codului Fiscal. Inainte de a declara un contract de inchiriere la ANAF, este important sa te asiguri ca documentul include toate detaliile esentiale, cum ar fi datele partilor implicate, durata contractului, valoarea chiriei si termenii de plata. Pe baza datelor din contract, proprietarul va trebui sa plateasca impozit pe veniturile din chirii.
In 2025, acest impozit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net obtinut din chirie si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri, la momentul platii veniturilor. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Mai multe detalii despre contractul de inchiriere, AICI»In cat timp se inregistreaza contractul de inchiriere la ANAF?
Potrivit Codului civil, contractele de cedare a folosintei bunurilor sunt cuprinse in denumirea generica a contractelor de locatiune.
Inregistrarea fiscala a contractelor de locatiune Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.
In vederea inregistrarii contracului, contribuabilii depun Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune, insotita de o copie a contractului de inchiriere.

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPierderea fiscala din anii anteriori Pierdere fiscala an 2019 suma de 7.285.000 lei. Rezultatul fiscal an 2024 suma de 4.360.000lei. Cifra de afaceri an 2024 suma de 280.000.000 lei. Cum trec sumele in declaratia 101?...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeductibilitate cheltuieli PFI - abonament sala Poate fi considerata cheltuiala cu deductibilitate limitata in limita a 100 euro/an un abonament la sala de sport ca este pe persoana fizica?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSuspendare societate, autoturism utilizat de asociat. Ok, contractul de inchiriere trebuie incheiat intre societate (proprietar) si administrator (in calitate de chirias)? Poate fi cu titlu gratuit? In caz contrar cum se va face...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozitul pe constructii. Structuri metalice pentru panouri fotovoltaice Societatea (spalatorie self service) are inregistrat in contabilitate in anul 2024 o structura metalica (stalpi de sustinere) pentru sustinere (suport) panouri fotovoltaice...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulServicii de reparatii auto prestate in Romania pentru un client din Austria Un client inregistrat in scopuri de TVA in Austria (verificat in VIES) repara masina in cadrul companiei noastre - exista deviz pentru piese cat si pentru manopera. Serviciul de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia.
Cine are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere
Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.
ATENTIE!
Conform art. II din Ordinul ANAF nr. 161 din 3 februarie 2025, in cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere!
Procedura si documente necesare pentru inregistrarea contracte de inchiriere
Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune (inchiriere) este reglementata de OPANAF 114/2019, modificat prin OPANAF 2031/2022 si OPANAF 161/2025.
Documente necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere
Formularul utilizat pentru declararea contractului este Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune , al carui model este prevazut de OPANAF 161/2025.
Pentru inregistrarea contractului de locatiune (inchiriere), locatorul (proprietarul) depune aceasta cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii conform cu originalul si semnatura acestuia.
Cum se completeaza cererea pentru inregistrarea contractului de inchiriere
Cererea se completeaza cu majuscule, in doua exemplare, din care un exemplar se depune la organul fiscal competent, iar celalalt exemplat se pastreaza de locator. Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
In cerere se va completa cuantumul chiriei lunare si moneda (valuta in care a fost incheiat contractul). Ulterior, in anul 2026, cand persoana fizica va depune declaratia unica pentru anul 2025, venitul brut anual va fi determinat pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de BNR, din anul 2025 anul de realizare a venitului, in conformitate cu prevederile art. 84 alin. 3 1 din Codul fiscal.