Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF explica prevederile OPANAF 2731/2016 si plata CASS de catre persoanele fara venituri. EXEMPLE CALCUL

14-Nov-2016
3131

Odata cu OPANAF 2731/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 845/25.10.2016. se aproba Procedura de declarare si stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal, precum si pentru aprobarea unor formulare.

Aceasta procedura se aplica persoanelor fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 din Codul fiscal (venituri din: salarii, pensii, activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica, inchirieri, investitii, activitati agricole, alte surse, indemnizatii de somaj, indemnizatii pentru cresterea copilului, ajutor social, indemnizatie incapacitate temporara de munca) sau care realizeaza venituri lunare exclusiv din investitii si/sau alte surse ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse, prevazute la art. 180 alin. (1) din Codul fiscal.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate astfel:

a) lunar, prin aplicarea cotei individuale de contributie (5,5%) asupra bazei de calcul reprezentand valoarea salariului de baza minim brut pe tara (1250 lei), si au obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate pe o perioada de cel putin 12 luni consecutive, incepand cu luna in care se depune declaratia 604 (5,5% x 1250 lei = 68,75 lei/luna x 12 luni = 825 lei/an) ; sau

b) la data la care acceseaza serviciile acordate de sistemul public de asigurari sociale de sanatate potrivit legii, prin depunerea declaratiei 604, aplicand cota individuala de contributie (5,5%) asupra bazei de calcul reprezentand valoarea a de 7 ori salariul de baza minim brut pe tara (5,5% x 1250 lei = 68,75 lei/luna x 7 luni = 481, 25 lei).

in declaratie, persoana fizica care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal trebuie sa opteze, in mod obligatoriu, pentru una din cele doua modalitati de stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal care au optat pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal platesc contributia de asigurari sociale de sanatate lunar, pana la data de 25 inclusiv a fiecarei luni, incepand cu luna urmatoare depunerii declaratiei.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal care au optat pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal platesc contributia de asigurari sociale de sanatate la data depunerii declaratiei.

Incetarea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal, care au optat pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) si care incep sa realizeze venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau care se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate ori pentru care plata contributiei este suportata din alte surse, depun, la organul fiscal competent, in termen de 15 zile de la data la care a intervenit evenimentul, formularul 605 “ Cerere de stopare a obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal". Cererea (se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent) se depune insotita de documente care dovedesc incetarea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. (a) din Codul fiscal.

Sursa: ANAF Galati

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016