De ce apare acum aceasta procedura
Incepand cu veniturile aferente anului 2025, modul de stabilire a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice s-a schimbat: potrivit OUG nr. 128/2024, contributiile se stabilesc si se declara pentru toate categoriile de venituri realizate intr-un an fiscal, in anul urmator, prin Declaratia unica, pana la 25 mai. Totodata, Legea nr. 141/2025 a introdus obligatii noi pentru persoanele care obtin din strainatate venituri din pensii, pentru partea ce depaseste 3.000 lei lunar, suma pentru care se datoreaza CASS.Potrivit art. 107 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa stabileasca din oficiu creantele fiscale, prin decizie de impunere. Proiectul de ordin reglementeaza exact aceasta procedura, aplicabila pentru obligatiile de plata aferente anului fiscal 2025.
Pentru cine se aplica procedura
Procedura vizeaza mai multe categorii de persoane fizice care nu si-au declarat contributiile sociale pentru 2025, structurate astfel:Pentru contributia de asigurari sociale (CAS):
- persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din drepturi de proprietate intelectuala, al caror venit net anual cumulat este de cel putin 12 salarii minime brute pe tara;
- persoane fizice care obtin, pentru activitatea desfasurata in strainatate, venituri asimilate salariilor (remuneratii si indemnizatii primite in calitate de membri ai consiliului de administratie, directorat, consiliu de supraveghere, administratori, directori, cenzori etc.).
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Calendarul contabilului vesel 2026
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulServicii Booking. Trecere la platitor de tva Firma devine platitoare de TVA in data de 14.09.2026, data la care este anulat si codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare. In data de 03.09.2026 primeste factura de servicii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSponsorizare gradinita privata pentru acoperirea taxei de scolarizare a copilului administratorului societatii In cazul in care, in calitate de administrator al unei societati, am copii inscrisi la o gradinita privata si societatea respectiva efectueaza o sponsorizare catre gradinita, este...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInregistrare in contabilitate factura achitata direct de catre clientul unei societati furnizorului acesteia Care este monografia contabila de inregistrare a unei incasari pe banca, contravaloarea unui device, facturat de furnizorul ce face plata si inregistrat pe marfa de catre noi, iar...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPrestari servicii gratuite in scopul stimularii vanzarilor O societate comerciala A, platitoare de TVA si de impozit pe profit, presteaza servicii de taxi, in baza unui contract de dispecerizare cu o alta societate B, care desfasoara...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCAEN Rev. 3: inca sase luni pentru actualizare. Ce prevede HG nr. 7882026 citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Pentru contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS):
- persoane fizice cu venituri din activitati independente, al caror venit net anual cumulat este de cel putin 6 salarii minime brute pe tara;
- persoane fizice cu venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din asocieri cu persoane juridice, din cedarea folosintei bunurilor, din agricultura, silvicultura si piscicultura, din investitii sau din alte surse, cu venit net anual cumulat de cel putin 6 salarii minime brute pe tara;
- persoane fizice cu venituri asimilate salariilor pentru activitatea desfasurata in strainatate;
- persoane fizice cu venituri din pensii din strainatate, pentru partea care depaseste 3.000 lei lunar, pentru fiecare drept de pensie, incepand cu veniturile aferente lunii august 2025.
Din toate aceste categorii sunt exclusi, printre altii, contribuabilii care au depus deja Declaratia unica si au declarat contributiile datorate, persoanele care beneficiaza de asigurare de sanatate in alt stat membru UE/SEE sau in state cu care Romania are acorduri bilaterale de securitate sociala, pensionarii sistemului public sau ai sistemelor proprii neintegrate, precum si persoanele pentru care angajatorii/platitorii de venituri au retinut deja la sursa contributiile la nivelul plafoanelor legale.
Cum se desfasoara procedura
Identificarea contribuabililor vizati se face pe baza informatiilor deja existente in evidenta fiscala:- formularul 256 (decizie de impunere din oficiu a veniturilor)
- formularul 112 (declaratia angajatorilor/platitorilor de venituri)
- formularul 205
- formularul 212 (Declaratia unica)
- alte informatii disponibile, inclusiv cele obtinute prin schimbul automat de informatii cu autoritatile fiscale din strainatate (AEOI).
Dupa intocmirea listelor si eliminarea contribuabililor care nu se incadreaza in conditiile procedurii, ANAF parcurge urmatorii pasi:
1. Notificarea contribuabilului, cu precizarea termenului la care trebuie sa se prezinte pentru audiere, conform dreptului de a fi ascultat prevazut de Codul de procedura fiscala.
2. A doua invitatie la audiere, daca persoana nu s-a prezentat la primul termen, cu posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere in scris sau de a renunta la acest drept.
3. Estimarea bazei de calcul, pentru contribuabilii care raman in procedura dupa etapele de notificare si audiere, la niveluri stabilite in functie de venitul realizat (multipli ai salariului minim brut pe tara — 6, 12, 24 sau, dupa caz, pana la 60 de salarii minime, pentru CASS aferenta activitatilor independente).
4. Emiterea deciziei de impunere din oficiu, pe baza referatului de estimare a bazei de calcul, avizat de conducatorul organului fiscal competent.
Contribuabilii care, in orice etapa a procedurii, isi indeplinesc obligatiile declarative prin depunerea Declaratiei unice sau prezinta documente care dovedesc ca nu datoreaza contributiile respective sunt eliminati din procedura.
Ce se intampla dupa emiterea deciziei de impunere din oficiu
Decizia de stabilire din oficiu nu este definitiva si ireversibila.Daca, in termen de 60 de zile de la comunicarea deciziei, contribuabilul isi indeplineste obligatiile declarative, decizia se anuleaza.
De asemenea, decizia de anulare se emite si atunci cand organul fiscal constata ulterior, pe baza documentelor prezentate de contribuabil, ca acesta nu avea obligatia de a declara si plati contributiile respective — de exemplu, in situatia in care i se aplica legislatia de securitate sociala a unui alt stat, potrivit acordurilor internationale la care Romania este parte.
Formularele introduse prin proiectul de ordin
Proiectul de ordin aproba modelul si continutul mai multor formulare care vor fi utilizate in cadrul procedurii:- Notificare privind nedeclararea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate;
- Invitatie la cel de-al doilea termen al audierii;
- Referat privind estimarea bazei de calcul al contributiilor, in cazul stabilirii din oficiu;
- Decizie privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice;
- Decizie de anulare a deciziei de stabilire din oficiu.
Fiind, deocamdata, un proiect de ordin, textul poate suferi modificari pana la forma finala aprobata de ANAF. Contribuabilii vizati de aceste prevederi au insa un motiv suplimentar sa verifice daca si-au indeplinit corect obligatiile declarative privind CAS si CASS pentru anul 2025, prin Declaratia unica, pentru a evita declansarea procedurii de impunere din oficiu.
Sursa foto: Pexels.com
Fiscalitatea.ro 


