Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce se intampla cu datoriile unei firme in faliment

02-Iun-2025
1627
Ce se intampla cu datoriile unei firme in faliment
Falimentul reprezinta etapa finala si ireversibila a procedurii de insolventa, in care toate bunurile societatii sunt lichidate pentru a acoperi, pe cat posibil, creantele creditorilor. Legea stabileste un mecanism clar privind ordinea in care se platesc datoriile, ce tipuri de creante au prioritate si ce se intampla daca nu exista suficiente fonduri.

In acest articol, explicam ce se intampla concret cu datoriile unei firme aflate in faliment si cum sunt afectati creditorii, partenerii de afaceri si, uneori, chiar asociatii sau administratorii. 

Ce presupune intrarea in faliment e unei firme

Falimentul reprezinta ultima etapa din procedura de insolventa, cand se constata ca societatea nu poate fi redresata si singurul mod de solutionare a situatiei financiare este lichidarea patrimoniului pentru acoperirea datoriilor. Procedura falimentului este reglementata de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa. 

O firma intra in faliment prin doua modalitati principale:

1. Procedura generala, in care debitorul trece succesiv prin perioada de observatie, apoi prin reorganizarea judiciara si, in final, prin procedura falimentului, daca redresarea nu este posibila. 

2. Procedura simplificata, prin care debitorul intra direct in procedura falimentului, fie odata cu deschiderea procedurii insolventei, fie dupa o perioada de observatie de maximum 20 de zile. 

Intrarea in faliment presupune desfiintarea organelor de conducere ale societatii, acestea fiind inlocuite cu un lichidator judiciar care preia administrarea patrimoniului. (Conform art. 85 din Legea nr. 85/2014, dreptul de administrare al debitorului inceteaza de drept la data la care se dispune deschiderea falimentului. De la data intrarii in faliment, debitorul va putea desfasura doar activitatile ce sunt necesare derularii operatiunilor lichidarii). 

Lichidatorul judiciar inventariaza si evalueaza patrimoniul societatii cu scopul de a vinde activele firmei si de a imparti sumele obtinute intre creditori, conform unei ordini de prioritate prevazute de lege. 

Firma isi inceteaza operatiunile comerciale, isi reziliaza contractele de munca cu salariatii si isi inchide conturile bancare.

Dupa finalizarea lichidarii si distribuirea fondurilor, firma este radiata din registrul comertului, adica inceteaza sa mai existe juridic.

Ce se intampla cu datoriile unei firme in faliment

Atunci cand o firma intra in faliment, toate datoriile sale sunt inscrise intr-un tabel de creante care constituie masa credala a procedurii. Datoriile urmeaza sa fie achitate din sumele obtinute prin lichidarea patrimoniului societatii. 

IMPORTANT!
Legea insolventei impune tratament egal creditorilor de acelasi rang si o ordine stricta de plata, care nu poate fi eludata prin compensari sau plati preferentiale neautorizate.


Creditorii trebuie sa-si depuna cererile de admitere a creantelor in termenele stabilite de instanta, prezentand documentele justificative care demonstreaza existenta si cuantumul datoriilor. Creantele care nu sunt inscrise in tabelul definitiv de creante se considera stinse prin forta legii.

Ordinea de plata a datoriilor

Conform art. 161 din Legea nr. 85/2014, in cazul falimentului, creantele se platesc in urmatoarea ordine:

1. Taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii de faliment, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea debitorului, pentru continuarea activitatii, precum si plata remuneratiilor lichidatorului judiciar si a altor specialisti desemnati pentru indeplinirea atributiilor administratorului judiciar (de exemplu avocati, experti contabili, evaluatori, etc).

Evita aparitia creantelor neincasate!!

Comanda ACUM Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate si afla cum sa administrezi eficient creantele societatii!!!


2. Finantarile acordate debitorului in perioada de observatie in vederea desfasurarii activitatilor curente, cu aprobarea adunarii creditorilor.

3. Creantele izvorate din raporturi de munca.

4. Creantele rezultand din continuarea activitatii debitorului dupa deschiderea procedurii de insolventa, despagubirile in cazul denuntarii contractelor in derulare, creantele datorate tertilor dobanditori de buna-credinta sau subdobanditorilor care restituie averii debitorului bunurile ori contravaloarea acestora. 

5. Creantele bugetare.

6. Creantele reprezentand sumele datorate de catre debitor unor terti, in baza unor obligatii de intretinere, alocatii pentru minori sau de plata a unor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;

7. Creantele reprezentand sumele stabilite de judecatorul-sindic pentru intretinerea debitorului si a familiei sale, daca acesta este persoana fizica.

8. Creantele reprezentand credite bancare, cu cheltuielile si dobanzile aferente, cele rezultate din livrari de produse, prestari de servicii sau alte lucrari, din chirii, creantele corespunzatoare contractelor de leasing, inclusiv obligatiunile.

9. Alte creante chirografare.

10. Creantele subordonate, in urmatoarea ordine de preferinta:
  • creantele nascute in patrimoniul tertilor dobanditori de rea-credinta ai bunurilor debitorului in temeiul art. 120 alin. (2), cele cuvenite subdobanditorilor de rea-credinta in conditiile art. 121 alin. (1), precum si creditele acordate persoanei juridice debitoare de catre un asociat sau actionar detinand cel putin 10% din capitalul social, respectiv din drepturile de vot in adunarea generala a asociatilor ori, dupa caz, de catre un membru al grupului de interes economic;
  • creantele izvorand din acte cu titlu gratuit. 

Datoriile catre stat in cazul falimentului

Statul, prin ANAF si alte institutii fiscale, isi inscrie creantele in tabelul creditorilor, incercand astfel sa colecteze datoria. 
Creantele bugetare includ nu doar obligatiile fiscale principale (impozitul pe profit, TVA, impozitul pe salarii), ci si accesoriile acestora - dobanzile si penalitatile de intarziere calculate pana la data deschiderii procedurii de insolventa.

Este important de retinut faptul ca statul nu este primul creditor, dar are prioritate fata de multi alti creditori, cum ar fi furnizorii. Totusi, dupa incheierea procedurii de faliment si radierea firmei din registrul comertului, datoriile ramase neplatite nu se mai pot recupera.

Totusi, daca se dovedeste ca administratorul a contribuit cu rea-credinta sau neglijenta grava la faliment, se poate atrage raspunderea personala a acestuia (art. 169 din Legea 85/2014), caz in care statul poate cere plata datoriilor din averea personala a administratorului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016