Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conventii civile. Ce obligatii fiscale apar?

02-Apr-2014
2637
In situatia in care o societate incheie o conventie civila cu un lector din Romania, iar venitul brut prevazut in contract este de 4.000 lei, vom vedea care e modalitatea de calcul a contributiilor datorate precum si a impozitului pe venit.

Mentionam astfel ca, in primul rand, trebuie identificata natura activitatii desfasurate, daca aceasta este de natura unei prestari de servicii sau constituie obiect al unui drept de autor.

Astfel, in conformitate cu prevederile art. 7 lit. a) si b) din Legea 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare, manualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice constituie obiect al dreptului de autor. In aceasta situatie, va trebui incheiat un contract de cesiune a drepturilor de autor in conditiile precizate de Legea 8/1996, iar obligatiile de calcul, retinere la sursa si virarea impozitului pe venit stabilit in cota de 10% reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual pe venit sau in cota de 16% reprezentand impozit final conform optiunii persoanei fizice, precum si a contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, datirate dupa caz in functie de celelate venituri realizate de aceasta, vor cadea in sarcina societatii ca platitor de venituri.

In al doilea rand, in situatia incheierii unei conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane altele ddecat cele care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie, desi societatea in calitate de platitor de venituri va avea de asemenea obligatia de a calcula, retine si vira impozitului pe venit, precum si a contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, dupa caz in functie de celelate venituri realizate de aceasta, va trebui identificat regimul de impunere spre care opteaza persoana fizica.

Astfel, din punct de vedere al impozitului pe venit, veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil se supun impozitului pe venit prin retinere la sursa in cota de 10% reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual pe venit de 16% sau in cota de 16% reprezentand impozit final in situatia optiunii catre acest regim de impunere exercitate de persoana fizica la momentul incheierii contractului civil.

Avand in vedere natura activitatilor realizate in baza unor conventii civile incheiate cu persoanei fizice care nu desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie, recomandam optiunea catre impunerea finala, persoana nemaiavand in aceasta situatie nici o alta obligatie de plata sau declarare in raport cu impozitul pe venit. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut. Astfel pentru un venit brut de 4.000 lei, in cazul optiunii catre impunerea finala, impozitul pe venit va reprezenta 640 lei (4.000 lei x 16%).

Precizam ca in cazul in care nu este exercitata in contract optiunea catre o impunere finala, societatea va avea obligatia de a aplica prevederile art. 52 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, calculand, retinand la sursa si virand impozitul reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual pe venit in cota de impunere de 10%. Acesta se aplica in aceasta situatie la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 din Codul fiscal.

In raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, vor intra subincidenta contributiei individuale de asigurari sociale si contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate astfel cum este reglementata de Codul fiscal la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.

Platitorii de venit calculeaza, retin si vireaza contributiile sociale numai pentru persoanele fizice care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f), altele decat cele care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrate fiscal potrivit legislatiei in materie.

Baza de calcul al contributiilor sociale este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti:

- Astfel, obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 5,5% asupra veniturilor, indiferent daca persoana mai realizeaza si alte venituri, se retin si se vireaza de catre platitorul de venit. In cazul prezentat, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate va fi de 220 lei (4.000 lei x 5,5%).

- Referitor la contribuatia de asigurari sociale, obligatiile se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 10,5% asupra bazei de calcul, se retin si se vireaza de catre platitorul de venit, acestea fiind obligatii finale. Pentru persoanele care realizeaza venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut. In cazul analizat, contributia individuala de asigurari sociale va fi de 420 lei (4.000 lei x 10,5%).

Nu in ultimul rand, trebuie verificata incadrarea printre exceptiile de la plata contributiei de asigurari sociale cuprinsa in cadrul art. 296 indice 23 alin. (4) din Codul fiscal, potrivit caruia persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conventii civile. Ce obligatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • AMEF: Retur marfa. Obligativitatea utilizarii bonurilor de retur
    • In general, anumite magazine utilizeaza tipizate bonuri de retur pentru schimbul de produse sau pentru returul produselor. In aceasta situatie, unul dintre specialistii nostri ne va explica daca este obligatorie utilizarea bonurilor de retur si care este cadrul legislativ care reglementeaza acest lucru. Un operator economic a apelat la sfatul specialistului, marturisind ca in cazul in care utilizarea acestor documente nu este impusa de lege, doreste sa renunte la intocmirea lor pentru a...» citeste mai departe aici

  • Presedintele CNIPMMR: Niciodata salariul minim nu s-a marit cu 2 luni inainte de finalul anului
    • Pentru ca Guvernul nu mai are bani, transferul responsabilitatii si al costurilor este trecut in contul mediului privat, printr-o decizie nemaintalnita: aceea de marire a salariului minim la final de an, sustine presedintele Consiliului National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Intr-o declaratie oferita Agerpres, presedintele CNIPMMR a vorbit despre intentia Guvernului de a majora salariul minim inainte de inceputul anului viitor....» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor propune reducerea termenului de prescriptie a datoriilor fiscale la 2 ani!
    • Ministrul de Finante ia in calcul posibilitatea reducerii perioadei de prescriptie a datoriilor fiscale, Eugen Teodorovici anuntand ca va face o propunere astfel incat termenul sa scada de la 5 ani, la 2 ani. "ANAF avea multe alte lucruri de facut pana sa ajunga la acest tip de actiune. Ieri (vineri, n.r.) vorbeam cu vicepresedintele de la ANAF, care a pastorit aceasta situatie si care era convins de faptul ca este o masura foarte buna. Atunci mi-a venit si ideea de a propune o modificare...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre posibila inghetare a salariilor: Este o varianta trimisa Comisiei Europene
    • Ministrul Finantelor a anuntat ca documentul prezentat de senatorul PNL, Florin Citu, privind o posibila inghetare a salariilor bugetare, este unul public trimis Comisiei Europene, si reprezinta un document de lucru. "Este un document trimis Comisiei Europene. Domnul senator n-a facut altceva decat sa preia un document public si sa-l puna pe pagina proprie de Facebook. Este un document de lucru, sa spunem asa, o posibila varianta trimisa Comisiei Europene, pentru ca acesta este modul in care...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016