Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Colaborare cu o persoana fizica in scopul vanzarilor. Tip de contract. Contributii sociale

18-Dec-2012
8676
Societatea intentioneaza incheierea unui contract de colaborare cu o persoana fizica, cu scopul unei
vanzari de produse cu miscare lenta, cu o perioada mare de stocare, considerand ca va fi o activitate

ocazionala. Vom vedea, prin cele ce urmeaza, ce forma de remunerare (exceptand CIM) ar fi mai avantajoasa pentru ambele parti si ce contributii implica.

Solutia consultantului:

Daca activitatea ce urmeaza a fi prestata de persoana fizica indeplineste criteriile unei activitati dependente ea poate fi prestata in baza unui contract individual de munca. Activitate dependenta este definita la art. 7 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare.

Potrivit dispozitiilor pct. 2.1 din acelasi articol, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintr e urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv
organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta,
cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii,
programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament s pecial de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare -detasare in tara si in strainat ate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

Totodata, contractele de prestari servicii trebuie sa respecte criteriile care definesc preponderenta existentei unei activitati independente stabilite de pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal:
- libera alegere a desfasurarii activitatii;
- libera alegere a programului de lucru;
- libera alegere a locului de desfasurare a activitatii;
- riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul;
- activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti;
- activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.

Prin urmare, daca cel putin unul dintre cri teriile stabilit la art. 7 alin. (2) pct. 2.1 este indeplinit, activitatea ar putea fi reconsiderata de organele fiscale drept o activitate dependenta. De asemenea, neindeplinirea unuia dintre criteriile stabilite la pct.19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal poate determina reconsiderarea activ itatii drept activitate dependenta.

Asadar, veti stabili, tinand cont de cele mai sus expuse, daca activitatea ce urmeaza a fi prestata de persoana fizica este o activitate dependenta sau o activitate independenta. Daca activitatea este dependenta veti incheia un contract individual de munca.

Daca activitatea este independenta si are caracter ocazional pur intamplator, puteti incheia pentru prestarea acesteia o conventie civila de prestari servicii. De asemenea, pentru incheierea unei conventii civile est e necesara indeplinirea conditiilor care stau la baza incheierii oricarei conventii civile astfel cum au statuat, in practica, organele fiscale: realizarea activitatii pe baza de conventii civile sa fie cu caracter ocazional, intamplator, conjunctural, si uneori urgent; activitatea desfasurata pe baza de conventie civila sa nu fie inscrisa in obiectul de activitate al societatii si nici prevazuta a se realiza prin posturile cuprinse in statul de functii al societatii; pentru o activitate desfasurata pe baza de conventie civila nu se poate stabili cu exactitate: timpul de munca (destul de diferit de la un
executant la altul), mijloacele de realizare si alte elemente asemanatoare; pentru realizarea unei activitati desfasurate pe baza de conventie civila nu se justifica incadrarea de personal cu contract individual de munca sau cu timp partial pe perioada determinata; obiectul conventiei civile sa constea intr-un raport juridic de "a da" sau de "a face" ceva pana la un anumit termen, fara a se specifica perioada , timpul de munca; conventiile de munca nu se pot incheia pentru desfasurarea unei activitati care, in acelasi timp, se desfasoara in societatea respectiva prin incheierea de contracte individuale de munca, indiferent ca acestea sunt cu fractiune de norma sau cu timp integral, pe perioada nedeterminata sau determinata.

Contributiile sociale datorate pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil sunt reglementate de art. III din OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform alin. (2) al acestui articol, asupra veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, revine platitorului de venit.

Potrivit alin. (5) al art. III din OUG 58/2010, persoa nele asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributiile individuale la sistemul asigurarilor sociale si la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Astfel, in cazul in care prestatorul serviciilor este pensionar, platitorul veniturilor nu are obligatia de a retine contributiile individuale la sistemul asigurarilor sociale si la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Persoana fizica care presteaza serviciul datoreaza contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate chiar daca realizeaza si alte venituri. In consecinta, in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil pot fi prestate activitati independente. Daca activitatea prestata in baza contractelor/conventiil or civile incheiate potrivit Codului civil indeplineste unul dintre criteriile stabilit la art. 7 alin. (2) pct. 2.1 din Codul fiscal, sau, dimpotriva, nu indeplineste unul dintre criteriile stabilite la pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal, organele fiscale pot reconsidera activitatea astfel prestata drept activitate dependenta.

Astfel, activitatea dependenta nu poate fi prestata in baza unui contract civil incheiat potrivit Codului civil, ci in baza unui contract individual de munca incheiat potrivit Codului muncii. In cazul in care, nu sunt indeplinite conditiile pe ntru a incheia o conventie civila de prestari servicii,
apreciem ca activitatea poate fi prestata de o PFA.

Platitorul venitului nu are obligatii in privinta retinerii, virarii si declararii contributiilor sociale datorate de persoanele fizice autorizate. Aceste persoane au, in conditiile prevazute de Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, obligatia de a se asigura in sistemul public de pensii pe baza declaratiei de asigurare si, in conditiile Legii 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, obligatia de a se asigura in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, pe baza declaratiei privind obligatiile de constituire si plata la Fondul National Unic de Asigurari Sociale d e Sanatate datorate de alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca.

Daca persoana fizica autorizata (PFA) realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic
echivalent cu cel putin de 4 ori cas tigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului sigurarilor sociale de stat este obligata sa se asigure personal in sistemul asigurarilor sociale de stat pe baza declaratiei individuale de asigurare.

Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin declaratia individuala de asigurare si nu poate fi mai mic decat suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si mai mare decat valoarea corespunzatoare a de 5 ori castigul sal arial mediu brut. Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012 este de 2.117 lei.

Sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de stat persoanele fizice autorizate care
beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 263/2010 sau daca se regasesc in una dintre urmatoarele situatii:

- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradati i voluntari;
- sunt functionarii publici;
- sunt cadre militare in activitate, soldati, gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si s igurantei nationale;
- realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 131 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conve ntii incheiate potrivit Codului civil.
- isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr -o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in c onditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri; - sunt cadre militare trecute in rezerv a, politisti, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.

In conditiile mai sus expuse, persoana fizica autorizata (PFA) datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de munca, stabilita prin lege (31,3%).
PFA datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate indiferent daca mai realizeaza, sau nu, si alte venituri.

Contributia se vireaza trimestrial si se aplica asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile de ductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;
b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe b aza de norme de venit.





Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Colaborare cu o persoana fizica in scopul vanzarilor. Tip de contract. Contributii sociale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

26-Feb-2013

daca am inteles bine din art.de mai sus ,un pensionar angajat cu conventie civila de prestari servicii nu trebuie sa plateasca cas ,somaj si cass.as dori o confirmare.multumesc.

Articole similare

Reconsiderare activitate
Mai multe articole despre contract colaborare



Sfaturi de la experti



© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016